دوره 13، شماره 26 - ( 10-1402 )                   جلد 13 شماره 26 صفحات 122-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه دامغان ، h.ramezanzadeh@du.ac.ir
چکیده:   (1214 مشاهده)
هدف این پژوهش، مطالعه نقش سرمایه‌­گذاری مجدد حرکت بالا و پایین بر اکتساب، یادداری و خودکاری مهارت پرتاب دارت در بر اساس مدل تداخل-خطا بود. تعداد 100 دانشجوی کارشناسی انتخاب و بر اساس مقیاس سرمایه­‌گذاری مجدد­ حرکت به دوطبقه بالا و پایین تقسیم شدند. افراد هر طبقه به‌طور تصادفی در پنج گروه مسدود-کم­‌خطا، مسدود-پرخطا، تصادفی-کم­‌خطا، تصادفی-پرخطا و تصادفی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، گروه تصادفی-کم‌خطا و تصادفی-پرخطا به ترتیب بهترین و بدترین عملکرد را نسبت به سایر گروه­ها از خود به نمایش گذاشتند. تفاوت بین دو گروه سرمایه‌­گذاری مجدد بالا و پایین در آزمون یادداری و خودکاری معنی­‌دار و به نفع سرمایه‌­گذاری مجدد پایین بود. در آزمون­های اکتساب و یادداری، گروه­های مسدود در طبقه سرمایه­‌گذاری مجدد بالا و گروه­های تصادفی در طبقه سرمایه‌گذاری مجدد پایین، عملکرد بهتری داشتند. نتایج در مرحله خودکاری متفاوت و در تمام گروه­ها به نفع سرمایه­‌گذاری مجدد پایین بود. نتایج این پژوهش، نشان می‌­دهد، سطح سرمایه­‌گذاری مجدد افراد می­‌تواند نقش مهمی در یادگیری و خودکاری مهارت­‌های حرکتی داشته باشد. افراد با سطح سرمایه­‌گذاری مجدد کمتر، در شرایط تمرینی با تلاش شناختی بیش­تر (تمرین تصادفی) و افراد با سطح سرمایه­‌گذاری مجدد بالاتر، در شرایط تمرینی با تلاش شناختی کمتر (تمرین مسدود) عملکرد بهتری دارند.

متن کامل [PDF 1987 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1401/11/30 | پذیرش: 1402/10/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/1 | انتشار: 1402/10/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.