1- دانشگاه شیراز، بخش علوم ورزشی
2- دانشگاه شیراز، بخش علوم ورزشی ، ghnazem@gmail.com
چکیده: (189 مشاهده)
مقدمه: آتشنشانان در مواجهه با شرایط بحرانی و خطرناک، نیازمند عملکرد بهینه و سریع در موقعیتهای اضطراری هستند. با توجه به پیچیدگی وظایف آنها و فشارهای روانی ناشی از فعالیتهای روزمره، بررسی روشهایی که میتوانند به بهبود عملکرد و افزایش کارایی آنها کمک کنند، اهمیت ویژهای دارد.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر تمرینات ذهنآگاهی بر هماهنگی، کارکردهای اجرایی و مهارتهای حرکتی تخصصی آتشنشانان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل آتشنشانان ایستگاههای آتشنشانی استان شیراز بود و ۶ ایستگاه از ۲۴ ایستگاه به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سی آتشنشان پس از همتاسازی در نمرات پیشآزمون به صورت تصادفی به دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته (هر هفته ۳ جلسه ۳۰ دقیقهای) تمرینات ذهنآگاهی را دریافت کردند. ابزارهای ارزیابی شامل آزمون گروود پگبورد، آزمون N-back و آزمونهای مهارتهای حرکتی تخصصی آتشنشانان بودند. دادهها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که مداخله تمرینات ذهنآگاهی تأثیر معناداری بر بهبود عملکرد گروه آزمایش در متغیرهای هماهنگی (p < 0.001)، مهارتهای حرکتی تخصصی (p = 0.044) و کارکردهای اجرایی (p < 0.001) داشته است. اما در آیتم باز و بست لوله (از متغیرهای مهارتهای حرکتی تخصصی آتشنشانان)، تفاوت معناداری بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل دیده نشد (p = 0.087).
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش اهمیت تمرینات ذهنآگاهی در ارتقای تواناییهای کلیدی آتشنشانان را نشان میدهد و میتواند به طراحی برنامههای آموزشی مؤثر برای بهبود عملکرد آتشنشانان کمک کند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1403/12/25 | پذیرش: 1404/3/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/3/20