1- دانشگاه فردوسی
2- دانشگاه الزهرا ، f.najafian95@gmail.com
3- دانشگاه تهران
4- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (519 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیرخطای بینایی و دستورالعمل کانون توجه بر عملکرد و یادگیری ضربه پات گلف بود. روش این مطالعه نیمهتجربی و از نظر هدف کاربردی و از طرحهای درونگروهی بینگروهی بود. تعداد 48 دانشآموز با میانگین سنی (9-7) سال، با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به چهار گروه دستورالعمل توجه( بیرونی، درونی)، خطای بینایی( بزرگ، کوچک) اختصاص یافتند. ابزار سنجش مورد استفاده در این پژوهش خطای ابینگهاوس نمایش داده شده بر روی زمین و توپ گلف برای پرتاب به سمت هدف بود. این تحقیق در مراحل مختلف پیشآزمون، اکتساب، یادداری و انتقال (با فاصله 24 ساعت بیتمرینی) انجام شد. در تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافتهها نشان داد که اثرات توهمات بینایی و دستورالعمل توجه تأثیر معناداری در یادگیری ضربه گلف در تمامی مراحل داشت، به طوری که دو گروه توجهبیرونی با هدف ادراکشده بزرگ و کوچک، عملکرد بهتری نسبت به سایرگروهها داشتند و در مرحله دوم انتقال تکلیفثانویه شرکتکنندگان دو شرایط توجهدرونی با توهمات بینایی بزرگ و کوچک دچار اختلال جدی در عملکرد شدند، در صورتی که گروه توجهبیرونی با توهمات بینایی بزرگ و کوچک به تنهایی نسبتاً پایدار بود. نتایج اهمیت توجه بیرونی و اثر مضاعف آن با توهمات بینایی را نشان داد که ممکن است ابزاری برای یادگیری ضمنی باشد و توهمات بینایی ممکن است همیشه در یادگیری مهارتها لازم نباشد. توصیه میشود مربیان تربیتبدنی از متغیرهای روانشناختی (توجهبیرونی و توهماتبینایی) در آموزش مهارت میدانی پات گلف استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1400/10/30 | پذیرش: 1401/9/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/9/29