1- دانشگاه ارومیه
چکیده: (1005 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تاثیر تمرین تصویرسازیذهنی، یادگیری مشاهدهای، ترکیبی(تصویرسازی و مشاهدهای) و بدنی بر بازنماییذهنی و عملکرد گلفبازان مبتدی بود.بدین منظور 60 نفر دانشجو بصورت تصادفی در 4 گروه تصویرسازیذهنی، یادگیری مشاهدهای، ترکیبی و بدنی قرار گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون، شرکتکنندگان در پژوهش براساس گروهبندی خود تکلیف را به مدت سه روز (هر روز 60 کوشش) اجرا کردند و در روز سوم پسآزمون بعمل آمد. دو روز بعد از پسآزمون، آزمون یادداری گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که در متغیر عملکرد گروه تمرین بدنی بهتر از سایر گروهها بوده است. همچنین عملکرد گروه ترکیبی نسبت به گروه تصویرسازی و یادگیری مشاهدهای بهتر بود. علاوه براین، در متغیر بازنماییذهنی گروه ترکیبی نسبت به سایر گروهها بازنماییذهنی ساختاریافته تر و دقیقتری داشت. ضمن اینکه گروه تصویرسازی نسبت به گروه یادگیری مشاهدهای و بدنی از بازنماییذهنی بهتری برخوردار بود. در کل نتایج پژوهش نشان میدهد که تمرین ترکیبیِ تصویرسازی و یادگیری مشاهدهای میتواند نسبت به استفادهی تنهایی از تصویرسازی و یادگیری مشاهدهای برای بهبود بازنمایی ذهنی و عملکرد بهتر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1400/7/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/7/14