دوره 9، شماره 18 - ( 11-1398 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 36-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi N, Salehi H, Safavi Homami S. Relationship between Legibility and Speed of Handwriting with Underlying Perceptual-Motor Functions in Persian Language Students. JRSM. 2020; 9 (18) :36-51
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2944-fa.html
رشیدی نرگس، صالحی حمید، صفوی همامی شیلا. ارتباط بین خوانایی و سـرعت نوشتن و عملکردهای ادراکی-حرکتی در دانش‌آمـوزان فارسی‌زبان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1398; 9 (18) :36-51

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2944-fa.html


1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1163 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان خوانایی دستخط و سرعت نوشتن با مهارت‌های ادارکی-حرکتی دانش‌آموزان فارسی‌زبان بود. هفتاد دانش‌آموز (26 پسر و 44 دختر، 02/1±21/10 ساله؛ 30 بد خط و 40 خوش‌خط به‌عنوان کنترل) در انجام یک تکلیف کپی کردن ارزیابی شدند. این عده زیرمقیاس کنترل بینایی، سرعت بالاتنه و کار با دست‌ها و هماهنگی بالاتنه از آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اُزرتسکی را نیز اجرا کردند. در تکلیف کپی کردن گروه بدخط در سرعت و خوانایی نوشتن در مقایسه با همکلاس‌های کنترل خود نمرات پایین‌تری کسب کردند. ضریب همبستگی بین نمرات مهارت‌های ادارکی-حرکتی با خوانایی و سرعت نوشتن به ترتیب از 11/0- تا 40/0 و 17/0 تا 39/0 متغیر بود. نتایج نشان داد خوانایی و سرعت هر دو می‌توانند تفاوت‌های میان دانش‌آموزانی که به عنوان بد خط و خوش‌خط طبقه‌بندی شده‌اند را پیش‌بینی کند. نتایج همچنین نشان داد در گروه بدخط‌ها، سن، جنسیت، سرعت بالاتنه و کنترل بینایی پیش‌بینی‌کننده‌های خوانایی دستخط است، درحالی‌که جنسیت و سرعت بالاتنه و کار با دست‌ها پیش‌بینی کننده‌‌های سرعت نوشتن بودند. یافته‌ها مؤید این است که در کپی کردن نوشته اجزای ادارکی-حرکتی متمایزی دخیل است و اینکه به نظر می‌رسد کیفیت ضعیف نوشتن دانش‌آموزان با ناکارآمدی و بدکارکردی در برخی از مهارت‌های ادارکی-حرکتی مرتبط است. در تحقیقات بعدی می‌توان مزیت‌های استفاده از برنامه‌های مداخله‌ای شامل تشویق به انجام مهارت‌های ادراکی-حرکتی و نوشتن، به‌منظور ارتقای عملکرد در این دو حیطه را بررسی نمود.
متن کامل [PDF 1087 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1394/2/22 | پذیرش: 1394/9/9 | انتشار: 1398/11/19

فهرست منابع
1. Graham S, Weintraub N. A review of handwriting research: Progress and prospects from 1980 to 1994. Educational Psychology Review. 1996;8(1):7-87. [DOI:10.1007/BF01761831]
2. Laszlo JI, Bairstow PJ. Handwriting: Difficulties and possible solutions. School Psychology International. 1984;5(4):207-13. [DOI:10.1177/0143034384054004]
3. Hamstra-Bletz L, Blote AW. A longitudinal study on dysgraphic handwriting in primary school. Journal of Educational Psychology. 1993;26:689-99. [DOI:10.1177/002221949302601007]
4. Karlsdottir R, Stefansson T. Problems in developing functional handwriting. Perceptual & Motor Skills. 2002;94:623-62. [DOI:10.2466/pms.2002.94.2.623]
5. Hosseinaee A, Ahmad A, Azam N. Prevalence of reading and writing disabilities among primary school students. Developmental Psychology: Iranian Psychologists. 1390/2011;7(28):353-63 (In Persian).
6. Gregg N, Mather N. School is fun at recess: Informal analysis of written language for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2002;35:7-22. [DOI:10.1177/002221940203500102]
7. Feder KP, Majnemer A. Handwriting development, competency, and intervention. Developmental Medicine & Child Neurology. 2007;49(4):312-7. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2007.00312.x]
8. World Health Organization. International checklist of functioning, disability and health: ICF (Version 2.1a). 2002. Geneva, Switzerland: Author.
9. Sovik N, Arntzen O, Karlsdottir R. Relations between writing speed and some other parameters in handwriting. Journal of Human Movement Studies. 1993;25(3):133-50.
10. Graham S. The relationship between handwriting style and speed and legibility. The Journal of Educational Research. 1998;91:290-7. [DOI:10.1080/00220679809597556]
11. Graham S, Weintraub N, Berninger V, Schafer W. Development of handwriting speed and legibility in Grades 1-9. The Journal of Educational Research. 1998;92(1):42-52. [DOI:10.1080/00220679809597574]
12. Howe TH, Roston KL, Sheu CF, Hinojosa J. Assessing handwriting intervention effectiveness in elementary school students: a two-group controlled study. The American Journal of Occupational Therapy. 2013 Jan;67(1):19-26. [DOI:10.5014/ajot.2013.005470]
13. Taras H, Brennan J, Gilbert A, Eck Reed H. Effectiveness of Occupational Therapy Strategies for Teaching Handwriting Skills to Kindergarten Children. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention. 2011;4(3-4):236-46. [DOI:10.1080/19411243.2011.629554]
14. Parush S, Lifshitz N, Yochman A, Weintraub N. Relationships between handwriting components and underlying perceptual-motor functions among students during copying and dictation tasks.. OTJR: Occupation, Participation and Health. 2010;30(1):39-48. [DOI:10.3928/15394492-20091214-06]
15. Volman MJM, van Schendel BM, Jongmans MJ. Handwriting difficulties in primary school children: A search for underlying mechanisms. The American Journal of Occupational Therapy. 2006;60(4):451-60. [DOI:10.5014/ajot.60.4.451]
16. Kaiser M-L, Albaret J-M, Doudin P-A. Relationship between visual-motor integration, eye-hand coordination, and quality of handwriting. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention. 2009;2(2):87-95. [DOI:10.1080/19411240903146228]
17. Klein S, Guiltner V, Sollereder P, Cui Y. Relationships between fine-motor, visual-motor, and visual perception scores and handwriting legibility and speed. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 2011;31(1):103-14. [DOI:10.3109/01942638.2010.541753]
18. Berninger VW, Swanson HL. Modifying Hayes and Flower's model of skilled writing to explain beginning and developing writing. Advances in Cognition and Educational Practice. 1994;2:57-81.
19. Tseng MH, Chow SM. Perceptual-motor function of school-age children with slow handwriting speed. The American Journal of Occupational Therapy. 2000;54(1):83-8. [DOI:10.5014/ajot.54.1.83]
20. Feder KP, Majnemer A, Bourbonnais D, Platt R, Blayney M, Synnes A. Handwriting performance in preterm children compared with term peers at age 6 to 7 years. Developmental Medicine and Child Neurology. 2005;47(3):163-70. [DOI:10.1017/S0012162205000307]
21. Graham S, Boyer-Shick K, Tippets E. The validity of the handwriting scale from the test of written language. Journal of Educational Research. 1989;82:166-71. [DOI:10.1080/00220671.1989.10885886]
22. Rubin N, Henderson SE. Two sides of the same coin: Variations in teaching methods and failure to learn to write. British Journal of Special Education. 1982;9:17-24. [DOI:10.1111/j.1467-8578.1982.tb00576.x]
23. Tseng MH, Murray EA. Differences in perceptual-motor measures in children with good and poor handwriting. Occupational Therapy Journal of Research. 1994;14(1):19-36. [DOI:10.1177/153944929401400102]
24. Li-Tsang CW, Au RK, Chan MH, Chan LW, Lau GM, Lo T, et al. Handwriting characteristics among secondary students with and without physical disabilities: A study with a computerized tool. Research in Developmental Disabilities. 2011;32(1):207-16. [DOI:10.1016/j.ridd.2010.09.015]
25. Alibakhshi SZ, Aghayousefi AR, Zare H, Behzadipour S. Efficacy of self-regulated strategy development on writing performance of students with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Applied Psychology. 2011/1390;5(2):37-47 (In Persian).
26. Hadavandkhani F, Bahmani H, Behnia F, Farahbod M, Salehi M. Relationship between visual-motor integration and handwriting in mentally retarded students. Research on exceptional Children. 1385/2007;7(1):98-112 (In Persian).
27. Hadavandkhani F, Bahmani H, Behnia F, Farahbod M, Salehi M. The association of visual-motor integration with handwriting in mentally retarded students. Research on Exceptional Children. 2007; 1386;23(1):97-112 (In Persian).
28. Dewey D, Tupper DE. Developmental motor disorders: A neuropsychological perspective. Bornstein RA, editor. New York & London: Guilford Press; 2004.
29. Javantash A, Mirzakhani N, Pashazadeh Z. The quest for exploring the normal speed of handwriting in students of grade 2-5 in Tehran. Quarterly Journal of Medical Rehabilitation. 1391/2012;1(1):81-73.
30. Bruininks RH. Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency: Examiner's manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service; 1987.
31. Salehi H, Afsordeh Bakhshayesh R, Movahedi A, Ghasemi V. Psychometric properties of a ‎Persian version of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire in boys aged 6-11 year-‎old. ‎ Quarterly Psychology of Exceptional Individuals. 1390/2012;1(4):135-61 (In Persian).
32. Smits-Engelsman BC, Niemeijer AS, Van Galen GP. Fine motor deficiencies in children diagnosed as DCD based on poor grapho-motor ability. Human Movement Science. 2001;20(1-2):161-82 [DOI:10.1016/S0167-9457(01)00033-1]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb