دوره 8، شماره 15 - ( 5-1397 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 41-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nezakat Alhoseini M, Soleimani E, Bahram A. Effects of cognitive functions on feedback request strategy and learning of a perceptual motor task. . 2018; 8 (15) :41-53
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2703-fa.html
نزاکت الحسینی مریم، سلیمانی اسماعیل، بهرام عباس. تاثیر کارکردهای شناختی بر راهبرد درخواست بازخورد و یادگیری سرویس بلند بدمینتون. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1397; 8 (15) :41-53

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2703-fa.html


چکیده:   (323 مشاهده)
توجه به توانایی های شناختی افراد نقش مهمی در مراحل اولیه یادگیری یک مهارت بازی می کند هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بهره هوشی، بهره حافظه و ظرفیت توجه بر راهبرد درخواست بازخورد و یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی  بود. بدین منظور، شصت دانشجوی پسر با میانگین سنی 99/1 ± 4/22 سال به صورت در دسترس انتخاب و بر اساس نمرات بهره حافظه، بهره هوشی و ظرفیت توجه به 6 گروه ده نفری تقسیم شدند. در مرحله اکتساب، هر یک از آزمودنی ها 100 سرویس بلند بدمینتون (20 × 5) و در مراحل یادداری و انتقال 20 سرویس را اجرا نمودند. به منظور سنجش بهره هوشی، بهره حافظه، ظرفیت توجه، و یادگیری سرویس بلند بدمینتون به ترتیب از آزمون­های هوش تجدیدنظر شده وکسلر بزرگسالان، حافظه بالینی وکسلر، ظرفیت توجه تولوز و پیرون، و سرویس بلند بدمینتون اسکات و فاکس استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و تی مستقل تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد بهره هوشی، بهره حافظه، و ظرفیت توجه آزمودنی ها بر کاهش درخواست تعداد بازخورد در مرحله اکتساب، و افزایش امتیاز سرویس بلند بدمینتون در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال تاثیر معناداری داشت (p0/05). بنابراین می توان نتیجه گرفت توجه به توانایی های شناختی افراد در هنگام آموزش مهارت های حرکتی سودمند می باشد.
متن کامل [PDF 359 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۴

فهرست منابع
1. نزاکت الحسینی، مریم، بهرام، عباس، فرخی، احمد، 1391، اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر طی تمرین بدنی و مشاهده ای، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره 2، شماره 4، 25-39.
2. نزاکت الحسینی، مریم، بهرام، عباس، شفیع زاده، محسن، فرخی، احمد، ولف، گابریل، 1388، اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری زمان بندی نسبی و مطلق، نشریه علوم حرکتی و ورزش (پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی فعلی)، دوره 7، شماره 13، 43-56.
3. استرنبرگ، رابرت، 1387، روانشناسی شناختی، مترجمان: خرازی، کمال، حجازی، الهه، ویراست چهارم، انتشارات سمت، 20-30.
4. نظرپوری، شهرام، خلجی، حسن، مردانه، فرهاد، 1392، ارتباط بین بهره هوشی، هوش هیجانی و آمادگی حرکتی با یادگیری مهارت های پنجه و سرویس والیبال. مجله رفتار حرکتی، شماره 12 ، 141 -162.
5. گشمردی، محمدرضا،1384 نقش حافظه در فرآیند یادگیری زبان خارجی،. 86-95.
6. عابدی، محمدرضا، امیدی، عبدالله، رضایت، اکبر، 1374، هنجاریابی و بررسی اعتبار و پایایی مقیاس هوش بزرگسالان تجدید نظر شده وکسلر (WAIS-R) در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتو روان پزشکی تهران. 80-100.
7. گنجی، حمزه، ثابت، مهرداد، 1382، روان سنجی، تهران، ساوالان، چ سوم، 160-149.
8. اورنگی، مریم، عاطف، وحید، محمد کاظم، عشایری، حسین، 1381، هنجاریابی مقیاس تجدید نظر شده حافظه وکسلر، نشریه روانشناسی و علوم تربیتی، 66-56
9. رضائیان، اکرم، رضائیان، مهدی، بهزاد فرد، مهسا، 1388، تاثیر مصرف مکمل خوراکی آهن بر ظرفیت توجه دانش آموزان دختر دبیرستانی، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، شماره 2، 55-47.
10. مختاری، پونه، شجاعی، معصومه، دانا، امیر، 1386، تاثیر تمرین مشاهده ای بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون با تاکید بر نقش میانجی گری خودکارآمدی، نشریه حرکت، شماره 32، 131-117.
11. آناستازی، آن،1371 تفاوت های فردی، ترجمه جواد طهوریان، مشهد. انتشارات آستان قدس رضوی،.50-60.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb