XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران ، rahimizadeh69@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (90 مشاهده)

بازخورد خاص به یک رویداد خاص و اینکه اجرای تکلیف به دلیل قابلیت اکتساب مهارت می­باشد، اشاره می­­کند و نشان می­دهد که عملکرد قابل انعطاف است، در حالی که بازخورد عام یک عملکرد ذاتی را نشان می­دهد. هدف تحقیق حاضر، تعیین میزان تاثیر بازخورد عام و خاص بر یادگیری حرکتی پرتاب آزاد بسکتبال کودکان بود. این تحقیق از نوع نیمه­تجربی بود. بدین منظور تعداد ۶۰ نفر ( ۳۰ دختر و ۳۰ پسر) از کودکان ۹-۱۳ ساله شهر تهران به صورت نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در چهار گروه ۱۵ نفره قرار گرفتند. آزمودنی­ها شش پرتاب آزاد بسکتبال در مرحله اکتساب ( دو بلوک سه کوششی) را اجرا کردند به این صورت که بعد از پرتاب سوم، آزمودنی­ها با توجه به گروه مربوطه بازخورد مثبت (عام یا خاص) و همچنین بعد از پرتاب ششم، بازخورد منفی دریافت کردند و بعد از نیم ساعت یادداری آنی به همان ترتیب انجام شد. برای تجزیه­و­تحلیل داده­ها، از آزمون تحلیل واریانس دوعاملی برای تفاوت بین گروهی و همچنین از آزمون اندازه­های تکراری برای بررسی پیشرفت آزمودنی­­ها در مراحل تمرین در سطح معناداری ۰۵/۰ استفاده شد. نتایج نشان­ داد که بازخورد خاص در هر دو گروه نسبت به بازخورد عام به میزان معنی­داری موثرتر بوده و موجب بهبودی بیشتر عملکرد شد(۰۵/۰>p). این نتایج نشان­دهنده اهمیت عبارت مورد استفاده در بازخورد می­باشد هرچند این عبارات ممکن است تاثیر فوری بر عملکرد نداشته باشند ولی با بالا بردن انگیزه، عملکرد ضعیف را بهبود می­دهد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1395/8/12 | پذیرش: 1399/8/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research in Sports Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb