1- گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، h.ghasemian6970@gmail.com
2- گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (348 مشاهده)
دوران کودکی زمان حیاتی برای رشد مهارت های حرکتی به وسیله تمرینات بدنی مناسب، در نظر گرفته می شود؛ که در نهایت آن، بهبود فعالیت مناطق مختلف مغزی و در نهایت بهبود عملکرد حاصل می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرینات حسی ـ حرکتی با رویکرد حس بازی بر کنترل اجرایی و حرکتی کودکان با اختلال یادگیری بود. بدین منظور، 36 نفر از کودکان دختر با میانگین و انحراف معیار سنی (49/0± 39/8)، با مراجعه به مراکز اختلال یادگیری شهر مشهد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تمرین (گروه حسی ـ حرکتی با رویکرد حس بازی، گروه حسی ـ حرکتی با رویکرد هدفمدار) و یک گروه کنترل جایدهی شدند. گروه های تمرین به صورت دو جلسه 60 دقیقه ای در هفته، در بازه زمانی 8 هفته در تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی شرکت کردند. در طی این مدت، گروه کنترل فعالیت های عادی خود را انجام داد. تغییرات در کنترل اجرایی (کنترل بازداری) و کنترل حرکتی (مهارت های حرکتی درشت) آزمودنی ها قبل و بعد از دوره تمرین به ترتیب توسط آزمون های استروپ و برونینکس ـ اوزرتسکی سنجیده شد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد که تمرینات حسی ـ حرکتی با رویکرد حس بازی موجب بهبود کنترل اجرایی و حرکتی در تمامی متغیرها در مقایسه با گروه کنترل شده است و در مقایسه با گروه هدفمدار تنها موجب بهبود در متغیر سرعت دویدن و چابکی در مهارت های حرکتی درشت شده است(05/0>p). بنابراین، تمرینات حسی ـ حرکتی با رویکرد حس بازی به عنوان یک مداخله می توانند به بهبود کنترل اجرایی و حرکتی این کودکان کمک کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1403/4/2 | پذیرش: 1403/11/27 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/27