دوره 12، شماره 23 - ( 6-1401 )                   جلد 12 شماره 23 صفحات 227-215 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherikia M, Elahi A, Akbari Yazdi H. The Impact of Relationship Marketing on the Purchase Behavior of Sport Customers: A Case Study of Stephan’s Spectators. JRSM 2022; 12 (23) :215-227
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3260-fa.html
طاهری کیا مریم، الهی علیرضا، اکبری یزدی حسین. تاثیر بازاریابی رابطه مند بر رفتار خرید مشتریان ورزشی: مطالعه موردی تماشاگران فولاد مبارکه سپاهان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی 1401; 12 (23) :227-215

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3260-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی ، maria.taherikia@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (60 مشاهده)
سازمان های ورزشی در دهه اخیر بر اهمیت توجه به رفتار خرید مشتریان توجه ویژه داشته اند. در این میان توجه به متغیرهایی که می تواند بر رفتار خرید مشتریان تاثیر داشته باشد اهمیت یافته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علی بازاریابی رابطه­ مند و رفتارخرید تماشاگران با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است. بدین منظور از دو پرسشنامه بازاریابی رابطه­ مند و رفتارخرید کیم(2008) پس از اطمینان از روایی و پایایی، باتوجه به جدول مورگان در میان نمونه ای متشکل از 430 نفر از تماشاگرانی که برای دیدن بازی های تیم سپاهان در استادیوم فولادشهر حاضر بودند، به صورت تصادفی توزیع شد. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. برای تجزیه تحلیل داده­ها از روش های آمار توصیفی و آزمون­ های همبستگی، تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از مدل تحلیل مسیر نشان داد که بازاریابی رابطه مند بر روی رفتارخرید تماشاگران تاثیر دارد(043/0=β، (05/0p). با عنایت با یافته­ های تحقیق حاضر می توان راهکارهایی را جهت تعیین استراتژی بازاریابی رابطه مند و ارزیابی تاثیر این استراتژی بر رفتار خرید تماشاگران، به عنوان مشتریان اصلی باشگاه های فوتبال فراهم نمود.
متن کامل [PDF 875 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1401/8/17 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

فهرست منابع
1. 1. Masoumi, S. Investigating the motivations and factors affecting the presence of spectators in football games. Master's Thesis (unpublished), Tarbiat Modares University. 2008:123. (in persian)
2. Saatchian, V, Elahi, A . Prioritizing and recognizing the relationship between motivations and factors affecting the presence of fans: a case study of Tehran Shahrvard, Journal of Research in Sports Sciences. 2011; 29, 131-147. (in persian)
3. Habibi Pirkohi, A. The importance of trust in relationship marketing and creating a scale to measure it, Isfahan University Faculty of Management Sciences and Economics Journal.2006; 18. (in persian)
4. Shank MD, Lyberger MR. Sports marketing: A strategic perspective. Routledge; 2014 Oct 3. [DOI:10.4324/9781315794082]
5. Amirshahi, M. Siah Tiri, V.Ravan Bod, F. Identifying the effective factors on building trust in the bank's key customers, Modares Journal of Human Sciences, Management Researches in Iran, 2008; 4. (in persian)
6. Palmatier, R W., Dant, R P., Grewal, D., Evance, K. Relationship marketing in sport: A functional approach, Sport Marketing Quartly. 2006 Jun 1;15(2).
7. Bee,C. C, &Cahle L R.(2006). Relationship marketing in sports: A functional approach, Sport Marketing Qarterly, 15(2),102-112.
8. Hasnizadeh, B. The effect of relational marketing on the buying behavior of customers of sports clubs in Tehran, unpublished Master's thesis in Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University.2012; 78-74. (in persian)
9. Kim YK, Trail G, Ko YJ. The influence of relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the relationship quality framework. Journal of Sport Management. 2011 Nov 1;25(6):576-92. [DOI:10.1123/jsm.25.6.576]
10. Shilbury D, Westerbeek H, Quick S, Funk D, Karg A, Dickler L. Strategic sport marketing. Sport Management Review. 2015;18(4):627-8. [DOI:10.1016/j.smr.2014.09.004]
11. Kim YK, Trail G. A conceptual framework for understanding relationships between sport consumers and sport organizations: A relationship quality approach. Journal of sport management. 2011 Jan 1;25(1). [DOI:10.1123/jsm.25.1.57]
12. Afchangi, S. Hadavi, F. Elahi, A. Predicting customer satisfaction and willingness to return by relational marketing components in sports clubs: a study of women's aerobics clubs in Mashhad. Sports Management Applied Research, No. 4, pp. 63-70.13. (in persian)
13. Sheng Chung lo(2012). A Study of Relationship Marketing on Costumer satisfaction, Journal of Social Sciences.2012; 8(1): 91-94. [DOI:10.3844/jssp.2012.91.94]
14. Armstrong KL. Race and sport consumption motivations: A preliminary investigation of a black consumers' sport motivation scale. Journal of Sport Behavior. 2002 Dec 1;25(4):309.
15. Khorshidi, R. The relationship between factors affecting the attendance and the buying behavior of the spectators of the professional football league: a case study of the spectators of Esteghlal and Persepolis, unpublished master's thesis of physical education and sports sciences, Kharazmi University. 2012:p.98. (in persian)
16. Kim S, Greenwell TC, Andrew DP, Lee J, Mahony DF. An Analysis of Spectator Motives in an Individual Combat Sport: A Study of Mixed Martial Arts Fans. Sport Marketing Quarterly. 2008 Jun 1;17(2).
17. Izadi, B. Designing a model of communication marketing in the professional football league of Iran, unpublished thesis of sports management, Modares University.2012; p. 145. (in persian)
18. Ehsani M, Izadi B, Yoon YJ, Cho KM, Koozechian H, Tojari F. An investigation of the effect of fan relationship management factors on fan lifetime value. Asian Social Science. 2013 Apr 1;9(4):248. [DOI:10.5539/ass.v9n4p248]
19. Kim YK, Trail G, Ko YJ. The influence of relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the relationship quality framework. Journal of Sport Management. 2011 Nov 1;25(6):576-92. [DOI:10.1123/jsm.25.6.576]
20. Chen TY, Chen CC. The inferential factors of customer satisfaction, trust and commitment: A case of bank's customers. Commerce & Management Quarterly. 2004;5(3):349-75.
21. De Wulf K, Odekerken-Schröder G. Assessing the impact of a retailer's relationship efforts on consumers' attitudes and behavior. Journal of Retailing and Consumer services. 2003 Mar 1;10(2):95-108. [DOI:10.1016/S0969-6989(02)00013-9]
22. Morgan RM, Hunt SD. The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of marketing. 1994 Jul;58(3):20-38. [DOI:10.1177/002224299405800302]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb