1- دانشجوی دکنری تخصصی مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، a.m.safania@yahoo.com
3- استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (151 مشاهده)
در صنعت ورزش، ظرفیتهای بالایی برای شکلگیری استارتاپها وجود دارد. آنها در این صنعت با افتوخیزهایی روبهرو شدهاند. هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل شتابدهنده به استارتاپهای ورزشی است. این تحقیق با روش تحقیق آمیخته و با ماهیت توسعهای انجام شد. مشارکتکنندگان شامل متخصصان و کارشناسان علمی کسبوکارهای ورزشی بود(17n=). از طریق روش نمونهگیری هدفمند معیارمحور و بر اساس مصاحبههای عمیق دادههای کیفی جمعآوری شد و بر اساس رویکرد تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. همچنین از طریق تحلیل سلسله مراتبی(AHP) عوامل شناساییشده مورد مقایسات زوجی قرار گرفتند و آنها رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد که شش دسته عوامل شتابدهنده به استارتاپهای ورزشی هستند که به ترتیب اولویت عبارتاند از: تقویت و توزیع زنجیره ارزش، پشتیبانی مدیریت ارشد، رصد روندهای جهانی نسبت به محصولات ورزشی، تنوع فعالیتها و منابع مالی، توانمندسازی افراد و گروهها، و وجود چشمانداز و مأموریت شفاف. بر اساس یافتهها برای شتاب دادن به استارتاپهای ورزشی باید زنجیره ارزشی برای آن استارتاپ تعریف کرد و از طریق پشتیبانی مدیران ارشد در جهت تقویت آن کوشید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت ورزشی دریافت: 1401/3/27 | پذیرش: 1402/6/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/6/1