دوره 14، شماره 27 - ( 6-1403 )                   جلد 14 شماره 27 صفحات 201-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raeei F, Safania A, Farahani A, Ghasemi H. Identifying Accelerating Factors For Sports Startups (A Mixed Approach). JRSM 2024; 14 (27) :183-201
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3231-fa.html
راعی بیدگلی فاطمه، صفانیا علی محمد، فراهانی ابوالفضل، قاسمی حمید. شناسایی عوامل شتاب‌دهنده به استارتاپ‌های ورزشی (رویکردی آمیخته). پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1403; 14 (27) :183-201

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3231-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، a.m.safania@yahoo.com
3- استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (2327 مشاهده)
در صنعت ورزش، ظرفیت‌های بالایی برای شکل‌گیری استارتاپ‌ها وجود دارد. آن‌ها در این صنعت با افت‌وخیزهایی روبه‌رو شده‌اند. هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل شتاب‌دهنده به استارتاپ‌های ورزشی است. این تحقیق با روش تحقیق آمیخته و با ماهیت توسعه‌ای انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل متخصصان و کارشناسان علمی کسب‌وکارهای ورزشی بود. از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند معیار محور و بر اساس مصاحبه‌های عمیق داده‌های کیفی جمع‌آوری شد و بر اساس رویکرد تحلیل مضمون تجزیه‌وتحلیل شدند. همچنین از طریق تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) عوامل شناسایی‌شده مورد مقایسات زوجی قرار گرفتند و آن‌ها رتبه‌بندی شدند. نتایج نشان داد که شش دسته عوامل شتاب‌دهنده به استارتاپ‌های ورزشی هستند و از بین آن‌ها تقویت و توزیع زنجیره ارزش مهم‌ترین عامل است. از همین رو برای شتاب دادن به استارتاپ‌های ورزشی باید زنجیره ارزشی برای آن استارتاپ تعریف کرد و در جهت تقویت آن کوشید.
متن کامل [PDF 2021 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1402/3/27 | پذیرش: 1402/12/17 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/12/17 | انتشار: 1403/6/10

فهرست منابع
1. Ridley S, Shepherd T, Giles R. Two up: Footy startup champions. Company Director. 2018 Feb;34(1):70-2.
2. Ratten V. Sport Startups: What are They?. InSport Startups: New Advances in Entrepreneurship 2020 Oct 30 (pp. 1-15). Emerald Publishing Limited. [DOI:10.1108/978-1-78973-081-420201001]
3. Aldianto L, Anggadwita G, Permatasari A, Mirzanti IR, Williamson IO. Toward a business resilience framework for startups. Sustainability. 2021 Mar 12;13(6):3132. [DOI:10.3390/su13063132]
4. Freeman J, Engel JS. Models of innovation: Startups and mature corporations. California management review. 2007 Oct;50(1):94-119. [DOI:10.2307/41166418]
5. Ratten V. Sport Startups: What Does the Future Hold?. InSport Startups: New Advances in Entrepreneurship 2020 Oct 30 (pp. 105-116). Emerald Publishing Limited. [DOI:10.1108/978-1-78973-081-420201008]
6. Ratten V, Jones P. New challenges in sport entrepreneurship for value creation. International Entrepreneurship and Management Journal. 2020 Sep;16(3):961-80. [DOI:10.1007/s11365-020-00664-z]
7. Ratten V, da Silva Braga VL, da Encarnação Marques CS. Sport entrepreneurship and value co-creation in times of crisis: The covid-19 pandemic. Journal of Business Research. 2021 Sep 1;133:265-74. [DOI:10.1016/j.jbusres.2021.05.001]
8. Elyasi.M, Mohammadi.M, Jafari.H, Karami.P . examining the global experiences of start - up companies in physical health and health, 2018, tehran: DaneshBonyan Fanafr Pubication (in Persian).
9. Charehkhah. C, Fartosi.M, Malayeri. M, Investment in Startaups: an approach on Iran and area, 2014, Tehran, Tagharob institution Publication(in Persian).
10. Moradi MA. Designing a model for improving business environment in the City of Tehran. Journal of urban economics and management. 2019;7(26):99-121. (in Persian).
11. Pourkazemi MH. A survey of employment of state universities' graduates in humanities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2023 Mar 6;15(2):127-50.
12. Azimzadeh, S. M., Mohammad Ehsani, A. Kordnaeij, H. Kozechian, and Baranda Pitts. "A model for small and medium-sized sport enterprises start-up." 2014, 3(1): 51-68.
13. Kaleghi.N the analysis of effective factors of setup sport's startups based on expert perspective, 2018, M.A thesis, the Islamic Azad University of Isfahan(in Persian).
14. Jæger K. Event start-ups as catalysts for place, sport and tourism development: Moment scapes and geographical considerations. Sport in Society. 2020 Jan 2;23(1):40-55. [DOI:10.1080/17430437.2018.1555218]
15. Esgandari K, Bohlooli N, Eskandarzadeh Fard T. Designing a model for upgrading the capacity of cluster businesses to participate in international markets. Journal of International Business Administration. 2021 Jun 22;4(2):43-62. [DOI:10.22034/jiba.2021.42512.1543]
16. Happ E, Schnitzer M, Peters M. Sport-specific factors affecting location decisions in business to business sport manufacturing companies: a qualitative study in the Alps. International Journal of Sport Management and Marketing. 2021;21(1-2):21-48. [DOI:10.1504/IJSMM.2021.114170]
17. Bavarsad B, Norozi P, Hajipour B. Explanation of Business Process Improvement Pattern. Journal of Strategic Management Studies. 2017 May 22;8(29):37-63. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22286853.1396.8.29.2.6
18. Chatzigianni E. International Sport Business and Global Sport Governance. InLaw, Ethics, and Integrity in the Sports Industry 2019 (pp. 83-100). IGI Global. [DOI:10.4018/978-1-5225-5387-8.ch004]
19. Ratten V, Tajeddini K. Entrepreneurship and sport business research: Synthesis and lessons: Introduction to the special journal issue. International Journal of Sport Management and Marketing. 2019 Jan 31;19(1/2):1-7.
20. FERRARO P, Di Francesco AN. Digital sport startups: Global trends and determinants of success.
21. Salamzadeh A, Kawamorita Kesim H. Startup companies: Life cycle and challenges. In4th International conference on employment, education and entrepreneurship (EEE), Belgrade, Serbia 2015. [DOI:10.2139/ssrn.2628861]
22. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. 2006 Jan 1;3(2):77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
23. Porter Michael E. The competitive advantage of nations. Harvard Business Review. 1990 Mar;68(2):73-93. [DOI:10.1007/978-1-349-11336-1_2]
24. Kim B, Kim H, Jeon Y. Critical success factors of a design startup business. Sustainability. 2018 Aug 21;10(9):2981. [DOI:10.3390/su10092981]
25. Ratten V, Tajeddini K. Entrepreneurship and sport business research: Synthesis and lessons: Introduction to the special journal issue. International Journal of Sport Management and Marketing. 2019 Jan 31;19(1/2):1-7.
26. Wasserman N. The throne vs. the kingdom: Founder control and value creation in startups. Strategic Management Journal. 2017 Feb;38(2):255-77. [DOI:10.1002/smj.2478]
27. Amini M, Atghia N, Norouzi Seyed Hosseini R. Identifying components and levels of knowledge-based economy in sport (A qualitative approach). Sport Management Studies. 2020 Jun 21;12(60):41-60. [DOI:10.22089/smrj.2019.6764.2403]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb