1- دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- 2. استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، mohammadpour@iaut.ac.ir
3- استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (98 مشاهده)
این پژوهش با هدف تاثیر ارزشهای اخلاقی بر کارآفرینیاجتماعی، نقش میانجی سرمایهروانشناختی و بازاریابی خیرخواهانه انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ انجام پژوهش کمی و از نوع پژوهشهای مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان باشگاههای ورزشی استان آذربایجان غربی بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 360 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش پنج پرسشنامه اطلاعات شخصی، کارآفرینی اجتماعی، ارزشهای اخلاقی، سرمایه روانشناختی و بازاریابی خیرخواهانه بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر تایید گردید. برای تجزیهو تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس استفاده گردید. نتایج نشان داد که ارزشهای اخلاقی اثر معناداری بر بازاریابی خیرخواهانه، سرمایه روانشناختی و کارآفرینی اجتماعی دارد. بازاریابی خیرخواهانه اثر معناداری بر کارآفرینی اجتماعی دارد. همچنین سرمایهروانشناختی اثر معناداری بر کارآفرینی اجتماعی دارد. مشخص شد که ارزشهای اخلاقی بر کارآفرینی اجتماعی از طریق بازاریابی خیرخواهانه اثر معناداری دارد. در نهایت نتایج نشان داد که ارزشهای اخلاقی بر کارآفرینی اجتماعی از طریق سرمایهروانشناختی اثر معناداری دارد. با توجه به اینکه یکی از عوامل بسیار مهمی که میتواند موجب بهبود کارآفرینیاجتماعی در باشگاههای ورزشی گردد، ایجاد کارگروههای ویژه جهت برقراری ارتباط مؤثر بین خیرین جهت استفاده از پتانسیلها مشترک است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت ورزشی دریافت: 1400/12/11 | پذیرش: 1402/6/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/6/1