1- دانشگاه شهید بهشتی ، naseromid68@gmail.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (857 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیرکانون توجه شنیداری با بار بالا و پایین شناختی بر عملکردورزشی و حافظه کاری نوجوانان بود. پژوهش حاضر نیمه تجربی و جامعه آماری آن، شامل دانش آموزان نوجوان دوره ابتدایی و متوسطه اول شهرکوهنانی بودند. نمونه آماری، 20 دانش آموز با دامنه سنی 13-11 سال بود. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه کانون توجه شنیداری با بار بالا و پایین شناختی تقسیم شدند و در پیش آزمون، تکلیف حافظه کاری با نرم افزار ان بک و 6 ضربه چیپ فوتبال به سمت هدف انجام دادند. مرحله اکتساب در 4 روز انجام شد. 7 روز پس از جلسه پایانی اکتساب، آزمون حافظه کاری ان بک، یادداری تاخیری و آزمون انتقال گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازه گیری تکراری نشان داد، اثر کانون توجه شنیداری با بار بالای شناختی بر عملکردورزشی و حافظه کاری معنادار بود (05/0 > p) و گروه دیگر فقط در حافظه کاری بهبود را نشان داد (05/0 > p). براساس نتایج حاضر، دستکاری بارشناختی بر حافظه کاری و عملکردورزشی مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1400/8/16 | پذیرش: 1401/2/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/2/20