1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایزان
2- استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایزان (نویسنده مسئول). ، Rahimi_gh@yahoo.com
3- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایزان
چکیده: (851 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی قابلیتها و اهداف استراتژیک مدیریت ورزش تربیتی بر مبنای کارت امتیازی متوازن انجام شد. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی بود. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی و متولیان ورزش تربیتی بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند تا اشباع دادهها ادامه یافت. فرایند گردآوری دادهها مشتمل بر 12 مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد و مدارک مرتبط با ورزش تربیتی بود. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج پژوهش معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری مدنظر قرار گرفتند. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری دادهها و به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. در مرحلۀ کدگذاری باز تعداد 105 مفهوم، 18 مقولۀ فرعی (توسعه فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی، مدیریت کارآمد، تعاملات مطلوب بین ذینفعان، پروش و تربیت معلمان شایسته، ارائه خدمات و پشتیبانی مطلوب، عدالت محور نمودن ورزش تربیتی، افزایش رضایتمندی مخاطبان، توسعه سرمایههای اطلاعاتی، توسعه سرمایههای سازمانی، توسعه دانش و مهارت معلمان، درآمدزایی و تنوع بخشی به منابع مالی، هزینه کرد مؤثر در چارچوب اهداف، خلق ارزش برای ذینفعان، جبران خدمات کارکنان، همراستایی اقدامات، قدردانی و مهم شمردن کارکنان، رهبری ارتباطات، اجتماع سازی ورزش تربیتی) و در نهایت 6 مقولۀ اصلی (فرایندهای داخلی، مشتری، یادگیری و رشد، مالی، رضایت کارکنان، محیط و جامعه) استخراج شد. با استناد به یافتههای تحقیق قابلیتهای شناسایی شده پیرامون مدیریت ورزش تربیتی در صورتی که مبتنی بر منظرهای کارت امتیازی متوازن تدوین شود میتواند به اجرای موفقیتآمیز اهداف ورزش تربیتی کمک نمایید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت ورزشی دریافت: 1400/7/20 | پذیرش: 1401/1/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/4/12