1- دانشگاه گیلان
2- دانشگاه زنجان ، Seifpanahi.j@znu.ac.ir
چکیده: (1454 مشاهده)
هدف از این پژوهش ارائه مدلی بر ارتقای جایگاه برند در صنعت باشگاهداری ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند (تحلیل مضمون) انتخاب شد. مشارکتکنندگان شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران و مربیان باشگاهها، صاحبنظران بازاریابی ورزشی) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانهای و رسانهای مرتبط و معتبر) بود مشارکتکنندگان به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (27 نفر و 39 سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای نظاممند بود. روایی ابزار براساس شایستگی علمی نمونه، روایی محتوایی متخصصان و توافق بین مصححان کدگذاری ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای (باز، گزینشی و موضوعی) با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 121 مؤلفه، 26 بُعد، 9 منظر و 3 سطح شناسایی شده بود. سطوح و منظرها به ترتیب اثرگذاری- اثرپذیری بین متغیرهای زیر مجموعه آنها شامل سطح زمینهای (منظرهای ساختاری، مدیریتی و ظرفیتی باشگاهداری)، سطح راهبردی (منظرهای بازاریابی، توان برند، برندسازی و نوآوری) و سطح کارکردی (منظرهای کارکردها و ارزشهای برند) بوود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت ارتقای برند در باشگاهداری فرایندی نظاممند است که در آن سیستم بازاریابی بایستی مبتنی بر شناخت زمینهها و اتخاذ راهبردهای متناسب با آنها به ارزشهای هدفگذاری شده دست یابد. از این به باشگاهها پیشنهاد میشود که برای ارتقای برند تنها به برخی اقدامات موردی با اثر کوتاه مدت اکتفا ننمایند بلکه پروژه برندسازی خود را براساس چارچوب علمی مانند الگوی ارائه شده این پژوهش تعریف کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت ورزشی دریافت: 1400/2/16 | پذیرش: 1400/9/21 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/21