1- دانشگاه آژاد اسلامی
2- دانشگاه خوارزمی ، alirezaelahi@yahoo.com
چکیده: (1194 مشاهده)
در این مطالعه برخی پیش بین ها و پیامدهای دلبستگی هواداران فوتبال مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبسستگی است. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، هواداران تیم فوتبال پرسپولیس (220=n) به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده و پرسشنامههای الکترونیکی را به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. برای جمعآوری دادهها از شش پرسشنامه؛ پرسشنامه کیفیت تیمی ژان و همکاران(1997)، پرسشنامه کیفیت ارتباط نیادزایو و همکاران(2015)، پرسشنامه رضایت احساسی رینولد و بیتی(1999)، پرسشنامه ارزش ادراک شده دانیل سوینی(2008)، پرسشنامه دلبستگی محقق ساخته، پرسشنامه نیات رفتاری کیم(2008) استفاده شده است. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد، کیفیت تیمی بر روی رضایت احساسی و دلبستگی هواداران تأثیر دارد، ولی کیفیت ارتباط تنها بر روی دلبستگی تأثیر دارد. رابطه بین رضایت احساسی و دلبستگی هواداران و همچنین رابطه بین دلبستگی و نیات رفتاری مثبت و معنادار بود. نقش میانجیگری مثبت رضایت احساسی بر رابطه بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران مورد تأیید قرار گرفت. همچنین ارزش ادراک شده رابطه علی بین کیفیت ارتباط و رضایت احساسی را تعدیل نمود. با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود باشگاهها با بالا بردن کیفیت تیم خود و نیز ارتباط هرچه بیشتر با هواداران، دلبستگی دائمی برای آن ها به وجود آورده تا بتوانند قصد حضور مجدد و تبلیغات دهان به دهان آن ها را افزایش دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت ورزشی دریافت: 1399/8/12 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/12/2