دوره 11، شماره 22 - ( 9-1400 )                   جلد 11 شماره 22 صفحات 200-181 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ZamaniDadaneh S, Esmaili M R, Zarei A. The Effect of Club Social Responsibility on the Supportive Behavior of the Football Fans Brand: (Case Study of Persepolis Tehran Club). Research in Sport Management and Motor Behavior. 2021; 11 (22) :181-200
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3023-fa.html
زمانی دادانه شاهو، اسمعیلی محمدرضا، زارعی علی. تاثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر رفتار حمایتی از برند هواداران فوتبال: مطالعه موردی باشگاه پرسپولیس تهران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1400; 11 (22) :200-181

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3023-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران ، moh.esmaili@iauctb.ac.ir
چکیده:   (1885 مشاهده)
امروزه مسئولیت اجتماعی به سازمان خاصی محدود نمی­شود و باشگاه­ها و تیم­های ورزشی نیز شکل­های مختلفی از مسئولیت­های اجتماعی را در اهداف خود قرار داده و درگیر اجرای آنها شده­اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت­اجتماعی باشگاه­ بر رفتار حمایتی از برند هواداران فوتبال با نقش میانجی نگرش: نقش تعدیگر همدلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی بوده و با توجه به هدف از نوع مطالعات کاربردی بود. در پژوهش حاضر باشگاه پرسپولیس به عنوان باشگاه مورد مطالعه و جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی هواداران باشگاه پرسپولیس تشکیل دادند. تعداد 360 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند و از روش نمونه­گیری در دسترس استفاده شد. جهت ارزیابی مسئولیت­اجتماعی از پرسشنامه گالبریث(2010)، رفتارهای حمایتی از برند از پرسشنامه ژی و همکاران(2019) و برای اندازه­گیری متغیرهای نگرش و همدلی از پرسشنامه ژی و همکاران(2019) استفاده شد. جهت بررسی و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی با رویکرد مدل معادلات ساختاری استفاده گردید که از نرم افزارهای 25 SPSS و Smart PLS 3.2.9 برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر رفتارهای حمایتی از برند  و نگرش هوادار اثرگذار بوده است، همچنین نگرش هواداران بر رفتارهای حمایتی از برند تاثیر گذار بوده و نقش میانجی نگرش هواداران در رابطه با تاثیر مسئولیت­اجتماعی بر رفتارهای حمایتی مورد تایید قرار گرفت. در نهایت همدلی نقش تعدیل­گری بین تاثیر مسئولیت­اجتماعی باشگاه بر رفتارهای حمایتی از برند هواداران ایفا می­کند.
متن کامل [PDF 1942 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1399/5/21 | پذیرش: 1399/10/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/10/22 | انتشار: 1400/11/21

فهرست منابع
1. 1. Adams A, Armitage S. Mutuality for football clubs? Lessons from the financial sector. Studies in Economics and Finance.2014, Jan 1;22(1):26-41. [DOI:10.1108/eb043381]
2. Bakhshandeh, Hossein, Jalali Farahani, Majid, Sajjadi, Seyed Nasrollah. The effect of social responsibility on the prestige of selected teams in the Iranian Football League. Applied Research in Organizational Behavior Management.2018. (Persian).
3. Bhaedroch, C. B., & Sen, S. Consumer-company identification: A framework for understanding consumers' relationships with companies. Journal of Marketing.2018, 67(2), 76-88. [DOI:10.1509/jmkg.67.2.76.18609]
4. Brown, T. J., & Dacin, P. A. The company and the product: Corporate associations and consumer product responses. Journal of Marketing.1997, 61(1), 68-84. [DOI:10.1177/002224299706100106]
5. Brunk, K. H. Un/ethical company and brand perceptions: Conceptualising and operationalising consumer meanings. Journal of business ethics. 2018, 111(4), 551-565. [DOI:10.1007/s10551-012-1339-x]
6. Davari, Ali; Rezazadeh, Arash. Structural Equation Modeling with PLS Software, Second Edition, Tehran: Jihad Daneshgahi Publishing Organization.2017. (Persian).
7. Delaware, Ali. Probability and Applied Statistics in Psychology and Educational Sciences. Ninth Edition, Tehran: Roshan Publications.2010. (Persian).
8. Filizöz, B., & Fişne, M. Corporate social responsibility: A study of striking corporate social responsibility practices in sport management. Procedia Social and Behavioral Sciences.2017, 24, 1405-17. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.09.062]
9. Fornell, C., & Larcker, D. F. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, Journal of marketing research.2008, 18(1). 39-50. [DOI:10.1177/002224378101800104]
10. Galbreath J. How does corporate social responsibility benefit firms? Evidence from Australia. European Business Review. 2010, Jun 29;22(4):411-31 [DOI:10.1108/09555341011056186]
11. Ghanbari, Jamshid, Eskandari Ulfat, Saed Atai Fardin. The effect of practical team leadership on team performance through team learning and satisfaction mediation. Organizational Behavioral Studies.2017, 5 (4): 21-45. (Persian).
12. Giroux, M., Pons, F., & Mourali, M. Is CSR important for all types of fans?:The value of corporate social responsibility in sport. In J. L. Robinson (ed.),Marketing dynamism & sustainability: Things change, things stay the same:Proceedings of the 2012 academy of marketing science (AMS) annual conference(497-500). Book Section, Cham: Springer International Publishing.2015. [DOI:10.1007/978-3-319-10912-1_164]
13. Hair Jr JF, Hult GT, Ringle C, Sarstedt M. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications. Second Edition.2016.
14. Henseler, J; Ringle, C. M; & Sinkovics, R. R. The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing . Emerald Group Publishing Limited.2009, 5 (28) :21-33. [DOI:10.1108/S1474-7979(2009)0000020014]
15. Irshad A, Rahim A, Khan MF, Khan MM. The impact of corporate social responsibility on customer satisfaction and customer loyalty, moderating effect of corporate image. City University Research Journal.; 1:63-73.
16. Kline, P. An easy guide to factor analysis. Routledge, Bioscience Biotechnology Research Communications.2014, 10(4). 746-751. [DOI:10.4324/9781315788135]
17. Kumar, V., & Reinartz, W. Creating enduring customer value. Journal of Marketing. 2016, 80(6), 36-68. [DOI:10.1509/jm.15.0414]
18. Lazarus, R. S. Emotion and adaptation. New York, NY: Oxford University Press.1991.
19. Lee S, Singal M, Kang KH. The corporate social responsibility-financial performance link in the US restaurant industry: do economic conditions matter? International Journal of Hospitality Management.2013, Mar 1; 32:2-10 [DOI:10.1016/j.ijhm.2012.03.007]
20. Losoya, S. H., & Eisenberg, N. Affective empathy. In J. A. Hall, & F. J. Bernieri (Eds.). Theory and measurement. 2001, pp. 21-43. Mahwah, NJ: Erlbaum
21. Malhotra, N. K., & Agarwal, J. Ethics and morality in consumer-brand relationships.2017. (Call for a special issue in Journal of Business Research).
22. McCullough, M. E., Kimeldorf, M. B., & Cohen, A. D. An adaptation for altruism? The social causes, social effects and social evolution of gratitude. Current Directions in Psychological Science.2008, 17, 281-285. [DOI:10.1111/j.1467-8721.2008.00590.x]
23. Montazeri, Amir, Talibpour, Mehdi, Andam, Reza, Kazemnejad, Anoushirvan. The role of social responsibilities in the attitude of Iranian football fans. Sports Management Studies.2019, 11 (53): 157-180DOI: 10.22089 / smrj.2017.3982.1769. (Persian).
24. Montazeri, Amir, Talibpour, Mehdi, Andam, Reza, Kazemnejad, Anoushirvan. Measuring Corporate Social Responsibility in the Sports Industry: Development and Validation of the Applied Sports Science Yearbook Measurement Scale.2016, 5 (2), 97-114. (Persian). [DOI:10.18869/acadpub.aassjournal.5.2.97]
25. Mueller, R. O. Basic principles of structural equation modeling: An introduction to LISREL and EQS. Springer Science & Business Media.1999.
26. Murphy, L. & Wood. An ethical basis for relationship marketing: A virtue ethics perspective. European Journal of Marketing.2007, 41(1/2), 37-57. [DOI:10.1108/03090560710718102]
27. Nami, Ahmad, Gholampour, Ali. Investigating the factor structure of social responsibility, customer satisfaction, organizational credibility and performance in companies (Case study: Shahr Bank).2016, IUESA 5 (17): 1-12. (Persian).
28. Romani, S., Grappi, S., & Bagozzi, R. P. Corporate socially responsible initiatives and their effects on consumption of green products. Journal of Business Ethics.2016, 135(2), 253-264 [DOI:10.1007/s10551-014-2485-0]
29. Romani, S., Grappi, S., & Bagozzi, R. P. Corporate socially responsible initiatives and their effects on consumption of green products. Journal of Business Ethics.2018, 135(2), 253-264 [DOI:10.1007/s10551-014-2485-0]
30. Saeedpour, Samaneh, Aghaei, Najaf, Elahi, Ali Reza. The role of social responsibility in the performance of Persepolis club team through the technique of satisfaction. Journal of Organizational Behavior Studies in Sport. 2019, 6, 1, pp. 11-195. (Persian).
31. Sen, S., Du, S., & Bhattacharya, C. B. Corporate social responsibility: A consumer psychology perspective. Current Opinion in Psychology.2016 10, 70-75. [DOI:10.1016/j.copsyc.2015.12.014]
32. Sen, S., Du, S., & Bhattacharya, C. B. Corporate social responsibility: A consumer psychology perspective. Current Opinion in Psychology.2016, 10, 70-75. [DOI:10.1016/j.copsyc.2015.12.014]
33. Sharabati AA. Effect of corporate social responsibility on Jordan pharmaceutical industry's business performance. Social Responsibility Journal.2018, Aug 6;14(3):566-83. [DOI:10.1108/SRJ-12-2016-0221]
34. Solomon MR, Marshall GW, Stuart EW. Marketing:Real People, Real Choice . 7th ed. New Jersey: Prentice Hall; 2011.
35. Tenenhaus, M; Amato, S; & Esposito Vinzi, V. A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting.2004, 1. 739-742.
36. Vitell, S. J., King, R. A., Howie, K., Toti, J. F., Albert, L., Hidalgo, E. R., & Yacout, O. Spirituality, moral identity, and consumer ethics: A multi-cultural study. Journal of Business Ethics.2016, 139(1), 147-160. [DOI:10.1007/s10551-015-2626-0]
37. Walker, M. B., & Kent, A. Research and Reviews Do Fans Care? Assessing the Influence of Corporate Social Responsibility on Consumer Attitudes in the Sport Industry
38. Wetzels, M; Odekerken-Schröder, G; & Van Oppen, C. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly. 2009, 177-195. [DOI:10.2307/20650284]
39. Xie, C., Bagozzi, R. P., & Grønhaug, K. The role of moral emotions and individual differences in consumer responses to corporate green and non-green actions. Journal of the Academy of Marketing Science.2015, 43, 333-356. [DOI:10.1007/s11747-014-0394-5]
40. Xie, C., Bagozzi, R. P., & Grønhaug, K. The impact of corporate social responsibility on consumer brand advocacy:The role of moral emotions, attitudes, and individual differences. Journal of Business Research.2019, 62(3), 267-275.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb