دوره 15، شماره 29 - ( 2-1404 )                   جلد 15 شماره 29 صفحات 84-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khalaji M, aghdaei M, farsi A, piras A. The Effect of BiSensory Feedback Using the Eye Movement Sonification on Decision-Making: Challenging on Specificity of Learning Hypothesis. JRSM 2025; 15 (29) :64-84
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3018-fa.html
خلجی مریم، عقدایی مهین، فارسی علیرضا، پیراس آلساندرو. تأثیر بازخورد دو حسی با استفاده از فراصوت حرکات چشم بر تصمیم‌گیری: چالش فرضیه اختصاصی‌بودن یادگیری. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1404; 15 (29) :64-84

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3018-fa.html


1- گروه مربیگری ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- گروه علوم‌شناختی، رفتاری و فناوری در ورزش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران . ، dr_aghdae@yahoo.com
3- گروه علوم‌شناختی، رفتاری و فناوری در ورزش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران .
4- گروه مطالعات کیفیت زندگی، دانشگاه بولونیا، بولونیا، ایتالیا.
چکیده:   (5095 مشاهده)
مقدمه و هدف: استفاده از بازخورد هم‌زمان شنیداری باهدف یادگیری مسیر خیرگی از روش­های جدید در حوزه توجه است. هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر بازخورد دو حسی با استفاده از فراصوت حرکات چشم بر تصمیم­گیری جهت ضربه کلیر بدمینتون بود.
روش: راهبرد تحقیق نیمه‌تجربی، با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون بدون گروه کنترل و روش آن بالینی بود. شرکت­کنندگان تکلیف تشخیص جهت ضربه کلییر بدمینتون را در دو شرایط تمرینی تک حسی و دو حسی انجام دادند. در پیش­آزمون، یادداری فوری و یادداری تأخیری دقت پاسخ، زمان پاسخ و مدت‌زمان تثبیت اندازه­گیری شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد در آزمون یادداری فوری و تأخیری شرکت­کنندگان گروه دو حسی دقت پاسخ بالاتر و زمان پاسخ کوتاه­تری نسبت به گروه تک حسی داشتند. گروه دو حسی مدت‌زمان تثبیت بیشتری در مناطق کلیدی نسبت به گروه تک حسی در آزمون یادداری فوری و یادداری تأخیری داشتند.
نتیجه ­گیری: احتمالاً استفاده از بازخورد شنوایی را می­توان به‌عنوان راهی برای بهبود مهارت تصمیم­گیری در سطح مبتدی معرفی کرد.

متن کامل [PDF 2499 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1403/3/7 | پذیرش: 1403/12/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/12/2 | انتشار: 1404/2/10

فهرست منابع
1. Smith SM, Krajbich Ps. Gaze amplifies value in decision making. Psychological science. 2019;30(1):116-28. [DOI:10.1177/0956797618810521]
2. Williams AM, Jackson RS. Anticipation in sport: Fifty years on, what have we learned and what research still needs to be undertaken? Psychology of Sport and Exercise. 2019;42:16-24. [DOI:10.1016/j.psychsport.2018.11.014]
3. Hancock DJ, Ste-Marie D. Gaze behaviors and decision making accuracy of higher-and lower-level ice hockey referees. Psychology of Sport and Exercise. 2013;14(1):66-71. [DOI:10.1016/j.psychsport.2012.08.002]
4. Dyer JF, Stapleton P, Rodger M. Mapping sonification for perception and action in motor skill learning. Frontiers in neuroscience. 2017;11:463. [DOI:10.3389/fnins.2017.00463]
5. Schnyder U, Koedijker JM, Kredel R, Hossner EJ. Gaze behaviour in offside decision-making in football. German journal of exercise and sport research. 2017;2(47):103-9. 10.1007/s12662-017-0449-0 [DOI:10.1007/s12662-017-0449-0]
6. Raab M, Bar-Eli M, Plessner H, Araújo D. The past, present and future of research on judgment and decision making in sport. Psychology of Sport and Exercise. 2019;42:25-32. [DOI:10.1016/j.psychsport.2018.10.004]
7. Orquin JL, Loose SM. Attention and choice: A review on eye movements in decision making. Acta psychologica. 2013;144(1):190-206. [DOI:10.1016/j.actpsy.2013.06.003]
8. Hagemann N, Strauss B, Cañal-Bruland R. Training perceptual skill by orienting visual attention. Journal of sport and exercise psychology. 2006;28(2):143-58. [DOI:10.1123/jsep.28.2.143]
9. Alder D, Ford PR, Causer J, Williams AM. The coupling between gaze behavior and opponent kinematics during anticipation of badminton shots. Human movement science. 2014;37:167-79. [DOI:10.1016/j.humov.2014.07.002]
10. Sigrist R, Rauter G, Riener R, Wolf P. Augmented visual, auditory, haptic, and multimodal feedback in motor learning: a review. Psychonomic bulletin & review. 2013;20(1):21-53. [DOI:10.3758/s13423-012-0333-8]
11. Chen S, Shi Z, Müller HJ, Geyer T. Multisensory visuo-tactile context learning enhances the guidance of unisensory visual search. Scientific reports. 2021;11(1):1-15. [DOI:10.1038/s41598-021-88946-6]
12. Sigrist R, Rauter G, Marchal-Crespo L, Riener R, Wolf P. Sonification and haptic feedback in addition to visual feedback enhances complex motor task learning. Experimental brain research. 2015;233(3):909-25. [DOI:10.1007/s00221-014-4167-7]
13. Schmidt RA. Frequent augmented feedback can degrade learning: Evidence and interpretations. Tutorials in motor neuroscience: Springer; 1991. p. 59-75. [DOI:10.1016/j.humov.2014.07.002]
14. Wolpert DM, Diedrichsen J, Flanagan J. Principles of sensorimotor learning. Nature Reviews Neuroscience. 2011;12(12):739-51. doi:10.1038/nrn3112 [DOI:10.1038/nrn3112]
15. Coutrot A, Guyader N, Ionescu G, Caplier A. Influence of soundtrack on eye movements during video exploration. Journal of Eye Movement Research. 2012;5(4):2. https://hal.science/hal-00723883v1 [DOI:10.16910/jemr.5.4.2]
16. Khalaji M, Aghdaei M, Farsi A, Piras A. The effect of eye movement sonification on visual search patterns and anticipation in novices. Journal on Multimodal User Interfaces. 2022. 1:1-0. [DOI:10.1007/s12193-021-00381-z]
17. Al Fayyadh MJ, Hassan RA, Tran ZK, Kempenich JW, Bunegin L, Dent DL, Willis RE. Immediate auditory feedback is superior to other types of feedback for basic surgical skills acquisition. Journal of surgical education. 2017;74(6):55-61. [DOI:10.1016/j.jsurg.2017.08.005]
18. Hildebrandt A, Cañal-Bruland R. Effects of auditory feedback on gait behavior, gaze patterns and outcome performance in long jumping. Human Movement Science. 2021;78:102-127. [DOI:10.1016/j.humov.2021.102827]
19. Proteau LJAip. On the specificity of learning and the role of visual information for movement control. Advances in psychology. 1992;85:67-103. [DOI:10.1016/S0166-4115(08)62011-7]
20. Mann DL, Causer J, Nakamoto H, Runswick OR. Visual search behaviours in expert perceptual judgements. In Anticipation and decision making in sport. 2019. p. 59-78. [DOI:10.4324/9781315146270-4]
21. Jakus G, Stojmenova K, Tomažič S, Sodnik J. A system for efficient motor learning using multimodal augmented feedback. Multimedia Tools and Applications. 2017;76(20):20409-21. DOI 10.1007/s11042-016-3774-7 [DOI:10.1007/s11042-016-3774-7]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb