دوره 9، شماره 18 - ( 11-1398 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 166-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakil Zadeh M, Ayati Zadeh F, Abbasi H. Compare the Effect of Mental Practice Traditional, Pettlep and Physical on Basketball Free Throw Skill. JRSM. 2020; 9 (18) :166-177
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2946-fa.html
وکیل زاده محسن، آیتی زاده فرحناز، عباسی حمید. مقایسه تاثیر روش های تمرین ذهنی سنتی، پتلپ و بدنی بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1398; 9 (18) :166-177

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2946-fa.html


1- دانشگاه یزد
2- دانشگاه یزد ، fayati@yazd.ac.ir
چکیده:   (983 مشاهده)
یکی از مهارتهای روانی که امروزه روانشناسان ورزشی آن را به ورزشکاران توصیه می کنند تصویرسازی ذهنی است.تصویرسازی فرآیند درونی هوشیارانه است که تجربه زندگی واقعی را در غیاب تجربه ادراکی و حسی زندگی واقعی تقلید می کند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه تاثیر روش های تمرین ذهنی سنتی، پتلپ و فیزیکی در یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال می باشد. در این پژوهش تعداد 40 آزمودنی مشارکت کرده بودند که پس از داشتن شرایط ورود به تحقیق بصورت تصادفی به چهار گروه تمرین ذهنی سنتی (10)، تمرین ذهنی پتلپ (10)، تمرین بدنی (10) و کنترل (10) تقسیم شدند. برای تجزیه تحلیل آماری، از تی همبسته به منظور بررسی تغییرات درون گروهی، واریانس یک طرفه برای بررسی تغییرات برون گروهی، از آزمون لون برای بررسی توزیع طبیعی داده ها و از توکی تعقیبی برای مشخص کردن جایگاه تفاوت ها برای عوامل درون گروهی و بین گروهی استفاده شد. تجزیه تحلیل آماری نشان داد که گروه تمرین ذهنی سنتی نسبت به پیش آزمون بهبودی در یادگیری نداشته است (05/0<p) اما گروه تمرین بدنی نسبت به تمرین ذهنی سنتی اختلاف معنی داری را تجربه کرده است (05/0>p)، همچنین نشان داده شد که گروه تمرین ذهنی پتلپ نسبت به تمرین بدنی نیز اختلاف معنی داری از خود نشان داده است (05/0>p). بنابراین طبق نتایج پژوهش حاضر تمرین ذهنی پتلپ نسبت به تمرین بدنی و تمرین ذهنی سنتی تاثیر بیشتری دارد.
متن کامل [PDF 1108 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1396/7/19 | پذیرش: 1397/3/19 | انتشار: 1398/11/19

فهرست منابع
1. .1Schmidt, R. A., & Wrisberg, C. A. (2004). Motor learning and performance.‏
2. 2Adams, J. A. (1986). Use of the model's knowledge of results to increase the observer's performance. Journal of Human Movement Studies, 12(2), 89-98.‏
3. خادمی کلانتری، خسرو. داودی، نسرین (1391) .بررسی تأثیر تمرينات ذهنی بر میزان فعالیت عضلات شانه. فصلنامه علمی طبی توانبخشی.شماره 1. صص10_1
4. 4McMorris, T. (2014). Acquisition and performance of sports skills. John Wiley & Sons.‏
5. 5 Sackett, R .S. (1934) The Infduences of Symbolic Rehearsal Upon the Retention of a Maze Habit . Journal of General Psychology . 13, 113, 128 [DOI:10.1080/00221309.1935.9917869]
6. 6Holmes, P. S., & Collins, D. J. (2001). The PETTLEP approach to motor imagery: A functional equivalence model for sport psychologists. Journal of Applied Sport Psychology, 13(1), 60-83.‏ [DOI:10.1080/10413200109339004]
7. 7Whetstone, T. S. (1995). Enhancing psychomotor skill development through the use of mental practice.‏
8. 8Wakefield, C. J., & Smith, D. (2009). Impact of differing frequencies of PETTLEP imagery on netball shooting performance. Journal of imagery research in sport and physical activity, 4(1). [DOI:10.2202/1932-0191.1043]
9. 9Smith, D., Wright, C. J., & Cantwell, C. (2008). Beating the bunker: The effect of PETTLEP imagery on golf bunker shot performance. Research quarterly for exercise and sport, 79(3), 385-391. [DOI:10.1080/02701367.2008.10599502]
10. قربانی، امیرحسین. احمد قطبی ورزنه، احمد. پرهیزکار اوغاز، جواد (1392) مقایسه ي تأثیر تصویرسازي ذهنی پتلپ و تمرین بدنی بر اکتساب و یاد داري مهارت پرتاب دارت، نشرية پژوهش درعلوم ورزشي شماره 13،صص138_125
11. زمانی ثانی، سید حجت. فارسی، علیرضا. عبدلی، بهروز (1392). تاثیر سرعت های مختلف تصویرسازی حرکتی بر دریبل فوتبال در بازیکنان ماهر، نشریه مطالعات روانشناسی شماره 6، صص 12-1
12. افروزه، محمدصادق و افروزه، محسن (1389). مقايسة روش تصويرسازي ذهني پتلپ و سنتي در يادگيري مهارت، نشرية پژوهش در علوم ورزشي، شماره 6، صص 19_5.
13. 13Wright, C. J., & Smith, D. (2009). The effect of PETTLEP imagery on strength performance. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 7(1), 18-31.‏ [DOI:10.1080/1612197X.2009.9671890]
14. طهماسبی بروجنی، شهرزاد. بيگم قدس ميرحيدری، صنم (1391). تاثیر مدل های مختلف تصویرسازی بر تعادل دانشجويان دختر دانشگاه تهران نشریه علمی پژوهشی يادگيری حرکتی، صص127_111
15. سهرابی، مهدی . فارسی، علیرضا. فولادیان، جواد. (1388) "تعیین اعتبار و پایائی پرسشنامه توانائی تصویرسازی تجدید نظر شده" طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم تحقیقات وفناوری.
16. حمایت طلب رسول. شیخ محمود. موحدي احمدرضا. اسد محمدرضا. تأثیر تقدم و تاخر تمرین ذهنی بر یادگیري یک مهارت ادراکی حرکتی با تاکید بر تصویرسازي درونی و بیرونی. پژوهش در علوم ورزشی. 1386. صص51_39.
17. موحدي، احمدرضا. عشایري، حسن. باقرزاده، فضل اله. حمایت طلب، رسول (1386). بررسی تأثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی (زیاد و کم) بر اجرا و یادگیري یک تکلیف ادراکی حرکتی.
18. 18Ryan ED. Simons. J.(1981), efficacy of imagery in enhancing mental rehearsal of skills. J. sport psychology, 4:PP:41-51. [DOI:10.1123/jsp.4.1.41]
19. 19Mulder T. Zijlstra S, Zijlstra W, Hochstenbach J (2004). The role of motor imagery in learning a totally mental training during residential squad training in conmbat sport Apolish experience, The sport psychologist, 9: PP:164-168. [DOI:10.1123/tsp.9.2.164]
20. 20Nowicki D (1995). Using mental training during residential squad training in conmbat sport :Apolish experience, The sport psychologist, 9: PP:164-168. [DOI:10.1123/tsp.9.2.164]
21. جعفری، حسن (1387). تأثیر تمرین ذهنی مکمل تمرین عملی بر یادگیری مهارت حرکتی منتخب گره کوهنوردی. پایان نامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش های نیمه حضوری دانشگاه ارومیه.
22. زراعت پیشه، اکبر. نیازی، سیدمحمد (1392). بررسي اثر تمرينات تصويرسازي ذهني بر تغييرات فعاليت الكتريكي واحدهاي حركتي عضلات و قدرت آنها در اندام تحتاني، نشریه دانش و تندرستی.شماره 4. صص175_170
23. 22Wright, C. J., & Smith, D. K. (2007). The effect of a short-term PETTLEP imagery intervention on a cognitive task. Journal of imagery research in sport and physical activity, 2(1).‏ [DOI:10.2202/1932-0191.1014]
24. 23 Smith, Wright, Allsop &West head, H. (2007). "It's All in the Mind: PETTLEP-Base Imagery and Sports Performance". Journal of Applied Sport Psychology, 19(1): PP:80-92. [DOI:10.1080/10413200600944132]
25. حمایت طلب، رسول. شیخ، محمود، باقرزاده، فضل الله. عشایری، حسن (1384). تحلیلی بر شیوه های مختلف تمرین ذهنی در اکتساب، یادداری و انتقال مهارت حرکتی. نشریه حرکت، سال1389، شماره27،صص 101-89
26. 25Sidaway B, Trzaska AR (2005). Can mental practice increase ankle dorsiflexor torque? Phys Ther; 85(10): 1053-60. [DOI:10.1093/ptj/85.10.1053]
27. 26Groslambert A, Candau R, Grappe F, Dugue B, Rouillon JD (2003). Effects of autogenic and imagery training on the shooting performance in biathlon. Res Q Exerc Sport ; 74(3): 337-41. [DOI:10.1080/02701367.2003.10609100]
28. تیموری خروی، مصطفی. عبدلی، بهروز. فارسي، علیرضا. احمدی، ابراهيم (1391). مقايسه تأثير تمرين ذهني و تمرين بدني بر يادگيري برنامه حركتي تعميم يافته و پارامترمهارت پيگردي چرخان. نشریه پژوهش در علوم توانبخشي/ سال 8/ شماره 2/خرداد و تير 1391.
29. 28Driskell, J. E., Copper, C., & Moran, A. (1994). Does mental practice enhance performance?. Journal of Applied Psychology, 79(4), 481.‏ [DOI:10.1037/0021-9010.79.4.481]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb