1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
2- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی کرج، ایران
3- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران ، Sara_Oftadeh@yahoo.com
چکیده: (3602 مشاهده)
روشهای مختلفی برای یادگیری مهارتهای حرکتی مانند آموزش یادگیری سنتی (خطی) و افتراقی (غیرخطی) وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات یادگیری افتراقی و تداخل زمینهای بر یادداری و انتقال سرویس کوتاه بکهند بدمینتون بود. پیش از اجرای پروتکل از همهی مشارکتکنندگان پیش آزمون گرفته شد. سپس هر گروه مطابق با نوع تمرین خود، 8 جلسه به تمرین پرداخت. یک روز بعد از اتمام پروتکل تمرین، از همهی مشارکتکنندگان آزمون یادداری و انتقال به عمل آمد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین گروههای DL و CI در آزمون یادداری و انتقال تفاوت معنادار وجود دارد. در حقیقت، نتایج تحقیق اثربخشی DL را بر یادداری و انتقال سرویس بکهند بدمینتون نشان میدهد. براساس نتایج به دست آمده میتوان اظهار داشت که رویکرد یادگیری افتراقی برای یادگیری مهارت مفید میباشد و میتوان با ایجاد نوسان در فرد موجب کشف راه حلهای انطباقی شد و به بهبود و یادگیری مهارت کمک کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1398/10/25 | پذیرش: 1398/12/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/3