دوره 9، شماره 17 - ( 6-1398 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 65-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvin poor S, Roohi M, Rad F. Comparison of dyad training method with cooperative and competitive approach in the learning of Basketball Free Throw. JRSM. 2019; 9 (17) :65-73
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2910-fa.html
پروین پور شهاب، روحی میترا، رعد فاطمه. مقایسه روش تمرینی دونفره با رویکرد مشارکتی و رقابتی در یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1398; 9 (17) :65-73

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2910-fa.html


چکیده:   (3128 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه روش تمرینی دونفره با رویکرد مشارکتی و رقابتی در یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. بدین منظور 24 دانش‌آموز دختر که هیچ سابقه­ی تمرینی در شوت بسکتبال نداشتند، با دامنه سنی 13 تا 15 سال انتخاب شده و بر اساس نمرات پیش‌آزمون در دو گروه تمرین دونفره با رویکرد مشارکتی و رقابتی همتا‌سازی شدند. هدف تمرین در افراد گروه دوتایی رقابتی جلو زدن از همتایشان در کسب امتیاز شوت بسکتبال بود و در پایان هر جلسه تمرینی برنده مورد تشویق قرار می‌گرفت؛ اما افراد گروه دونفره مشارکتی در صورتی تشویق می‌شدند که جمع امتیاز آن‌ها در پایان هر جلسه به 75 می‌رسید. در پایان جلسه دهم آزمون اکتساب و یک هفته بعد آزمون‌های یادداری و انتقال انجام شد. نتایج نشان داد دو گروه در طول مرحله اکتساب صرف‌نظر از روش تمرینی تغییر معناداری از خود نشان دادند، اما بین گروه­ها در آزمون اکتساب و یادداری تفاوت معناداری مشاهده نگردید. درحالی‌که در آزمون انتقال گروه تمرین دونفره با رویکرد مشارکتی به‌صورت معناداری بهتر از گروه تمرین دونفره با رویکرد رقابتی ظاهر شد. در نتیجه چنانچه تمرین دوتایی با رویکرد مشارکتی همراه شود اثربخشی بیشتری در مقایسه با رویکرد رقابتی به ارمغان خواهد آورد.
متن کامل [PDF 1118 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1396/7/5 | پذیرش: 1397/1/28 | انتشار: 1398/6/10

فهرست منابع
1. میران زاده، عطیه/ عرب عامری، الهه/ حمایت‌طلب، رسول. 1388،"تأثیر مشاهده و مکالمه در تمرین دونفره بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2. آقازاده، محرم، 1394، "روش‌های نوین تدریس" تهران، انتشارات آییژ .
3. عباسی، مرضیه/ موحدی، احمدرضا/ بهرام، عباس‌، 1391، "اثر رقابت در یادگیری یک تکلیف ادراکی - حرکتی"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
4. پروین پور، شهاب/ شیخ، محمود/ حمایت‌طلب، رسول/ باقرزاده، فضل‌الله، 1392، " تأثیر تمرین دوتایی بر یادگیری شنای کرال سینه"، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
5. گرینسکی، استیو، 1952، "یادگیری مشارکتی در تربیت‌بدنی" . ترجمه سید محمدکاظم واعظ موسوی / محمود مرشدی، (1386)، انتشارات سمت.
6. مهدوی، بهنام/ بهرام، عباس/ قدیری، فرهاد، 1392، " تأثیر برنامه‌ریزی تمرین و مقدار تمرین بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت‌های شوت بسکتبال با برنامه حرکتی یکسان و متفاوت". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
7. افشاری، جواد/ جابری مقدم، علی‌اکبر/ طهماسبی، شهرزاد، 1389، "تأثیر 3 نوع محیط تمرینی رقابتی، غیررقابتی و ترکیبی بر اکتساب و یادداری مهارت‌های باز و بسته". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
8. سلیمانی شهروئی، مصطفی/ فارسی، علیرضا/ عبدلی، بهروز، 1391، "تأثیر تمرین دونفره با الگوی در حال یادگیری و ماهر بر یادگیری مهارت پاس بغل‌پا فوتبال". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
9. خسروی زاده، کاوه/ شفیع‌زاده، محسن/ بهرام، عباس، 1385، " مقایسه اثر روش یادگیری مشارکتی با روش متداول درس تربیت‌بدنی بر عملکرد ورزشی دانش آموزان ". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
10. پروین پور، شهاب/ بهرام، عباس/ قدیری، فرهاد/ بلالی، مرضیه، 1389، "تأثیر آگاهی از نتیجه خودکنترلی بر یادگیری مشاهده‌ای در یک برنامه تمرینی دوتایی" ، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 5، 106- 89
11. Grineski S, 1993, Children, cooperative learning, and physical education. Teaching Elementary Physical Education.
12. Deutsch M, 1949, An experimental study of the effects of cooperation and competition upon group process, Human relations. [DOI:10.1177/001872674900200301]
13. Lee, T. D. , Wishart, L. R. , & Cunningham, S. , & Carnahan, H, 1997, Model timing information during random practice eliminates the contextual interference effect. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68, 100-105. [DOI:10.1080/02701367.1997.10608871]
14. Shea CH, Wulf G, Whltacre C,1999, Enhancing training efficiency and effectiveness through the use of dyad training. Journal of Motor Behavior, 31(2):119-25 [DOI:10.1080/00222899909600983]
15. Wulf G , & Schmidt, R. A ,1997, Variability of practice and implicit motor learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 23, 987-b. 1006. [DOI:10.1037/0278-7393.23.4.987]
16. Johnson DW, Johnson RT, Holubec EJ. 1998, Cooperation in the classroom: Interaction Book Company Edina.
17. Wulf G, Clauss A, Shea CH, Whitacre CA. 2001, Benefits of self-control in dyad practice. Research quarterly for exercise and sport, 72(3):299-313. [DOI:10.1080/02701367.2001.10608964]
18. Adams, J. A. ,1986, Use of the model's knowledge of results to increase the observer's performance. Journal of Human Movemen Studies, 19, 89-98.
19. Barrett TMm, 2000, Effects of two cooperative learning strategies on academic learning time, student performance ,and social behavior of sixth-grade physical education students.
20. Magill, R. A. , & Schoenfelder-Zohdi, B, 1996, A visual model and knowledge of performance as sources of information for learning a rhythmic gymnastics skill. International Journal of Sport Psychology, 27, 7-22
21. Putnam JW, 1993, Cooperative Learning and Strategies for Inclusion: Celebrating Diversity in the Classroom. Children, Youth & Change: Sociocultural Perspectives: ERIC.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb