Volume 9, Issue 17 (9-2019)                   JRSM 2019, 9(17): 51-63 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi panah S, Tahmasebi Boroojeni S. Merging two variables (observational learning and self-talk), is not preference one variable evermore. JRSM 2019; 9 (17) :51-63
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2909-en.html
Abstract:   (6132 Views)
Observing a model let learners to make a plan of action that can be used for learning motor skills. Moreover, self-talk is a conversation that performers use it either apparently or secretly in order to think about their performance and reinforce it. Therefore, the purpose   of this study was to investigate the effect of observational learning, self-talk and combination of both on boy’s performance. The statistical samples of the present study included 60 students (12.25±1.24) with forth and fifth grade that were selected as available subjects.  After volleyball AAHPERD pre-test, subjects divided into 6 groups: Instructional self-talk (STI), motivational self-talk (STM), observational learning (OB), combination of Instructional self-talk and learning observation (STI-OB), combination of motivational self-talk and observational learning (STM-OB) and control group (CO) and during one day, they were participated in specific intervention that planed for each group. On the first day of intervention, subjects participated in acquisition phase and acquisition test was taken, after 48 hours' retention and transfer test was Held. In each phase of study self-efficacy was examined. The results of two-way ANOVA revealed that there was a significant difference among all training groups with control group (p≤0.05). These results support the use of cognitive factors, self-talk and observational learning and the combination of observational learning and Instructional self-talk as learning facilitator.
Full-Text [PDF 1266 kb]   (1432 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: motor behavior
Received: 2016/11/7 | Accepted: 2017/09/12 | Published: 2019/09/1

References
1. 480.
2. نزاکت الحسینی،مریم.، موحدی، احمدرضا.، صالحی، حمید.، 1390، نقش بازخورد خودکنترلی در یادگیری مشاهده ای، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 7، ص:101-81.
3. قلخانی، منوچهر.، حیرانی، علی.، تأدیبی، وحید.، 1390، مقایسه اثر ترکیب های مختلف تمرین بدنی، مشاهده ای و تصویرسازی بر یادداری فوری و تاخیری مهارت سرویس بلند بدمینتون، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 8، ص:117-99.
4. پروین‌پور، شهاب.، بهرام،عباس.، قدیری، فرهاد.، بلالی، مرضیه.، 1389، تأثیر آگاهی از نتیجه بر یادگیری مشاهده‌ای در یک برنامۀ تمرینی دوتایی، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 5، ص:106-89.
5. قوامی، اکبر، حسینی، فاطمه سادات.، محمدزاده، حسن.، ملکی، بهنام.، برهانی، حسین.، 1391، تاثیر مشاهده مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و مدل ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 10، ص:156-143.
6. ادوارز، ویلیام. اچ، 2014، یادگیری و کنترل حرکتی از نظریه تا عمل، ترجمه علی حیرانی، محمد جهانگیری، امیر وزینی طاهر، تهران: بامداد کتاب، ص: 526.
7. عبدلی، بهروز.، شمس، امیر.، فرخی، احمد.، 1392، اثــر تداخل زمینهای و نوع تمرین (مشــاهدهای، بدنی و ترکیبی) بریادگیری سرویس کوتاه، بلند و تیز بدمینتون، نشریه پژوهش در رفتار حرکتی دانشگاه الزهرا(س)، شماره 1، ص: 80-67.
8. ملکی، فرزاد.، شفیع‌نیا، پروانه.، ضزغامی، مهدی.، استوان، ز.، 1391، تأثیر شیوه‌های مختلف آموزش مشاهده‌ای بر سطح یادگیری شناختی مهارت بالانس ژیمناستیک، پژوهش نامۀ مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، سال هشتم، شماره 16، ص:106-89.
9. طهماسبی بروجنی،شهزاد.، شهبازی، مهدی.، ایزانلو، زهرا.، 1389، تاثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر اجرای مهارت های پاس و شوت بسکتبال، رفتار حرکتی و روان شناسی، شماره 7، ص:106-91.
10. شریعتی،امیر.، فاضل کلخوران، جمال.، 1392، تاثیر انواع مختلف خودگویی بر عملکرد تعادلی سالمندان سالم، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 13، ص:133-119.
11. سلاجقه، علی.، صابری کاخکی، علیرضا.، زارع‌زاده، مهشید.، 1390، اثر نوع کانون توجه به صورت خودگفتاری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال، رفتار حرکتی، شماره 16، ص:124-111.
12. پرویزی، نسترن.، شجاعی، معصومه.، خلجی، حسن.، دانشفر، افخم.، 1390، اثر تغییر توجه با استفاده از خودگویی آموزشی بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دختران جوان دانشجو، دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال اول، شماره 1، ص:51-41.
13. سوزنده‌پور، رسول.، موحدی، احمدرضا.، مظاهری، لیلا.، شریفی، غلامرضا،، 1388، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره1، ص: 77-61.
14. رضایی، لیلا.، احدی، حسن.، اسدزاده، حسن.، 1394، ارائه مدل علی برای انگیزش پیشرفت بر اساس ابعاد الگوی یادگیری با
15. واسطه خودکارآمدی، روش‌ها و مدل‌های روانشناختی، سال ششم، شماره بیستم، ص:15-1.
16. افروزه، محمدصادق.، محمدزاده جهتلو،حسن.، ادریسی کلور، مصطفی.، افروزه، علی.، 1393، تأثیر خودگویی انگیزشی آشکار و نهان بر میزان درک فشار و عملکرد در فعالیت فزاینده تا حد واماندگی در کشتیگیران، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 2، ص:245-257.
17. رضایی، فاطمه.، فرخی، احمد.، باقرزاده، فضل الله.، 1391، اثرخودگفتاری انگیزشی بر اجرای مهارت های حرکتی ساده و پیچیده بسکتبال، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 10، ص:44-29.
18. اقدسی، محمدتقی.، ترابی، فرناز.، طوبی، نسرین.، 1392، مقایسه تاثیر خودگفتاری آموزشی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دختران در اواخر کودکی و دوره نوجوانی،رفتار حرکتی، شماره 12، ص:96-83.
19. شایان نوش‌آبادی، ابوالفضل.، حومنیان، داوود.، عابدینی پاریزی، حسین.، فاضل کلخوران، جمال.، 1391، اثر تعاملی الگودهی (الگوی ماهر و الگوی از خود) و نوع بازخورد بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب دارت، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 10، ص: 142-123.
20. مختاری، پونه.، شجاعی،معصومه.، دانا، امیر.، 1386، تاثیر تمرین مشاهده ای بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون با تاکید بر نقش میانجی گری خودکارآمدی، حرکت، شماره 22، ص:131-117.
21. Zetou, E., et al., 2012, The effect of self-talk in learning the volleyball service skill and self-efficacy improvement, Journal of Human Sport & Exercise,7(4):p.794-805. [DOI:10.4100/jhse.2012.74.07]
22. Buchanan, J.J. and N. Dean, 2014, Consistently modeling the same movement strategy is more important than model skill level in observational learning contexts. Acta psychologica,. 146: p. 19-27. [DOI:10.1016/j.actpsy.2013.11.008]
23. Somogyi, E., et al., 2015., The roles of observation and manipulation in learning to use a tool. Cognitive Development,. 35: p. 186-200. [DOI:10.1016/j.cogdev.2015.06.002]
24. Boutin, A., et al., 2010., Role of action observation and action in sequence learning and coding. Acta Psychologica,. 135(2): p. 240-251. [DOI:10.1016/j.actpsy.2010.07.005]
25. Hardy, J., K. Begley, and A.W. Blanchfield,2015, It's good but it's not right: instructional self-talk and skilled performance. Journal of Applied Sport Psychology,. 27(2): p. 132-139. [DOI:10.1080/10413200.2014.959624]
26. Hatzigeorgiadis, A., et al., 2013, Self-talk and Competitive Sport Performance. Journal of Applied Sport Psychology, 26: 82-95 [DOI:10.1080/10413200.2013.790095]
27. Zourbanos, N., et al., 2013, The effects of motivational self-talk on self-efficacy and performance in novice undergraduate student, The Sport Psychologist, 27, 171-176. [DOI:10.1123/tsp.27.2.171]
28. Palmer, S.L., 1992, A comparison of mental practice techniques as applied to the developing competitive figure skater. The Sport Psychologist,. 6(2): p. 148-155. [DOI:10.1123/tsp.6.2.148]
29. Meyers, A.W., Sch lesser, R., 300ke, C.J., & Cnvillier, C, 1979, Cognitive contribntions to thedevelopment of gymnastics skills. Cognitive Trapy and Research, 3, 75-84. [DOI:10.1007/BF01172721]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb