دوره 11، شماره 21 - ( 4-1400 )                   جلد 11 شماره 21 صفحات 123-109 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani sani H, hasanpour V, Fathi Rezaei Z, ghiamirad A. The Effectiveness of Cognitive-Motor Exercises on the Motor Development of Children with Autism Based on Gentile's Two-Stage Model. Research in Sport Management and Motor Behavior. 2021; 11 (21) :109-123
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2846-fa.html
زمانی ثانی حجت، حسن پور وحید، فتحی رضایی زهرا، قیامی راد امیر. تاثیر تمرینات شناختی-حرکتی طبق مدل جنتایل بر رشد حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1400; 11 (21) :123-109

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2846-fa.html


1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه شهید بهشتی ، vahid.hassanpour1991@gmail.com
چکیده:   (2147 مشاهده)
در سال‌های اخیر شیوع اختلال‌های طیف اوتیسم، که یک وضعیت عصبی‌ رشدی محسوب می‌شود افزایش یافته است. لذا هدف تحقیق حاضر تاثیر تمرینات شناختی-حرکتی طبق مدل‌جنتایل بر بهبود برخی از مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف کودکان مبتلا به اوتیسم بود. در مطالعه نیمه‌آزمایشی حاضر یکی از مراکز توانبخشی تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران به صورت در دسترس انتخاب و 20 کودک 6-10 ساله دچار اختلال اوتیسم به صورت تصادفی ساده در دو گروه همگن آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش در یک پروتکل تمرینی شش هفته‌ای (سه جلسه در هفته) شرکت کردند. هرجلسه تمرین شامل 60 دقیقه تمرینات شناختی- حرکتی طبق مدل‌جنتایل بود. برای گردآوری اطلاعات از خرده آزمون‌های تبحر رشد حرکتی برونینکس-اوزرتسکی استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که پس از تمرین شناختی- حرکتی، مهارت‌های سرعت دویدن و چابکی، تعادل ایستا و پویا، هماهنگی اندام فوقانی و سرعت پاسخ در گروه آزمایش به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (05/0P<). باتوجه به یافته‌ها، به‌نظر میرسد تمرینات شناختی-حرکتی طراحی شده به عنوان یک روش مفید می‌توانند جهت توانبخشی مهارت‌های درشت و ظریف رشد حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم مورد استفاده قرار گیرند.

متن کامل [PDF 1308 kb]   (429 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1398/2/21 | پذیرش: 1399/2/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/3 | انتشار: 1400/4/10

فهرست منابع
1. 1. Fombonne E. Modern views of autism. Can J Psychiatry. 2003: 48 (8): 503-5. [DOI:10.1177/070674370304800801]
2. Baio J, Wiggins L, Christensen DL, Maenner MJ, Daniels J, Warren Z, Kurzius-Spencer M, Zahorodny W, Rosenberg CR, White T, Durkin MS. Prevalence of autism spectrum disorder among children aged 8 years-autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2014. MMWR Surveillance Summaries. 2018 Apr 27;67(6):1.
3. Gao J, He X, Cai Y, Wang L, Fan X. Association between assisted reproductive technology and the risk of autism spectrum disorders in the offspring: a meta-analysis. Scientific reports. 2017 Apr 7;7:46207. [DOI:10.1038/srep46207]
4. Järvinen‐Pasley A, Heaton P. Evidence for reduced domain‐specificity in auditory processing in autism. Developmental science. 2007 Nov 1;10(6):786-93. [DOI:10.1111/j.1467-7687.2007.00637.x]
5. Minjarez MB, Williams SE, Mercier EM, Hardan AY. Pivotal response group treatment program for parents of children with autism. Journal of autism and developmental disorders. 2011 Jan 1;41(1):92-101. [DOI:10.1007/s10803-010-1027-6]
6. Minshew NJ, Sung K, Jones BL, Furman JM. Underdevelopment of the postural control system in autism. Neurology. 2004 Dec 14;63(11):2056-61. [DOI:10.1212/01.WNL.0000145771.98657.62]
7. Fournier KA, Hass CJ, Naik SK, Lodha N, Cauraugh JH. Motor coordination in autism spectrum disorders: a synthesis and meta-analysis. Journal of autism and developmental disorders. 2010 Oct 1;40(10):1227-40. [DOI:10.1007/s10803-010-0981-3]
8. Bloom, Benjamin, Max, Fred Jay Edward, Hill, Walker, Kraftwall, David. 1374. Translators Ali Akbar Seyf and Khadijeh Ali Abadi. Grow Publishing 1374.
9. May T, Cornish K, Rinehart NJ. Gender profiles of behavioral attention in children with autism spectrum disorder. Journal of attention disorders. 2016 Jul;20(7):627-35. [DOI:10.1177/1087054712455502]
10. Toscano CV, Carvalho HM, Ferreira JP. Exercise effects for children with autism spectrum disorder: metabolic health, autistic traits, and quality of life. Perceptual and motor skills. 2018 Feb;125(1):126-46. [DOI:10.1177/0031512517743823]
11. Lee J, Porretta DL. Enhancing the motor skills of children with autism spectrum disorders: A pool-based approach. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 2013 Jan 1;84(1):41-5. [DOI:10.1080/07303084.2013.746154]
12. Lu L, Petersen F, Lacroix L, Rousseau C. Stimulating creative play in children with autism through sandplay. The Arts in Psychotherapy. 2010 Feb 1;37(1):56-64. [DOI:10.1016/j.aip.2009.09.003]
13. Matson JL, Hess JA, Boisjoli JA. Comorbid psychopathology in infants and toddlers with autism and pervasive developmental disorders-not otherwise specified (PDD-NOS). Research in Autism Spectrum Disorders. 2010 Apr 1;4(2):300-4. [DOI:10.1016/j.rasd.2009.10.001]
14. Ahmadi SJ, Safari T, Arab Barani HR, Hemmatian M, Khalili Z, Isfahan Center for Training and Rehabilitation of Autistic Kids. Effectiveness of role playing and Applied Behavior Analysis: Increases social behavior in children with autism. Journal of research inbehavioural sciences. 2014: Volume 12 , Number 3: (s) 351-359. (in persian)
15. Lang R, Koegel LK, Ashbaugh K, Regester A, Ence W, Smith W. Physical exercise and individuals with autism spectrum disorders: A systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders. 2010 Oct 1;4(4):565-76. [DOI:10.1016/j.rasd.2010.01.006]
16. Delacato, cart. The diagnosis and treatment. 1963
17. Fabel K, Kempermann G. Physical activity and the regulation of neurogenesis in the adult and aging brain. Neuromolecular medicine. 2008 Jun 1;10(2):59-66. [DOI:10.1007/s12017-008-8031-4]
18. Langdon KD, Corbett D. Improved working memory following novel combinations of physical and cognitive activity. Neurorehabilitation and neural repair. 2012 Jun;26(5):523-32. [DOI:10.1177/1545968311425919]
19. Voss MW, Vivar C, Kramer AF, van Praag H. Bridging animal and human models of exercise-induced brain plasticity. Trends in cognitive sciences. 2013 Oct 1;17(10):525-44. [DOI:10.1016/j.tics.2013.08.001]
20. Schoene D, Lord SR, Delbaere K, Severino C, Davies TA, Smith ST. A randomized controlled pilot study of home-based step training in older people using videogame technology. PloS one. 2013 Mar 5;8(3):e57734.‌ [DOI:10.1371/journal.pone.0057734]
21. Loomes R, Hull L, Mandy WP. What is the male-to-female ratio in autism spectrum disorder? A systematic review and meta-analysis. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2017 Jun 1;56(6):466-74. [DOI:10.1016/j.jaac.2017.03.013]
22. Azizi H & Hosseini F. Effect of external and internal focus of attention instructions in field dependence and independence on performance and learning of dart throwin. Motor Behavior. 2015: 7(22), 131-48.
23. Magill RA. Motor learning: Concept and application. USA: McGraw Hill. 2011.
24. Hamid Salehi, Mahshid Zarezadeh and Babak Salek. Validity and Reliability of the Persian Version of Motor Observation Questionnaire for Teachers (PMOQ-T).Iranian Journal of Psychiatryand Clinical Psychology. 2012: Vol. 18, No. 3, 211-219.
25. Silsupadol P, Shumway-Cook A, Lugade V, van Donkelaar P, Chou LS, Mayr U, Woollacott MH. Effects of single-task versus dual-task training on balance performance in older adults: a double-blind, randomized controlled trial. Archives of physical medicine and rehabilitation. 2009 Mar 1;90(3):381-7 [DOI:10.1016/j.apmr.2008.09.559]
26. Sowa M, Meulenbroek R. Effects of physical exercise on autism spectrum disorders: a meta-analysis. Research in Autism Spectrum Disorders. 2012 Jan 1;6(1):46-57. [DOI:10.1016/j.rasd.2011.09.001]
27. Brausch L. The effect of yoga and breathing exercises on children with autism. 2018: p: 715.
28. Sarabzadeh M, Azari BB, Helalizadeh M. The effect of six weeks of Tai Chi Chuan training on the motor skills of children with Autism Spectrum Disorder. Journal of bodywork and movement therapies. 2019 Apr 1;23(2):284-90. [DOI:10.1016/j.jbmt.2019.01.007]
29. Cheldavi H, Shakerian S, Boshehri SN, Zarghami M. The effects of balance training intervention on postural control of children with autism spectrum disorder: Role of sensory information. Research in Autism Spectrum Disorders. 2014 Jan 1;8(1):8-14. [DOI:10.1016/j.rasd.2013.09.016]
30. Memari AH, Ghanouni P, Shayestehfar M, Ziaee V, Moshayedi P. Effects of visual search vs. auditory tasks on postural control in children with autism spectrum disorder. Gait & posture. 2014 Jan 1;39(1):229-34. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2013.07.012]
31. Ahmadi A, Shahi Y. Effect Effect of perceptual-motor practices on motor and mathematical skills in autism, a single-subject design. Fundamentals of Mental Health 2010; 12(2): 534-41.
32. Homanian D, Khezri A. The Effect of Paaryaad Training on the Development of Motor Skills of 6-8-Year-Old Children Suffering from High Function Autistic Spectrum. Journal of development and Motor learning.1395: Volume 8, Number 3. Page 531-545.
33. Kosari S, Keyhani f, Hemayat talab R, arabameri E. Effect of a Selected Physical Activity Program on the Development of Motor Skills in Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD) and Autism (HFA) Children. Journal of Motor Learning and Movement.1390: Volume 4, Issue 2 :Pages 45-60.
34. Fragala‐Pinkham M, Haley SM, O'Neil ME. Group aquatic aerobic exercise for children with disabilities. Developmental Medicine & Child Neurology. 2008 Nov;50(11):822-7. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2008.03086.x]
35. Hodge, SR. Murata, NM. Porretta, DL. Enhancing motor performance through various preparatory activities involving children with learning disabilities. Clin Kinesiol: 1999: 53(4): P:76-82.
36. Theill N, Schumacher V, Adelsberger R, Martin M, Jäncke L. Effects of simultaneously performed cognitive and physical training in older adults. BMC neuroscience. 2013;14(1):103. [DOI:10.1186/1471-2202-14-103]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb