XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران ، bagherihadi25@yahoo.com
2- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
3- دانشگاه قم
چکیده:   (63 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مطالعه راهبردهای جذب حامیان در لیگ برتر فوتبال بانوان ایران بود. پژوهش از نوع توصیفی است که به شیوه دلفی انجام شد. در گام اولِ گردآوری داده­ها، چهار دسته راهبردهای قانون­گذاری، پخش رسانه­ای، برنامه­های سازمان لیگ/فدراسیون و برنامه­های باشگاه­ها فهرست شدند. در گام بعدی، نظرات خبرگان دربارۀ این راهبردها طیِ سه مرحله، جمع­آوری شد. جامعۀ پژوهش متشکل از دو گروه بود: 1) صاحب­نظران دانشگاهی و 2) مربیان و سرپرستان تیم­های لیگ برتر فوتبال زنان. از این میان، 21 نفر به روش قضاوتی به عنوان گروه دلفی انتخاب شدند. اعضای دلفی دربارۀ 25 گزارۀ پژوهش (از 36 گزاره)، به اجماع رسیدند. «پخش تلویزیونی بازی­ها؛ توجه برنامه­های پرمخاطب ورزشی؛ و مجوز شبکههای تلویزیونی اختصاصی» بیشترین و «دولتی کردن تیم­های بانوان» کمترین میزان توافق را کسب کردند. از بین چهار دسته راهبردهای ارائه­شده، راهبردهای رسانه­ای، فعالیت­های باشگاه­ها، فعالیت­های سازمان لیگ/فدراسیون و تصمیمات قانونگذاری، به ترتیب اهمیت قرار گرفتند. به طورکلی، مهم­ترین راهبردها به رسانه مربوط می­شود که نشان می­دهد حامیان از پیوند با فوتبال زنان، به دنبال دیده شدن هستند تا به جامعه هدف گسترده­تر یا وفادارتری دست یابند. بنابراین، با توجه به شرایط اجتماعی و حساسیت­های مذهبی دربارۀ بانوان، رفع چالش­های رسانه­ای، نیاز به رایزنی با گروه­های صاحب نفوذ اجتماعی و سیاسی دارد. به­علاوه، سطح عملکردی باشگاه­ها می­بایست با هدف افزایش ارزش تجاری لیگ و جذابیت آن ارتقا یابد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1398/2/12 | پذیرش: 1399/3/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research in Sports Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb