دوره 8، شماره 16 - ( 9-1397 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 29-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asefi A A, Ghanbar Poor Nosrati A. The effective factors model in institutionalization of sport for all in Iran. JRSM. 2018; 8 (16) :29-46
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2769-fa.html
آصفی احمد علی، قنبر پور نصرتی امیر. مدل عوامل موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1397; 8 (16) :29-46

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2769-fa.html


چکیده:   (1390 مشاهده)
هدف این تحقیق تبیین مدل عوامل موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران بود. روش انجام تحقیق آمیخته، از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق در بخش شناخت عوامل را کلیه متخصصین در حوزه ورزش همگانی و نهادینه سازی تشکیل می دادند و در بخش طراحی و آزمون مدل جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران و کارشناسان مسئول ورزش همگانی تشکیل داده بودند (306 نفر) که به روش تمام شمار نمونه تحقیق انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن توسط مطالعه مبانی نظری و دقت نظر 10 نفر از اساتید و متخصصین بررسی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد مدل تحقیق دارای 4 بعد فردی، گروهی، سازمانی و محیطی با 28 عامل است. شاخص­های برازش مدل تحقیق در سطح قابل قبولی بودند، بدین معنی که مدل دارای برازش مطلوبی است و ساختار عاملی در نظر گرفته شده برای آن قابل قبول است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد مهمترین بعد در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران بعد سازمانی بود (93/0، 34/7 =t) و پس از آن بعد گروهی (82/0، 46/7 =t)، محیطی (70/0، 34/6 =t) و فردی (65/0، 31/7 =t) قرار داشتند. در بعد سازمانی مهمترین عامل منابع انسانی (67/0، 91/6 =t) بود. در بعد گروهی، گروه های مرجع (65/0، 37/7 =t)، در بعد محیطی، محیط اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی (59/0، 08/6؛ 04/6؛ 05/6 =t) و نهایتاً در بعد فردی باور و نگرش (75/0، 78/9 =t) مهمترین عامل بود.
متن کامل [PDF 585 kb]   (390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۸

فهرست منابع
1. مطالعه تفصیلی توسعه ورزش همگانی و تفریحی، سازمان تربیت بدنی، 1382.
2. کاشف، میرمحمد (1379)، بررسی وضعیت ورزش همگانی در ایران و توصیه هایی برای توسعه آن، طرح ملی زیر نظر شورای پژوهش های علمی ایران.
3. قره، محمدعلی (1384)، بررسی وضعیت ورزش همگانی در ایران و مقایسه آن با چند کشور جهان، رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم.
4. آفرینش خاکی، اکبر، تندنویس، فریدون و مظفری، سید احمد (1384). مقایسه دیدگاه های اعضای هیئت علمی، مربیان، ورزشکاران و مدیران درمورد چگونگی توسعه ورزش همگانی، نشریه علوم حرکتی و ورزش، جلد اول، شماره 5، صص: 22-1.
5. ممتازبخش، مریم و فکور، یوسف (1386). راهکارهای ارتقاء و توسعۀ ورزش همگانی بانوان دانشگاه علوم انتظامی، فصلنامه دانش انتظامی، سال نهم، شماره 10، صص: 62-53.
6. غفرانی، محسن، گودرزی، محمود، سجادی، سیدنصراله، جلالی فراهانی، مجید و مقرنسی، مهدی (1388). طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش همگانی استان سیستان و بلوچستان، نشریه حرکت، شماره 39.
7. مرادی، مهدی، هنری، حبیب و احمدی، عبدالحمید(1390). بررسی نقش چهارگانه رسانههای ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش همگانی. مدیریت ورزشی، شماره 9، صص، 180-167.
8. غفوری، فرزاد، کشکر، سارا و چوپانکاره، وحید (1390). تحلیل عوامل موثر بر توسعه ورزش همگانی از دیدگاه مدیران ورزش شهری تهران، مجموعه مقالات همایش ملی تفریحات ورزشی، مدیریت و برنامه ریزی تفریحات ورزشی، سازمان ورزش و ادراه کل مطالعات فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران.
9. جوادی پور، محمد، قویدل سرکندی، مژده و سمیع نیا، مونا (1391). ارائۀ چارچوب نظری و طراحی الگو برای توسعۀ ورزش همگانی در ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 21، صص، 148-127.
10. گودرزی، محمود، نصیرزاده، عبدالمهدی، فراهانی، ابوالفضل و وطن دوست، مریم (1392). طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش همگانی استان کرمان، مدیریت ورزشی، شماره 17، صص، 172-149.
11. صفاری، مرجان (1392). طراحی مدل ورزش همگانی ایران، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
12. آقاجانی، نوشین و نادری نژاد، پریچهر (1390). بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی (نشریات، رادیو و تلوزیون) در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، سال اول، شماره اول، صص: 167-139.
13. سعیدی، علی اصغر (1390). بررسی عوامل تاثیرگذار بر میزان گرایش شهروندان به مشارکت در ورزش‌های همگانی، ورزش همگانی و شهروندان تهرانی، اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ.
14. سید عامری، میرحسن و قربان بردی، محمدآلق (1391). تبیین راهکارهای جذب و افزایش مشارکت شهروندان در برنامه های ورزش همگانی و تفریحی (مطالعه موردی ارومیه)، پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال دوم، شماره 4، صص: 34-23.
15. غفوری، فرزاد (1386). مطالعه انواع ورزش های همگانی و تفریحات مطلوب جامعه و ارائه مدل برای برنامه ریزی های آینده، دفتر ملی مدیریت و توسعه ورزش کشور، سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.
16. کاشف، میرمحمد و عراقی، محسن (1390). چالش های پیش روی ورزش همگانی و تفریحی در ایران و راهبردهای آن، مجموعه مقالات همایش ملی تفریحات ورزشی، مدیریت و برنامه ریزی تفریحات ورزشی، سازمان ورزش و ادراه کل مطالعات فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران.
17. شهبازی، مهدی، شعبانی مقدم، کیوان و صفاری، مرجان (1392). ورزش همگانی (ضرورت، موانع و راهکارها). فصلنامه مجلس و راهبرد، سال 20، شماره 76، صص، 97-69.
18. اتقیا، ناهید (1380)، بررسی تحلیلی سابقه، اهداف و استراتژی های ورزش همگانی در ایران (از سال 1359 تا 1380)، مجله ورزش و علوم حرکتی، شمارۀ 1، صص: 81-75.
19. عادلخانی، امین، واعظ موسوی، سیدمحمد کاظم و فراهانی، ابوالفضل (1391). سرمایه‌فرهنگی شرکت کنندگان در ورزش-همگانی (سیاست گذاری و راه کارها)، فصلنامه مجلس و راهبرد، سال 19، شماره 69، صص: 32-5.
20. سلطانی‌ تیرانی (1376)، تبیین الگوی مناسب نهادی کردن بهبود و نوآوری در صنایع، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
21. روزبیانی، مانیا، (1380). مقایسه برخی از ویژگی های زنان شرکت کننده در ورزش های همگانی شهر تهران (پارک ها، باشگاه ها و کوهپایه ها)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
22. روشندل‌اربطانی، طاهر (1386). تبیین جایگاه رسانه‌های همگانی در نهادینه‌کردن ورزش‌همگانی درکشور، مجله حرکت، شماره 33.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb