دوره 9، شماره 18 - ( 11-1398 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 111-126 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghate H, Sheikhalizadeh M. The Effect of Electronic Word of Mouth (e-WOM) Advertising on the Sports Customers' Purchase Intention with Emphasis on the Mediator Role of Consumer’s Involvement. JRSM. 2020; 9 (18) :111-126
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2734-fa.html
قطعی حبیبه، شیخعلی زاده محبوب. تأثیر تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیکی بر قصد خرید مشتریان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی درگیری ذهنی مصرف کننده. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1398; 9 (18) :111-126

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2734-fa.html


1- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
2- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران ، m-sheykhalizadeh@iau-ahar.ac.ir
چکیده:   (1066 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیکی بر قصد خرید مشتریان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی درگیری ذهنی مصرف کننده می باشد. برای این منظور، 270 نفر از مشتریان فروشگاه های ورزشی شهر تبریز پرسشنامه های استاندارد تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیکی بامبورساچس و مانگولد (2011)، درگیری ذهنی مصرف کننده مک کواری (1992) و پرسشنامه قصد خرید مشتریان دیالو (2012) و پارک و همکاران (2008) را بطور داوطلبانه تکمیل نمودند. از آزمون مدل معادلات ساختاری (SEM) در نرم افزار Lisrel8.51 برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیکی بر قصد خرید (05/0> p؛ 22/0= γ) و درگیری ذهنی مشتریان ورزشی (01/0>p؛ 70/0= γ) تاثیر مستقیم و معناداری دارد. نقش میانجیگری مثبت درگیری ذهنی بر رابطه بین تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیکی و قصد خرید مورد تایید قرار گرفت. بررسی برازش مدل نشان داد که مدل ارائه شده پژوهش از برازش قوی برخوردار می باشد (60/2 df=/2 χ، 077/0=RMSEA، 94/0= CFI). در نتیجه گیری کلی می توان گفت که تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با فراهم ساختن حجم بالای اطلاعات در زمان کوتاه می تواند تاثیر زیادی بر روی شناخت افراد از محصول و درگیری ذهنی مصرف کننده داشته باشد و بر قصد خرید مشتریان ورزشی تاثیر بگذارد.
متن کامل [PDF 1560 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1397/7/7 | پذیرش: 1398/6/10 | انتشار: 1398/11/19

فهرست منابع
1. Zahmatkesh, N. [The survey of effective factors Electronic Word of Mouth on costomer purchase intention (case study on Iran Insurance Company). (in Persian)]. [MSc]. Faculty Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran; 2015.
2. Zhang, Z. Ye, Q. Law, R. & Li, Y. [The impact of e-word-of-mouth on the online popularity of restaurants: A comparison of consumer reviews and editor reviews]. International Journal of Hospitality Management, 2010; 29(4): 694-700. [DOI:10.1016/j.ijhm.2010.02.002]
3. Cakim, I. M. [Implementing word of mouth marketing]. New Jersey: Wiley; 2010.
4. Cheung, C.M.K. & Thadani, D. R. [The impact of electronic word-of mouth communication: A literature analysis and integrative model]. Decision Support Systems, 54(1): 461-470. [DOI:10.1016/j.dss.2012.06.008]
5. Jalilvand, M.R. & Samiei, N. [The Effect of electronic word of mouth on brand image and purchase intention: An empirical study in the automobile industry in Iran]. Marketing Intelligence & Planning, 2012; 30(4): 460-476. [DOI:10.1108/02634501211231946]
6. Zaichkosky, J. [Involvement]. Journal of Advertising Research, 2005; 15(2): 4-14.
7. Fournier, S. M. [Consumer and their Brands: Developing Relationship Theory in Consumer Research]. Journal of Consumer Research, 2010; 24(4): 343-373. [DOI:10.1086/209515]
8. Heidarzadeh, K. & Taghiporyan, M.J. [Typology of consumer involvement and their measurement modelings (in Persian)]. Bussiness Reviews, 2012; 53, 14-25.
9. Mahdieh, O. & Chubtarash, N. [Consumer Involvement and Purchase Decision (Cell Phone as a Case Sstudy) (in Persian)]. Journal of Marketing Management, 2014; 9(22), 131-151.
10. Bhattacharya, D. & Saha, D. [Consumer involvement profile incorporating the moderating effects of brand loyalty and brand trust]. Asia Pacific Journal of Marketing and Management Review, 2013; 2 (2); 23-45.
11. Verbeke, W. & Vackier, I. [Profile and effects of consumer involvement in fresh meat]. Meat Science, 2004; 67(1): 159-168. [DOI:10.1016/j.meatsci.2003.09.017]
12. Butt, A. [The relationship between Purchase Intention and Product Involvement: The role of Brand Attitude as a mediator on this relationship]. Paper presented at the Proceedings of International Academic Conferences; 2014.
13. Lin, C. Wu, Y. S. & Chen, J.C. V. [Electronic word-of-mouth: The moderating roles of product involvement and brand image]. TIIM 2013 Proceedings, 39-47; 2013.
14. Xue, F. & Zhou, P. [The Effects of Product Involvement and Prior Experience on Chinese Consumers' Responses to Online Word of Mouth]. Journal of International Consumer Marketing, 2010; 23(1): 45-58. 14 [DOI:10.1080/08961530.2011.524576]
15. Jiang, Z. Chan, J. Tan, B.C.Y. & C, W.S. [Effects of Interactivity on Website Involvement and Purchase Intention]. Journal of the Association for Information Systems, 2010; 11(1), 34-59. [DOI:10.17705/1jais.00218]
16. Kudeshia, C. & Kumar, A. [Social e-WOM: does it affect the brand attitude and purchase intention of brands?] Management Research Review, 2017; 40(3): 310-330. [DOI:10.1108/MRR-07-2015-0161]
17. Erkan, I. & Evans, C. [The influence of e-WOM in social media on consumers' purchase intentions: An extended approach to information adoption]. Computers in Human Behavior, 2016; 61: 47-55. [DOI:10.1016/j.chb.2016.03.003]
18. Sharifpour, Y. Sukati, I. & Alikhan, M. N. A. B. [The Influence of Electronic Word-of-Mouth on Consumers' Purchase Intentions in Iranian Telecommunication Industry]. American Journal of Business, 2016; 4(1): 1-6.
19. Hollebeek, L. D. Jaeger, S.R. Brodie, R.J. & Balemi, A. [The influence of involvement on purchase intention for new world wine]. 2007; Food Quality and Preference, 18: 1033-1049. [DOI:10.1016/j.foodqual.2007.04.007]
20. Jalilian, H. Ebrahimi, A.H. & Mahmoudian, O. [The Effect of Electronic Word of Mouth (e-WOM) on Consumer's Purchase Intention through Customer Based Brand Equity (CBBE) )The Case: Dell Laptop (in Persian). Journal of Business Management, 2013; 4(14), 41-64.
21. Sahabi Yusuf, A. Che Hussin, A.R. & Busalim, A.H. [Influence of e-WOM engagement on consumer purchase intention in social commerce]. Journal of Services Marketing. 2018; 32(4): 493-504, [DOI:10.1108/JSM-01-2017-0031]
22. Bambauer-Sachse, S. & Mangold, S. [Brand equity dilution through negative online word-of-mouth communication]. Journal of Retailing and Consumer Services, 2011; 18; 38-45. [DOI:10.1016/j.jretconser.2010.09.003]
23. Khalili Roudi, M. [Effect of involvement and personality traits on clothing impulsive purchase decision (in Persian)]. [MSc]. Faculty Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran; 2015.
24. Diallo, M. F. [Effects of store image and store brand price-image on store brand purchase intention: Application to an emerging market]. Journal of Retailing and Consumer Services, 2012; 19: 360-367. [DOI:10.1016/j.jretconser.2012.03.010]
25. Park, H. J. Rabolt, N. J. and Jeon, K. S. [Purchasing Global Luxury Brands among Young Korean Consumers]. Journal of Fashion Marketing and Management, 2008; 12(2): 244-259. [DOI:10.1108/13612020810874917]
26. Bakhshizade, K. Khalili Roudi, M. & Rezaiean Akbarzadeh, S. [Impact of personality traits and product involvement on clothing impulsive buying (in Persian)]. Journal of Business Management, 2016; 8(1), 29-46.
27. Saeida Ardekani, S. & Jahanbazi, N. [Influence of store image on purchase intention: The moderating role of trust and perceived risk. (in Persian)]. Journal of New Marketing Research, 2015; 5(2), 53-72.
28. Angoori, P. & Sheikhalizadeh, M. [The effect of brand equity on customer repurchase intention of Majid sporting goods (in Persian)]. Paper presented at the 10th International Congress on Sport Sciences. 26-27 April 2017, Tehran, Iran; 2017.
29. Davari, A. Rezazadeh. [A. Structural equation modeling with PLS (in Persian)]. Tehran: Jahad Daneshgahi, 2013.
30. Nunnally J. C, Bernstein I. H. [Psychometric Theory]. McGraw-Hill, New York; 1994.
31. Kline, P. [An Easy Guide to Factor Analysis]. Translate by Seyes Jalaledin Sadrossadat and Asgar Minaei, Samt Publication, Tehran; 2001.
32. Barclay, D. Higgins, C. & Thompson, R. [The Partial Least Squares (PLS) Approach to Causal Modeling: Personal Computer Adoption and Use as an Illustration]. Technology Studies, 1995; 2 (2), 285-309.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb