دوره 8، شماره 15 - ( 5-1397 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 81-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidi A, Safari S. The impact of organizational citizenship behavior on the customer-oriented in sport facilities. . 2018; 8 (15) :81-90
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2706-fa.html
امیدی علیرضا، صفری سمیه. تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر مشتری گرایی در اماکن ورزشی . پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1397; 8 (15) :81-90

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2706-fa.html


چکیده:   (167 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر مشتری گرایی در اماکن ورزشی شهر شهرکرد بود. روش تحقیق توصیفی، همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اماکن ورزشی دولتی و خصوصی شهر شهرکرد بودند. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان اماکن ورزشی دولتی و خصوصی شهر شهرکرد بودند که با توجه به کم بودن جامعه آماری(184 نفر)، نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پل و منگو(2002) و پرسشنامه مشتری گرایی هاجت(2002) بودند که پس از اطمینان از روایی و پایایی آنها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، بین نمونه تحقیق توزیع شدند. در راستای تعیین روابط علی و ارائه مدل، از روش معادلات ساختاری(SEM) استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده از مدل معادلات ساختاری، متغیر رفتار شهروندی سازمانی اثر مثبتی برابر با (34/0B=) بر مشتری گرایی دارد. همچنین مشاهده شد که رفتار شهروندی تاثیر مثبت و معناداری برابر با (21/0B=)بر روی بعد نیاز مشتری دارد در حالیکه تاثیر مثبت اما غیر معناداری(13/0B=) بر بعد لذت مشتری دارد. از اینرو ترغیب مستقیم مشتری گرایی نیازمند شناخت پیش نیازهای آن است و در مورد متغیر رفتار شهروندی با تمرکز بر رفتار های چون وجدان کاری، وظیفه شناسی و نوع دوستی می توان انتظار داشت که سطح مشتری گرایی رشد بهتری داشته باشد.
متن کامل [PDF 1002 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۴

فهرست منابع
1. کرد ناییچ،اسدالله. (1383). مشتری مداری رمز موفقیت سازمانهای متعالی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول،43و 44. تهران، 153- 184.
2. طباطبایی، سیدولی. (1391). بررسی ارتباط بازاریابی درونی و کیفیت خدمات: مطالعه موردی بانک کشاورزی. همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمان های ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان.
3. عباسی، سلیم. جلالی فراهانی، مجید. علی دوست قهفرخی، ابراهیم.(1393). بررسی ارتباط بازاریابی درونی با مشتری گرایی در اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان. مقاله 5، دوره 3، شماره 10.ص 76-67.
4. سید جوادین، سیدرضا. رایج، حمزه. آقا میری، سید علی و یزدانی، حمیدرضا.(1389). بازاریابی درونی، گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی وکیفیت خدمات: تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ نشریه مدرس علوم انسان. پژوهشهای مدیریت در ایران، شماره 14، ص 97-67.
5. یزدانی، حمیدرضا. زارع، علی. نصیریف محمدحسین. اسدنژاد، مهدی.(1390). بررسی رابطه مشتری گرایی و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، سال دهم، شماره 6، ص 39-48.
6. عامری، میرحسن. بهرامی، سوران. صیادی، محمدامین.(1391). بررسی رابطه بین کیفیت خدمات با رضایت مندی و وفاداری مشتریان اماکن ورزشی سرپوشیده دولتی و خصوصی شهر ارومیه. دوره1، شماره3، ص 23-11.
7. افچنگی، سمیه. هادوی، فریده. الهی، علیرضا. (1392). پیش بینی رضایتمندی و تمایل حضور مجدد مشتریان توسط مولفه های بازرایابی رابطه مند در باشگاه های ورزشی؛ مطالعه باشگاه های ایروبیک زنان مشهد. فصلنامه پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره1، شماره 4، ص 63-70.
8. مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید، (1390). پژوهشنامه مدیریت، جلد هفتم، انتشارات راه‌دان، تهران.
9. هومن، حیدرعلی.(1384). مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb