دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   جلد 13 شماره 25 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Osouli H, Shahbazi M, Arabameri E. The Effect of Providing Different Strategies of Self-control Feedback Through Self-modeling on Learning of Lay-up shot Basketball Skill. JRSM 2023; 13 (25) :1-12
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2684-fa.html
اصولی حامد، شهبازی مهدی، عرب عامری الهه. تأثیر ارائه راهبردهای مختلف بازخورد خودکنترلی از طریق خودالگودهی بر یادگیری مهارت شوت سه‌گام بسکتبال. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1402; 13 (25) :1-12

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2684-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، shahbazimehdi@ut.ac.ir
چکیده:   (4204 مشاهده)
تحقیقات اندکی به بررسی اثر تعاملی خودکنترلی بر روی نوع خودالگودهی پرداخته‌اند. هدف از تحقیق حاضر تعیین تأثیر ارائه راهبرد­های مختلف بازخورد خودکنترلی از طریق راهبرد‌های خودالگودهی بر یادگیری مهارت شوت سه‌گام بسکتبال بود. بدین منظور 60 دانش‌آموز مبتدی پسر 11-13 ساله راست‌دست به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. سپس به­طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند. یکی از گروه‌ها در بین بلوک‌ها و گروه دیگر قبل از جلسه تمرینی نوع  بازخورد خودالگودهی (بهترین عملکرد یا عملکرد کلی در اجرای مهارت شوت سه‌گام) را انتخاب می­نمود و برای هر یک از این گروه‌ها یک گروه جفت­شده انتخاب شد. برنامه تمرینی به مدت 6 جلسه و در دو هفته ارائه شد. پیش‌آزمون، آزمون یادداری و انتقال در 12 کوشش گرفته شد. نتایج تأثیر معنی­داری را بین امتیازات پیش‌آزمون با آزمون یادداری و انتقال نشان داد(001/0P≤)، همچنین گروه بازخورد خودکنترلی در طول جلسات و گروه بازخورد خودکنترلی قبل از جلسات با همدیگر و با گروه­های جفت­شده در آزمون یادداری و انتقال تفاوت معنی­داری داشتند(001/0P≤)، در حالی­که بین گروه­های جفت­شده تفاوت معنی­داری وجود نداشت(001/0P≥). این نتایج نشان­دهنده تأثیر بیشتر بازخورد خودکنترلی در طول جلسات است که بر خودمختاری بیشتر یادگیرنده به عنوان یکی از نیازهای روانشناختی برای بهینه‌سازی یادگیری، تأکید دارد.
متن کامل [PDF 1394 kb]   (546 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1397/4/15 | پذیرش: 1397/11/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/3 | انتشار: 1402/6/20

فهرست منابع
1. 1. Janelle CM, Barba DA, Frehlich SG, Tennant LK, Cauraugh JHJRQfE, Sport. Maximizing performance feedback effectiveness through videotape replay and a self-controlled learning environment. 1997;68(4):269-79. [DOI:10.1080/02701367.1997.10608008]
2. Wulf GJP. Self-controlled practice enhances motor learning: implications for physiotherapy. 2007;93(2):96-101. [DOI:10.1016/j.physio.2006.08.005]
3. حبیبی. 1388. مقایسه اثر تواتر بازخورد خود کنترلی بر اکتساب، یادداری وانتقال یک تکلیف پرتابی در کودکان ده ساله. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر.
4. Bund A. Self-controlled learning of the forehand topspin stroke in table tennis. 2003.
5. Chiricowsky S, Wulf G. Self-control feedback: does it enhance learning because performance get feedback when need it? Res Q exerc Sport. 2002;73(4):408-15. [DOI:10.1080/02701367.2002.10609040]
6. Wulf G, Toole T. Physical assistance devices in complex motor skill learning: Benefits of a self-controlled practice schedule. Research quarterly for exercise and sport. 1999;70(3):265-72. [DOI:10.1080/02701367.1999.10608045]
7. Janelle CM, Kim J, Singer RN. Subject-Controlled Performance Feedback and Learning of a Closed Motor Skill 1. Perceptual and motor skills. 1995;81(2):627-34. [DOI:10.1177/003151259508100253]
8. Andrieux M, Danna J, Thon BJRqfe, sport. Self-control of task difficulty during training enhances motor learning of a complex coincidence-anticipation task. 2012;83(1):27-35. [DOI:10.1080/02701367.2012.10599822]
9. Ste-Marie DM, Vertes KA, Law B, Rymal AMJFiP. Learner-controlled self-observation is advantageous for motor skill acquisition. 2013;3:556. [DOI:10.3389/fpsyg.2012.00556]
10. Wu WF, Magill RAJRqfe, sport. Allowing learners to choose: self-controlled practice schedules for learning multiple movement patterns. 2011;82(3):449-57. [DOI:10.1080/02701367.2011.10599777]
11. CDATA-Bandura A. Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall; 1986.
12. Ste-Marie DM, Rymal A, Vertes K, Martini RJJoASP. Self-modeling and competitive beam performance enhancement examined within a self-regulation perspective. 2011;23(3):292-307. [DOI:10.1080/10413200.2011.558049]
13. Starek J, McCullagh PJTSP. The effect of self-modeling on the performance of beginning swimmers. 1999;13(3):269-87. [DOI:10.1123/tsp.13.3.269]
14. Zetou E, Kourtesis T, Getsiou K, Michalopoulou M, Kioumourtzoglou EJAITOJoSP. The effect of self-modeling on skill learning and self-efficacy of novice female beach-volleyball players. 2008;10(3).
15. Clark SE, Ste-Marie DM. The impact of self-as-a-model interventions on children's self-regulation of learning and swimming performance. Journal of sports sciences. 2007;25(5):577-86. [DOI:10.1080/02640410600947090]
16. Marques PG, Corrêa UCJAp. The effect of learner's control of self-observation strategies on learning of front crawl. 2016;164:151-6. [DOI:10.1016/j.actpsy.2016.01.006]
17. Fairbrother JT, Laughlin DD, Nguyen TVJFiP. Self-controlled feedback facilitates motor learning in both high and low activity individuals. 2012;3:323. [DOI:10.3389/fpsyg.2012.00323]
18. Clark SE, Ste-Marie DM, Martini RJPoS, Exercise. The thought processes underlying self-as-a-model interventions: An exploratory study. 2006;7(4):381-6. [DOI:10.1016/j.psychsport.2005.09.001]
19. Clark SE, Ste-Marie DMJJoss. The impact of self-as-a-model interventions on children's self-regulation of learning and swimming performance. 2007;25(5):577-86. [DOI:10.1080/02640410600947090]
20. Martini R, Rymal A, Ste-Marie DMJIJoSS, Engineering. Investigating self-as-a-model techniques and underlying cognitive processes in adults learning the butterfly swim stroke. 2011;5(4):242-56.
21. Ste-Marie DM, Vertes K, Rymal AM, Martini RJFip. Feedforward self-modeling enhances skill acquisition in children learning trampoline skills. 2011;2:155. [DOI:10.3389/fpsyg.2011.00155]
22. Wulf G, Lewthwaite RJPB, Review. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. 2016;23(5):1382-414. [DOI:10.3758/s13423-015-0999-9]
23. Aiken CA, Fairbrother JT, Post PGJFip. The effects of self-controlled video feedback on the learning of the basketball set shot. 2012;3:338. [DOI:10.3389/fpsyg.2012.00338]
24. Oldfield RCJN. The assessment and analysis of handedness: the Edinburgh inventory. 1971;9(1):97-113. [DOI:10.1016/0028-3932(71)90067-4]
25. سیدی، جلال. اصلانخانی، محمدعلی. 1387. مقایسه تاثیر تمرین بدنی و تصویر سازی ذهنی بر انتقال طرفی در مهارت سه گام بسکتبال. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
26. Copeland BL, Franks BDJTJosm, fitness p. Effects of types and intensities of background music on treadmill endurance. 1991;31(1):100-3.
27. Choi Y, Qi F, Gordon J, Schweighofer NJJomb. Performance-based adaptive schedules enhance motor learning. 2008;40(4):273-80. [DOI:10.3200/JMBR.40.4.273-280]
28. Chiviacowsky S, Wulf GJRqfe, sport. Self-controlled feedback is effective if it is based on the learner's performance. 2005;76(1):42-8. [DOI:10.1080/02701367.2005.10599260]
29. Lai Q, Shea CHJRqfe, sport. Bandwidth knowledge of results enhances generalized motor program learning. 1999;70(1):79-83. [DOI:10.1080/02701367.1999.10607734]
30. هرگنهان، بی آر. السون، میتواچ. ترجمه سیف، علی‌اکبر. نظریه های یادگیری. انتشارات دوران. 1396;26(8):1-400.
31. Taghavi F, editor Dust Storm Monitoring Using Satellite Observatory and Numerical Modeling Analysis. 38th COSPAR Scientific Assembly; 2010.
32. Engelstaedter S. Dust storm frequencies and their relationship to land surface conditions. Freidrich-Schiller University press, Jena, Germany. 2001.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb