1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، shahbazimehdi@ut.ac.ir
چکیده: (2367 مشاهده)
بازخورد خودکنترلی نوعی بازخورد افزوده است که در آن بازخورد به درخواسـت خـود فـرد بـه او ارائـه میشود. هدف از تحقیق حاضر تعیین تأثیر ارائه بازخورد خودکنترلی از طریق راهبردهای خودالگودهی بر یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال بود. برای رسیدن به این هدف 60 دانشآموز پسر 11-13 ساله راستدست به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. سپس به طور تصادفی به 4 گروه 15 نفره تقسیم شدند. یکی از گروهها در بین بلوکها و گروه دیگر قبل جلسه تمرینی مشخص میکرد که بهترین عملکرد یا عملکرد کلی را دریافت کند و برای هر یک از این گروهها یک گروه جفت شده انتخاب شد. برنامه تمرینی به مدت 6 جلسه و در هر جلسه سه کوشش دوازدهتایی ارائه شد. پیشآزمون، آزمون یادداری و انتقال در 12 کوشش گرفته شد. نتایج تاثیر معناداری را بین امتیازات پیشآزمون با آزمون یادداری و انتقال نشان داد، همچنین بین گروههای اول با تمام گروهها همچنین دوم با سوم و سوم با چهارم تفاوت معناداری وجود داشت اما بین گروههای دوم با چهارم تفاوت معناداری هم در آزمون یادداری و هم انتقال مشاهده نشد. نتایج نشان دهنده تأثیر بازخورد خودکنترلی با استفاده از راهبرد خودالگودهی است که بر نقش فعال دانش آموز در یادگیری تاکید میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1397/4/15 | پذیرش: 1397/11/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/3