XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران ، eameri@ut.ac.ir
2- دانشگاه آزاد سبزوار
3- دانشگاه تهران
4- دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (70 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان 7 و 8 ساله بود. بدین منظور، 107 نفر از دانش‌آموزان کلاس اول دبستان‌‌های شهرستان سبزوار به‌صورت هدفمند (شرایط اقتصادی و فرهنگی یکسان، سلامت کامل و دید کامل با یا بدون عینک) انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی تمرینات ادراک بینایی وابسته به حرکت و تمرینات ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت (هر گروه 32 نفر) و یک گروه کنترل (43 نفر) قرار گرفتند. پس از برگزاری پیش‌آزمون، آزمودنی‌های گروه‌های آزمایشی، به مدت 6 هفته و هر هفته سه جلسه 45 دقیقه­ای تمرین کردند. پس از برگزاری پس‌آزمون، نرمال بودن توزیع داده‌ها و همگنی واریانس‌ها به‌وسیله آزمون شاپیروویلک و لوین و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS 19 انجام شد. نتایج نشان داد که تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان تأثیر معنی­‌داری دارد؛ اما بین این دو شیوه تمرینی تفاوت معنی­‌داری وجود نداشت. نتایج این تحقیق، هم‌راستا با فرضیه حرکت نشان داد، مسئله‌ی مهم در رشد ادراکی و ادارکی- حرکتی توجه به محرک­‌های بینایی در محیط بوده و وجود حرکت در تمرینات بینایی الزامی نیست.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1397/3/8 | پذیرش: 1397/7/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research in Sports Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb