1- دانشگاه تهران ، eameri@ut.ac.ir
2- دانشگاه آزاد سبزوار
3- دانشگاه تهران
4- دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده: (1626 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 7 و 8 ساله بود. بدین منظور، 107 نفر از دانشآموزان کلاس اول دبستانهای شهرستان سبزوار بهصورت هدفمند (شرایط اقتصادی و فرهنگی یکسان، سلامت کامل و دید کامل با یا بدون عینک) انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی تمرینات ادراک بینایی وابسته به حرکت و تمرینات ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت (هر گروه 32 نفر) و یک گروه کنترل (43 نفر) قرار گرفتند. پس از برگزاری پیشآزمون، آزمودنیهای گروههای آزمایشی، به مدت 6 هفته و هر هفته سه جلسه 45 دقیقهای تمرین کردند. پس از برگزاری پسآزمون، نرمال بودن توزیع دادهها و همگنی واریانسها بهوسیله آزمون شاپیروویلک و لوین و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS 19 انجام شد. نتایج نشان داد که تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارتهای حرکتی ظریف کودکان تأثیر معنیداری دارد؛ اما بین این دو شیوه تمرینی تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتایج این تحقیق، همراستا با فرضیه حرکت نشان داد، مسئلهی مهم در رشد ادراکی و ادارکی- حرکتی توجه به محرکهای بینایی در محیط بوده و وجود حرکت در تمرینات بینایی الزامی نیست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1397/3/8 | پذیرش: 1397/7/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/3