دوره 9، شماره 18 - ( 11-1398 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 178-196 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi S, GHasemi Siani M. The role of negative news on the attitude of fans towards the players and Persepolis football team. JRSM. 2020; 9 (18) :178-196
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2622-fa.html
محمدی سردار، قاسمی سیانی مجتبی. نقش اطلاعات منفی بر نگرش هواداران نسبت به بازیکنان و تیم فوتبال پرسپولیس‌. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1398; 9 (18) :178-196

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2622-fa.html


1- دانشگاه کردستان
2- دانشگاه کردستان ، ghasemi_m89@yahoo.com
چکیده:   (607 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش اطلاعات منفی بر نگرش هواداران نسبت به بازیکنان و تیم فوتبال پرسپولیس­ بود. جامعه­ی آماری تحقیق، کلیه دانشجویان پسر هوادار تیم فوتبال پرسپولیس در دانشگاه کردستان بودند که نمونه­ی آماری 200 نفر انتخاب شد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای جمع آوری داده ها استفاده شد. روش پژوهش، نیمه تجربی و از نوع طرح فاکتوریل 2*2*2 بود. به منظور اندازه گیری هویت و نگرش نسبت به تیم پرسپولیس از پرسشنامه استفاده شد. سوالات پرسشنامه برگرفته از سوالات تحقیقات قبلی بود و صرفا تغییراتی در مقیاس اندازه­گیری بعضی از مولفه­ها داده شد. برای تحلیل داده­ها از روشهای آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(لامبدای ویلکس، t مستقل، تحلیل کوواریانس یک راهه) استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد اطلاعات منفی غیراخلاقی بیشتر از اطلاعات منفی بی­کفایتی باعث می­شود هواداران نسبت به بازیکنان و تیم پرسپولیس نگرش منفی­تری داشته باشند. همچنین نگرش منفی به بازیکنان و تیم پرسپولیس در هواداران با هویت بالا و پایین و در اطلاعات منفی بی­کفایتی مرتبط و غیرمرتبط با ورزش متفاوت، ولی در اطلاعات منفی غیراخلاقی مرتبط و غیرمرتبط با ورزش تفاوتی نداشت. باشگاه پرسپولیس می­تواند با کنترل و زیرنظر داشتن بازیکنان سرشناس و محبوب تیم، از بوجود آمدن مسائل غیراخلاقی و بی­کفایتی آنها جلوگیری کند. همچنین با جلوگیری از انتشار اطلاعات کذب و منفی از سایر منابع خبری، مانع از ایجاد نگرش منفی هواداران به تیم شود.
متن کامل [PDF 1085 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1396/11/23 | پذیرش: 1397/5/27 | انتشار: 1398/11/19

فهرست منابع
1. 33. سکاران، امید(1390). روش های تحقیق در مدیریت. موسسه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی. تهران، ایران.
2. Carlson, B.D., & Donavan, D.T. (2013). Human brands in sport: Athlete brand personality and identification. Journal of Sport Management, 27, 193-206. [DOI:10.1123/jsm.27.3.193]
3. Rafiee, V. Shen, K. (2016). The impact of corporate response strategies to negative online word of mouth on complainers' brand attitude. PACIS 2016 Proceedings. 292.
4. Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research.
5. Eastin, M. Ciccirillo, V. Dudo, A. Sparvero, E. Wilcox, G.(2016). The Influence of Team and Athlete Identification on Sport Consumer Behavior and Fan Response to Negative Information. Dissertation Presented to the Faculty of the Graduate School of The University of Texas at Austin.
6. Monga, A. John, D.(2008). When does negative brand publicity hurt? The moderating influence of analytic versus holistic thinking. Journal of Consumer Psychology 18 (2008) 320-332. [DOI:10.1016/j.jcps.2008.09.009]
7. Poniewozik, J. (2014). Is this thing on? Why social media keeps taking down media celebs. Retrieved July 4.
8. Somaiya, R. (2015). Brian williams scandal shows power of social media. Retrieved July 4.
9. Klein, J.G. (1996). Negativity in impressions of presidential candidates revisited: The 1992 election. Personality and Social Psychology Bulletin, 22(3), 288-295. [DOI:10.1177/0146167296223007]
10. Herr, P.M., Kardes, F.R., & Kim, J. (1991). Effects of word-of-mouth and product-attribute information on persuasion: An accessibility-diagnosticity perspective. Journal of Consumer Research, 17(4), 454-462. [DOI:10.1086/208570]
11. Klein, J.G., & Ahluwalia, R. (2005). Negativity in the evaluation of political candidates. Journal of Marketing, 69(1), 131-142. [DOI:10.1509/jmkg.69.1.131.55509]
12. Ahluwalia, R., Unnava, H.R., & Burnkrant, R.E. (2001). The moderating role of commitment on the spillover effect of marketing communications. Journal of Marketing Research, 38(4), 458-471. [DOI:10.1509/jmkr.38.4.458.18903]
13. Simonin, B.L., & Ruth, J.A. (1998). Is a company known by the company it keeps? Assessing the spillover effects of brand alliances on consumer brand attitudes. Journal of Marketing Research, 35(1), 30-42. [DOI:10.1177/002224379803500105]
14. Um NH, Kim S. 2016. Determinants for effects of celebrity negative information: when to terminate a relationship with a celebrity endorser in trouble? Psychology & Marketing 33(10): 864-874. [DOI:10.1002/mar.20923]
15. Louie, T.A., & Obermiller, C. (2002). Consumer response to a firm's endorser (dis)association decisions. Journal of Advertising, 31(4), 41-52. [DOI:10.1080/00913367.2002.10673684]
16. Yoon, S. Shin, S. (2017). The role of negative publicity in consumer evaluations of sports stars and their sponsors. Journal of Consumer Behaviour, J. Consumer Behav. (2017). DOI: 10.1002/cb.1636. [DOI:10.1002/cb.1636]
17. Burton JL, Hill DJ, Bakir A. 2015. Influencing light versus heavy engagers of harmful behavior to curb their habits through positive and negative ad imagery. Journal of Consumer Behaviour 14(4): 237-247. [DOI:10.1002/cb.1514]
18. Wojciszke B, Bazinska R, Jaworski M. 1998. On the dominance of moral categories in impression formation. Personality and Social Psychology Bulletin 24(12): 1251-1263. [DOI:10.1177/01461672982412001]
19. Wojciszke B, Brycz H, Borkenau P. 1993. Effects of information content and evaluative extremity on positivity and negativity biases. Journal of Personality and Social Psychology 64(3):327-335. [DOI:10.1037/0022-3514.64.3.327]
20. Wojciszke B. 2005. Morality and competence in person-and selfperception. European Review of Social Psychology 16(1): 155-188. [DOI:10.1080/10463280500229619]
21. Abrams, D., & Hogg, M. A. (1988). Social identifications: A social psychology of intergroup relations and group processes: Routledge.
22. Wakefield, K. L.(1998). Affective intensity and sponsor identification. Journal of advertising, 39(3), 99-111 [DOI:10.2753/JOA0091-3367390307]
23. Ahn T, Suh Y, Lee J, Pedersen PM. 2012. Sport fans and their teams' redesigned logos: an examination of the moderating effect of team identification on attitude and purchase intention of team-logoed merchandise. Journal of Sport Management 27 (1): 11-23. [DOI:10.1123/jsm.27.1.11]
24. Lock D, Funk DC, Doyle JP, McDonald H. 2014. Examining the longitudinal structure, stability, and dimensional interrelationships of team identification. Journal of Sport Management 28 (2): 119-138. [DOI:10.1123/jsm.2012-0191]
25. Zhou L, Whitla P. 2013. How negative celebrity publicity influences consumer attitudes: the mediating role of moral reputation. Journal of Business Research 66(8): 1013-1020. [DOI:10.1016/j.jbusres.2011.12.025]
26. Barbarossa C, De Pelsmacker P, Moons I, Marcati A. 2016. The influence of country-of-origin stereotypes on consumer responses to food safety scandals: the case of the horsemeat adulteration. Food Quality and Preference 53: 71-83. [DOI:10.1016/j.foodqual.2016.05.015]
27. Kelly EL. 1967. Assessment of Human Characteristics. Brooks/Cole Publishing Company: Belmont, CA.
28. Heider F. 1958. The Psychology of Interpersonal Relations. Wiley: New York, NY. [DOI:10.1037/10628-000]
29. Weiner B. 1979. A theory of motivation for some classroom experiences. Journal of Educational Psychology 71(1): 3-25. [DOI:10.1037/0022-0663.71.1.3]
30. Coombs WT. 2007. Attribution theory as a guide for post-crisis communication research. Public Relations Review 33(2): 135-139. [DOI:10.1016/j.pubrev.2006.11.016]
31. Shaw ME, Sulzer JL. 1964. An empirical test of Heider's levels in attribution of responsibility. The Journal of Abnormal and Social Psychology 69(1): 39-46. [DOI:10.1037/h0040051]
32. Coombs WT, Holladay SJ. 2002. Helping crisis managers protect reputational assets initial tests of the situational crisis communication theory. Management Communication Quarterly 16(2):165-186. [DOI:10.1177/089331802237233]
33. Um NH. 2013. Celebrity scandal fallout: how attribution style can protect the sponsor. Psychology and Marketing 30(6): 529-541. [DOI:10.1002/mar.20625]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb