دوره 10، شماره 20 - ( 9-1399 )                   جلد 10 شماره 20 صفحات 107-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oboudi A, Akbari Yazdi H, abdolahi S. Using Mixed Technique of Kansei Engineering, Kano Model, and Taguchi-based Experiment Design to Improve Satisfaction and Participation of Football Spectators at Stadiums. JRSM. 2020; 10 (20) :107-123
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2610-fa.html
عبودی عبدالرضا، اکبری یزدی حسین، عبدالهی سلیمان. تحلیل نیازمندی های تماشاگران فوتبال جهت حضور در ورزشگاه با استفاده از مدل ترکیبی کانو و تاگوچی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1399; 10 (20) :107-123

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2610-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی ، abdolahi0087@gmail.com
چکیده:   (78 مشاهده)
برآورده کردن خواسته ها و نیازهای تماشاگران که یکی از ارکان صنعت فوتبال می باشند، همواره باید در دستور کار مدیران ورزشی قرار گیرد. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی نیازهای جذاب تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران می-باشد برای محقق کردن این هدف از سه روش مهندسی کانسی، مدل کانو و روش تاگوچی برای گرداوری داده ها استفاده شد. که ابتدا نیازهای احساسی تماشاگران شناسایی شد (41 نیاز) سپس با استفاده از مدل کانو نیازهای احساسی در پرسشنامه ای با چهار سطح برای تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران طراحی شده و بین 400 نفر از آنها توزیع شد. به منظور دست یابی به حالت بهینه و مطلوب، نیازهای جذاب (7 نیاز اساسی) وارد طراحی آزمایش ها شدند. این 7 نیاز جذاب در یک طیف سه سطحی مورد تحلیل قرار گرفتند. که نتایج نشان داد متولیان ورزش کشور به خصوص فدراسیون فوتبال در صورتی می توانند رضایت و حضور تماشاگران در ورزشگاه ها را افزایش دهند که شرایط فعلی و فیزیکی و امنیتی ورزشگاه های فوتبال را بهبود داده و موانع موجود از جمله حضور بانوان و حضور به همراه خانواده را مرتفع سازند. باشگاه های فوتبال نیز با جذب بازیکنان و مربیان با کیفیت و محبوب می توانند به این هدف کمک کنند. 
متن کامل [PDF 1224 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1396/11/5 | پذیرش: 1397/5/27 | انتشار: 1399/9/10

فهرست منابع
1. Saatchian V, Elahi A. Prioritization and recognition of the relationship between motivations and factors affecting the presence of fans: A case study of Shahravard. Journal of Research in Sports Science. 2011;29(10):147-31. (Persian)
2. Elahi A. Investigating the performance of the Professional Football League Organization of the Islamic Republic of Iran and comparing it with the Professional Football League Organization. Journal of Movement. 1384;27(1):55-71. (Persian)
3. Sadat al-Husseini M. Comparing the views of spectators and officials of football matches to the security management in Azadi Stadium. Strategic studies of youth and sports. 2015;23(13):159-68. (Persian)
4. Patton R. Factors affecting spectator attendance at men's NCAA Division One soccer games. 2004.
5. Alimohammadi H, Tondnevis F, Hadavi F. Comparison of Factors Affecting on Sport Spectators' Attendance among Football, Basketball and Volleyball Professional Leagues in Iran. Research in Sport Management & Motor Behavior. 2013;3(5):99-111. (Persian)
6. Nazemi A. The Effect of Stadium Features on Spectators' Attendance in Iran Football Premier League. New Trends in Sport Management. 2013;1(1):65-77.
7. Kotler P, Keller KL. Marketing management 12e. New Jersey. 2006.
8. Ishihara S, Ishihara K, Nakagawa R, Nagamachi M, Sako H, Fujiwara Y, et al., editors. Development and improvement of a washer-dryer with kansei ergonomics. Proceedings of The International MultiConference of Engineers and Computer Scientists Conference; 2010.
9. Kano N. Attractive quality and must-be quality. Hinshitsu (Quality, The Journal of Japanese Society for Quality Control). 1984;14:39-48.
10. Shahin A, Nekuie N. Development of the Kano model. Asian Journal on Quality. 2011. [DOI:10.1108/15982681111158733]
11. Phadke MS. Quality Engineering Using Robust Design, PTR Prentice-Hall. Inc, Englewood Cliffs, NJ. 1989.
12. Furuholt B, Skutle NG. Strategic use of customer relationship management (CRM) in sports: The Rosenborg case. Advances in information systems development: Springer; 2007. p. 123-33. [DOI:10.1007/978-0-387-70761-7_11]
13. Bodet G. Investigating customer satisfaction in a health club context by an application of the tetraclasse model. European sport management quarterly. 2006;6(2):149-65. [DOI:10.1080/16184740600954148]
14. Aminuddin Y, See LH, Yusof A. Spectator perceptions of physical facility and team quality: A study of a Malaysian super league soccer match. Research Journal of International Studies. 2008;8(2):132-40.
15. Greenwell TC, Fink JS, Pastore DL. Assessing the influence of the physical sports facility on customer satisfaction within the context of the service experience. Sport Management Review. 2002;5(2):129-48. [DOI:10.1016/S1441-3523(02)70064-8]
16. Ying LC. Study of consumer satisfaction and loyalty with case of Build-operate-transfer sport facility. Masterʼs Thesis. 2009;Seng chien shen university.
17. Mullin BJ, Hardy S, Sutton W. Sport marketing 4th edition: Human Kinetics; 2014.
18. Akalin A, Yildirim K, Wilson C, Kilicoglu O. Architecture and engineering students' evaluations of house façades: Preference, complexity and impressiveness. Journal of environmental psychology. 2009;29(1):124-32. [DOI:10.1016/j.jenvp.2008.05.005]
19. Hung T-F, Nieh C-K. A Research on Image Evaluation of Architectural Shape Through theory in Kansei Engineering--Taking Restaurant Buildings of Wu-Quan Parkway in Taichung City as Example. 第七届亚洲建筑国际交流会 (ISAIA 2008). 2008:495-501.
20. Ostwald M. Simulating Pareidolia of Faces for Architectural Image. International Journal of Computer Information Systems and Industrial Management Applications. 2010;2:262-78.
21. almiri m, naderian m, hosseini m, esfahani a, rahimi m. Factors Influencing Soccer Spectators' Attendance in Professional Soccer Games in Iran. Journal of Sport Management. 2009;1(3):61-133. (Persian)
22. Wisia I, Heydarinejad S, Goshtasbi A. Identifying the factors affecting the presence of Ahwaz football spectators in the stadium with emphasis on social security. Khuzestan Law Enforcement Quarterly. 2015;3(16):47-70. (Persian)
23. Cyrenne P. A Quality‐of‐Play Model of a Professional Sports League. Economic Inquiry. 2001;39(3):444-52. [DOI:10.1093/ei/39.3.444]
24. Koo G-Y, Hardin R, McClung S, Jung T, Cronin J, Vorhees C, et al. Examination of the causal effects between the dimensions of service quality and spectator satisfaction in minor league baseball. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship. 2009;11(1). [DOI:10.1108/IJSMS-11-01-2009-B004]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research in Sports Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb