Volume 13, Issue 25 (9-2023)                   JRSM 2023, 13(25): 30-40 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadi Orangi B, Ghadiri F, Aghdasi M T. The Effects of Indigenous-Local Play on Motor Proficiency on Children with High and Low IQ. JRSM 2023; 13 (25) :30-40
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2609-en.html
1- Kharazmi University , behzadmoohamadi@gmail.com
2- Kharazmi University
3- University of Tabriz
Abstract:   (3215 Views)

The impact of IQ on academic achievement has been confirmed, but its effect on the effectiveness of motion interventions is unknown. The present study examines the effects of Indigenous- Local play on the Motor proficiency of children with high and low IQ. Therefore, using Raven's Inventory, among 13-13 year-old children in Tehran, 15 high-intelligence children and 15 low-intelligence children were selected and trained in Indigenous- Local play for eight weeks. Bruninx-Oseretsky test was used before and after the exercise to assess the Motor proficiency. The results showed that although both groups benefited from the intervention, the impact of intervention on children with high IQ was higher. The results of this study, with the emphasis on the use of indigenous-local play in schools for motor development, also recommends that sports talent specialists use intelligence as an indicator of talent identification.


Full-Text [PDF 1152 kb]   (197 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: motor behavior
Received: 2018/01/24 | Accepted: 2018/09/7 | ePublished ahead of print: 2020/10/24 | Published: 2023/09/11

References
1. 1. ال.گالاهو، جان سی ازمون 2012. درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی. ترجمه: بهرام، قدیری و شهرزاد تهران: نافع نو. 6-144 p.
2. نظر پوری، خلج و مردانی.1392. ارتباط بین بهره هوشی، هوش هیجانی و آمادگی حرکتی با یادگیری مهارت‌های پنجه و سرویس والیبال. 21،141-161
3. میلانی فر. 1395. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. نشر قومس.1-320.
4. زحمتکش، سعادتی. 1394. بررسی رابطه حافظه کاری و بهره هوشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر یک‌زبانه و دوزبانه دبیرستان‌های تهران. آموزش و ارزیابی.8(32):111-33.
5. همایی، حیدری، بختیار پور، برنا. رابطه انگیزه پیشرفت، هوش شناختی، هوش هیجانی، سوابق تحصیلی و متغیرهای جمعیت شناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. یافته‌های نو درروانشناسی. 1388;4(12):49-63.
6. اکبری، خلج. 1386. تأثیر بازی‌های بومی محله‌ای بر رشد مهارت‌های جابجایی کودکان 7-9 سال. حرکت.34:35-45.
7. باغنده، عامری، نسب ن. تأثیر بازی بومی محله‌ای بر رشد مهارت‌های حرکتی درشت کودکان کم‌توان ذهنی. رشد و یادگیری حرکتی. 1395;8(3):397-412.
8. احمدزاده، عبدی، فرخی. 1393. تأثیر بازی‌های رایانه‌ای و بومی محله‌ای بر هماهنگی چشم و دست کودکان 7-10 سال. رفتار حرکتی.15:61-72.
9. محمدی اورنگی. 1395. ارتباط بین تبحر حرکتی با شاخص توده بدن، وضعیت تغذیه، ازدواج فامیلی والدین، بهره هوشی و هوش هیجانی در کودکان سالم 10-14 ساله. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی.
10. فاطمه سادات حسینی، حسن محمد زاده پور. 1392. تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر رشد مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان کم‌توان ذهنی. مطالعات ناتوانی.3(1):27-36.
11. رحمانی 1386. جهانبخش. ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ، رواﻳﻲ و ﻫﻨﺠﺎرﻳﺎﺑﻲ آزﻣﻮن ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ پیش‌رونده‌ای هرﻳﻮن ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺧﻮراﺳﮕﺎن در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد واﺣﺪ. داﻧﺶ و ﭘﮋوﻫﺶ درروان ﺷﻨﺎﺳﻲ. شماره ﺳﻲ و:61-74.
12. اشمیت لی. 2002. یادگیری حرکتی. ترجمه حمایت‌طلب و همکاران. تهران. انتشارات علم و حرکت.1:103-323.
13. پاین، ایساکس.2005. رشد حرکتی انسان. ترجمه خلج و همکاران.3. اراک. انتشارات دانشگاه اراک. 60-100
14. تلف زندگی. تهران: نافع نو; 2012. 6-144 p.
15. محمدی اورنگی، اقدسی، یاعلی ر. ارتباط تبحر حرکتی با بهرۀ هوشی در رده‌های سنی مختلف. مطالعات روانشناسی ورزشی. 1396;6(21):97-110.
16. ال.گالاهو، جان سی ازمون 2012. درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی. ترجمه: بهرام، قدیری و شهرزاد تهران: نافع نو. 6-144 p.
17. Díaz JJ, Rojas WS, Morera M. 2015.Age and gender differences in fundamental motor skills (original version in English). PENSAR EN Mov Rev Ciencias del Ejerc y la Salud.13(2):1-16. [DOI:10.15517/pensarmov.v13i2.18327]
18. Okely AD, Booth ML, Patterson JW. 2001. Relationship of physical activity to fundamental movement skills among adolescents. Med Sci Sports Exerc.33(11):1899-904. [DOI:10.1097/00005768-200111000-00015]
19. Stodden DF, Goodway JD, Langendorfer SJ, Roberton MA, Rudisill ME, Garcia C, et al. 2008. A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship. Quest.60(2):290-306. [DOI:10.1080/00336297.2008.10483582]
20. نظر پوری، خلج و مردانی.1392. ارتباط بین بهره هوشی، هوش هیجانی و آمادگی حرکتی با یادگیری مهارت‌های پنجه و سرویس والیبال. 21،141-161
21. میلانی فر. 1395. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. نشر قومس.1-320.
22. زحمتکش، سعادتی. 1394. بررسی رابطه حافظه کاری و بهره هوشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر یک‌زبانه و دوزبانه دبیرستان‌های تهران. آموزش و ارزیابی.8(32):111-33.
23. همایی، حیدری، بختیار پور، برنا. رابطه انگیزه پیشرفت، هوش شناختی، هوش هیجانی، سوابق تحصیلی و متغیرهای جمعیت شناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. یافته‌های نو درروانشناسی. 1388;4(12):49-63.
24. Konter E. 2010.Nonverbal intelligence of soccer players according to their level of play. Procedia-Social Behav Sci.2(2):1114-20. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.157]
25. Hernandez AM, Caçola P. 2015. Motor proficiency predicts cognitive ability in four-year-olds. Eur Early Child Educ Res J.23(4):573-84. [DOI:10.1080/1350293X.2014.991094]
26. اکبری، خلج. 1386. تأثیر بازی‌های بومی محله‌ای بر رشد مهارت‌های جابجایی کودکان 7-9 سال. حرکت.34:35-45.
27. Mohammadi1 F, Bahram A, Khalaji3 H, Ghadiri F. 2017. Determining Motor Development Status of 3-10 YearOld Children in Ahvaz City Using TGMD-3 Test. Int J Basic Sci Med.2(3):139-46. [DOI:10.15171/ijbsm.2017.26]
28. Thomas, Deuel, Pampin, Sundstrom, Darvas. 2017. The Encephalophone: A Novel Musical Biofeedback Device using Conscious Control of Electroencephalogram (EEG). Hum Neurosci.11:1-8. [DOI:10.3389/fnhum.2017.00213]
29. باغنده، عامری، نسب ن. تأثیر بازی بومی محله‌ای بر رشد مهارت‌های حرکتی درشت کودکان کم‌توان ذهنی. رشد و یادگیری حرکتی. 1395;8(3):397-412.
30. احمدزاده، عبدی، فرخی. 1393. تأثیر بازی‌های رایانه‌ای و بومی محله‌ای بر هماهنگی چشم و دست کودکان 7-10 سال. رفتار حرکتی.15:61-72.
31. محمدی اورنگی. 1395. ارتباط بین تبحر حرکتی با شاخص توده بدن، وضعیت تغذیه، ازدواج فامیلی والدین، بهره هوشی و هوش هیجانی در کودکان سالم 10-14 ساله. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی.
32. فاطمه سادات حسینی، حسن محمد زاده پور. 1392. تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر رشد مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان کم‌توان ذهنی. مطالعات ناتوانی.3(1):27-36.
33. Bruininks RH. 2005. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, (BOT-2). Minneapolis, MN Pearson Assess.1,1-3 [DOI:10.1037/t14991-000]
34. رحمانی 1386. جهانبخش. ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ، رواﻳﻲ و ﻫﻨﺠﺎرﻳﺎﺑﻲ آزﻣﻮن ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ پیش‌رونده‌ای هرﻳﻮن ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺧﻮراﺳﮕﺎن در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد واﺣﺪ. داﻧﺶ و ﭘﮋوﻫﺶ درروان ﺷﻨﺎﺳﻲ. شماره ﺳﻲ و:61-74.
35. اشمیت لی. 2002. یادگیری حرکتی. ترجمه حمایت‌طلب و همکاران. تهران. انتشارات علم و حرکت.1:103-323.
36. پاین، ایساکس.2005. رشد حرکتی انسان. ترجمه خلج و همکاران.3. اراک. انتشارات دانشگاه اراک. 60-100
37. تلف زندگی. تهران: نافع نو; 2012. 6-144 p.
38. 22 .محمدی اورنگی، اقدسی، یاعلی ر. ارتباط تبحر حرکتی با بهرۀ هوشی در رده‌های سنی مختلف. مطالعات روانشناسی ورزشی. 1396;6(21):97-110.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb