دوره 11، شماره 21 - ( 4-1400 )                   جلد 11 شماره 21 صفحات 90-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khabiri M, Asadpour M R, Karampour A. Evaluation the Effects of Sport Teams Sponsoring Dimensions on Sponsors Brand Equity (Case Study: Mobile Communication Company of Hamrah Aval). Research in Sport Management and Motor Behavior. 2021; 11 (21) :71-90
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2566-fa.html
خبیری محمد، اسدپور محمدرضا، کرمپور عبد الحسین. ارزیابی تاثیر ابعاد حمایت ورزشی بر ارزش ویژه برند حامیان (مورد مطالعه: شرکت همراه اول). پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1400; 11 (21) :90-71

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2566-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تربیت مدرس ، Shahrokh422@gmail.com
3- دانشگاه شیراز
چکیده:   (1444 مشاهده)
امروزه شرکت­ های تجاری پذیرفته ­اند که حمایت ورزش می ­تواند به­ منزله یک ابزار ­تبلیغاتیِ قدرتمند در راستای ارتقای ارزش­ برند آنها عمل­ کند.­ هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد حمایت ورزشی بر ارزش­ویژه ­برند حامی­مالی، با تحقیق در مورد شرکت همراه­اول می­باشد. روش­تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از دیدِ هدف ­تحقیق،­ کاربردی­ بوده که با استفاده از معادلات ساختاری انجام­ گرفته­است. جامعه­آماری پژوهش متشکل از هواداران تیم ­های پرسپولیس و استقلالِ عضو سامانه ­ی ­هواداری شرکت ­همراه­­اول بوده؛که براساس روش ­نمونه­گیریِ ­تصادفیِ ­­طبقه ­ای، تعداد 393 پرسشنامه از طریق حضوری جمع­آوری ­گردید. برای جمع ­آوری اطلاعات­­اولیه نیز از پرسشنامه محقق ­ساخته استفاده­­شده­­است؛­ که روایی آن به­­صورت ­صوری، ­با­ تایید اساتید مدیریت­­ ورزشی و بازاریابی­، پایایی از­ طریق آلفای کرونباخ­(0.95α)­و روایی ­سازه از طریق تحلیل­­عاملی­­ تاییدی بدست­ آمد. نتایج نشان­ می ­دهد مدل پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و شش بُعد حمایت ورزشی بر ارزش ­ویژه­ برند حامی­­ تاثیر مثبتی دارد و تمام فرضیه­های پژوهش تایید ­شد­. با­توجه به ­نتایج توصیه­­ می­شود حامیان­ بر­ مبنای ­ابعادی مانند پوشش ­تلویزیونی و فضاهای تبلیغاتی اقدام به طرح­ریزی برنامه­های بازاریابی برای بالا­بردن ارزش ویژه­ ی برند خود نمایند.
متن کامل [PDF 1842 kb]   (248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1396/8/21 | پذیرش: 1398/2/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/3 | انتشار: 1400/4/10

فهرست منابع
1. 1.Ameri M,Moharamzade M,Bashiri M,Hamdollah H." Examining the elements of financial support from the elements of sports marketing".jo.(2010);Vol52(4)page111-138. ( Persian In)
2. Amis,J.,slack,T.&berrett,T."sport sponsorship as distinctive competence".european journal of marketing,(1997)vol.33,pp250-272. [DOI:10.1108/03090569910253044]
3. Atligan,E.,Aksoy,s.,&Akinci,s."determinants of the brand equity, marketing intelligence and planning", journal of marketing management .(2005) vol23,pp.237-248. [DOI:10.1108/02634500510597283]
4. Bachleda ,Catherine., Fakhar, Ahlam ., Elouazzani, Zineb." Quantifying the effect of sponsor awareness and image on the sports involvement-purchase intention relationship", journal of Sport Management Review.(2015) vol15(3),pp89-102. [DOI:10.1016/j.smr.2015.08.001]
5. Benoit,seguin."sponsorship in the trenches:case study evidence of its legitimate place in the promotional mix",sport journal .(2007)vol10(1),pp163-170.
6. Bonar N,Ramezaninezhad R,Khabiri M,Kazemnezhad A,Malekakhlagh E." Designing a sports support decision-making model". 7th National Conference on Sports Science and Physical Education of Iran.(2009);page23-30.( Persian In)
7. Chih-HungWang ,Michael., Tang, Ya-Yun.(2017)." Examining the antecedents of sport team brand equity:Adual identification perspective", journal of Sport Management Review, vol17(2),pp24-41.
8. Dezz,N."sponsorship effectiveness measurement scale in sport".european journal of marketing,(2004)vol33(4/3),291-313.
9. Ehsani M,Eghbali M. "Investigating the reasons for not supporting sponsors of women's professional sports in Isfahan".Jmss.(2008); 2(12)‌،page111-120.( Persian In)
10. Eshghi K." Evaluating the effectiveness of sports sponsorship Sports sponsorship among football fans" [dissertation]. [Tehran]university of Tehran;(2009)p27-43. ( Persian In)
11. Farrelly, F., & Quester, P. "Investigating large-scale sponsorship relationships as co-marketing alliances". Business Horizons,(2005)vol 48(1), 55-62. [DOI:10.1016/j.bushor.2004.10.003]
12. Gwinner, K.P., & Eaton, J. ." Building brand image through event sponsorship: The‌ role of image transfer". Journal of Advertising,(2013)vol 28(4),pp 47-57. [DOI:10.1080/00913367.1999.10673595]
13. hensler, jorg‌, bradlley wilson,kate westberg."manager's perceptions of the impact of sport sponsorship on brand equity", journal of Research in Marketing, (2011)vol9(2),pp103-120.
14. Kapferer,j.N."The new strategic brand management:creating and sustaining brand equity long term"(3rd.edn),London:kogan(2006) pp187-213.
15. Keller,K,L."Brand‌ synthesis:The multidimensionality of brand knowledge".journal of consumer research,(2003)vol29(4),pp595-600. [DOI:10.1086/346254]
16. Kim,‌j.& Hyum,y."A model to investigate the influence of marketing mix efforts and corporate image on brand equity in the IT software‌sector".industrial‌marketing management,(2010)vol(40),pp424-438. [DOI:10.1016/j.indmarman.2010.06.024]
17. Koo,Jakeun., Lee ,Young han."Sponsor-event congruence effects:The moderating role of sport involvement and mediating role of sponsor attitudes", journal of Sport Management Review, (2018)vol18(3),pp53-67.
18. Macdouall,hannahk.,N.nguyen,sheilla.,j.kerg,adam."an exploration of congruence in Australian disability sport sponsorship". sport management association of Australia and newzealand,journal of sport management review,(2014)vol12(4),pp76-91.
19. Mazodier, M., Quester, P." The role of sponsorship fit for changing brand affect: A latent growth modeling approach". International Journal of Research in Marketing. (2014)Vol 31(‌1), , pp 16-29. [DOI:10.1016/j.ijresmar.2013.08.004]
20. Meenaghan,T."sponsorship-legitimizing the medium european", journal of marketing,(2001)vol25(11),pp5-10. [DOI:10.1108/EUM0000000000627]
21. Pope N,Torco D." Marketing Sports Events". [Translated by mohammad khabiri, farshad tojari].Tehran;Samt;(2012). ( Persian In)
22. Rafie S,Haghighinasab M,Yazdani H." The effect of mixed marketing and company image factors on brand equity in the software sector of the information technology industry".Jnmr.(2012);Vol2(4)page182-195.( Persian In)
23. Rajabi M,Soltanhoseini M,Razavi M." Investigating the role of media and sports spectators in attracting private sector investment in championship sports A case study in Isfahan". 7th International Conference on Physical Education and Sports Sciences Tehran Research Institute of Physical Education and Sports Sciences.(2008);Page 64-72.( Persian In)
24. Seo, soobin., cheong jang,soo."The roles of brand equity strategy:a case study of restaurant food crises",international journal of hospitality management,(2013)VOL19(7),PP64-81.
25. Seyedameri S." Investigating the barriers to attracting financial sponsors in the sports industry of East Azerbaijan Province".Jpm(BM).(2009);Vol 3(1)p147-164.( Persian In)
26. Stotler,D."developing successful sport sponsorship plans",(2nd Ed).morgantown,WV: fitness information Technology.(2005)PP201-203.
27. Tanvir, A. Shahid, M." Impact of Sports Sponsorship on Brand Image and Purchase Intention",‌Interdiciplinary‌ Journal of Contemporary Resarch in Business, (2012)Vol (4), No 2. PP 659-667.
28. Walsh,P.,lee,S."development of a brand extension decision-making model for professional sport teams",sport marketing quarterly,(2012)vol21(6),pp232-242.
29. Woodside,F.,M,summers,J."consumer‌ awareness of sponsorship-a FMCG context",journal of marketing communication,(2011)vol17(2),pp87-105. [DOI:10.1080/13527260903194667]
30. Yang,‌s.,Ha,s."brand knowledge transfer via sponsorship in the financial services industry".journal of services marketing,(2014)vol 28(12),pp.452-459. [DOI:10.1108/JSM-11-2013-0313]
31. Yusefi B,Hasani Z." Sports Marketing Management".Kermanshah;Razi University;(2010). ( Persian In)
32. Zang,zhu.,won,doyeon.,pastor,denna."The effect of attitude toward commercialization on collage students purchasing intention of sponsors product",international journal of sport marketing & sponsorship,(2005) vol 18(7),pp120-136.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb