XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی ، hamedsabzevari68@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (67 مشاهده)
چکیده
فعالیت بدنی با فاکتورهای سلامتی ازجمله ،شایستگی حرکتی، آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، شایستگی حرکتی ادراک‌شده ارتباط دارد. هدف این مطالعه بررسی نقش میانجی‌گری آمادگی قلبی عروقی، شایستگی حرکتی ادراک‌شده در ارتباط بین شایستگی حرکتی واقعی و فعالیت بدنی پسران دوره کودکی میانی-پایانی بود. تحقیق از نوع همبستگی است. 204 دانش آموزان (میانگین سنی 9/9 و انحراف استاندارد 05/1) از چهار مدرسه تهران در این مطالعه شرکت کردند. شایستگی حرکتی با استفاده از محصول-محور بروینینکی-اوزرتسکی (BOT-2)، شایستگی حرکتی ادراک‌شده و فعالیت بدنی به ترتیب با استفاده از مقیاس توانایی جسمانی پرسشنامه خودتوصیفی مارش (PSDQ) و پرسشنامه فعالیت بدنی کودکان بزرگ‌تر (PAQC) اندازه‌گیری شد. آزمون دویدن/راه رفتن 600 یارد برای اندازه‌گیری استقامت قلبی عروقی استفاده شد. نتایج آزمون پیرسون نشان داد ارتباط متوسط تا ضعیفی بین همه متغیرها وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر رگرسیون نشان داد  شایستگی حرکتی ادراک‌شده و نه آمادگی قلبی عروقی ارتباط بین شایستگی حرکتی واقعی و فعالیت بدنی را میانجی‌گری می‌کند. راهبردهای آموزشی و تمرینی باید رشد مهارت‌های حرکتی بنیادین و شایستگی حرکتی ادراک‌شده را برای افزایش مشارکت فعالیت بدنی دانش آموزان پسر مورد هدف قرار دهند.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1396/6/18 | پذیرش: 1399/8/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research in Sports Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb