دوره 5، شماره 9 - ( 1-1394 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 130-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing effective commercialization mechanisms for football clubs in Iran. JRSM 2015; 5 (9) :119-130
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2300-fa.html
طراحی سازوکار مؤثر تجاریسازی باشگاههای فوتبال ایران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1394; 5 (9) :119-130

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2300-fa.html


چکیده:   (7851 مشاهده)

یکی از رویکردهای درآمدزایی و توسعه پایدار اقتصادی باشگاهها در کشورهای صاحب فوتبال، ثبت این باشگاهها بهعنوان
بنگاههای تجاری مانند شرکتها و مؤسسات تجاری دیگر است. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی سازوکار مؤثر تجاری-
سازی باشگاههای فوتبال ایران است. به این منظور با استفاده از روش تحقیق کیفی با 13 نفر از نخبگان آگاه از موضوع
مصاحبههای عمیق صورت گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبهها به ارائه دو مدل مفهومیِ مسیر پیشرفت باشگاههای
فوتبال و سازوکار تجاریسازی آنها منجر گردید. مدل تجاری سازی بر چهار رابطه اصلی و کلانِ روابط ورزشی مطلوب،
روابط اقتصادی مطلوب، روابط اقتصادی- ورزشی مطلوب و روابط کنونی حاکم بر فوتبال ایران و نیز 31 رابطه فرعی و
خرد استوار است. نتایج نشان داد که دولت مهمترین مانع در تجاریسازی باشگاههای فوتبال است. بیشتر متخصصان نیز به
مقوله تجاریسازی در وضعیت موجود خوشبین نبودند.

متن کامل [PDF 1023 kb]   (6377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: 1395/1/24 | پذیرش: 1395/1/24 | انتشار: 1395/1/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb