Nazarian Madavani A, Tondnevis F, Mozaffari S A A. The Effect of Coaching Behaviors on Coaching Efficacy and Team Dynamic of Volleyball Pro-League Players in Iran (2009). JRSM 2011; 1 (2) :11-29
URL:
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-140-fa.html
نظریان مادوانی عباس، تندنویس فریدون، مظفری سید امیراحمد. تأثیر رفتارهای مربیگری برکارایی (کارآمدی) مربیگری و پویایی تیمی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1390; 1 (2) :11-29
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-140-fa.html
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی
2- استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی
3- دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی
چکیده: (9783 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رفتارهای مربیگری بر کارایی مربیگری و پویایی تیمی تیمهای حاضر در لیگ برتر والیبال کشور در سال 87 - 88 بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مربیان و ورزشکاران تیمهای حاضر در لیگ برتر والیبال مردان، یعنی 13 تیم، و نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری است. ابزار جمعآوری دادهها عبارت بودند از پرسشنامه اطلاعات فردی ورزشکاران و مربیان فلتز، مورتیز، چیس و سالیوان (1999)، پرسشنامه انسجام تیمی کارن، براولی ویدمایر (1985 )، پرسشنامه کارایی مشارکتی فلتز و لیرج (1998)، پرسشنامه رفتار مربیگری مارتین و بارنز (1999)، پرسشنامه کارایی مربیگری فلتز، مورتیز، چیس و سالیوان (1999). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیره در سطح آلفای 0.05 حاکی از آن بود که رفتارهای مربیگری یک مربی بر کارایی مربیگری تأثیر دارد و کارایی مربیگری به نوبه خود بر پویایی تیمی (انسجام تیمی) تأثیر میگذارد. ضمن اینکه رفتارهای مربیگری نیز بر کارایی مربیگری و انسجام تیمی تأثیرگذار است. به طور کلی مشاهده شد که رفتارهای مربیگری توان پیشبینی کارایی مربیگری و پویایی تیمی (انسجام تیمی و کارایی مشارکتی بازیکنان) را دارد. همچنین کارایی مربیگری نیز توان پیشبینی پویایی تیمی (انسجام تیمی) را دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که برخی از عناصر دوازدهگانه مربیگری همچون تقویت، آموزش فنی اقتضایی اشتباه، و روابط عمومی و سازماندهی توان پیشبینی کارایی مربیگری و پویایی تیمی را دارند و هرچه بر میزان استفاده از این نوع الگوهای رفتاری افزوده میشود، بهبود بیشتری در میزان کارایی مربیگری مربی و پویایی تیمی مشاهده میگردد. از طرف دیگر، بهکارگیری الگوهای رفتاری منفی همچون تنبیه و آموزش فنی تنبیهی تأثیر منفی بر میزان کارآمدی مربی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1390/12/25