OTHERS_CITABLE
پیش بینی تمایل حضور مجدد و خرید کالای آرم دار تماشاگران تیم های پرطرفدار پایتخت
پژوهش حاضر به منظور پیشبینی رفتار خرید تماشاگران شامل تمایل جهت حضور مجدد و خرید کالای آرمدار انجام شد. تماشاگران حاضر در استادیوم آزادی تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. تعداد 696 تماشاگر به صورت تصادفی انتخاب و به صورت داوطلبانه پرسشنامه های عوامل مؤثر بر حضور علی محمدی (1390) و رفتار خرید تماشاگران کیم (2008) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، مؤلفه های هیجان، حضور و حمایت، تعامل و گریز و اطلاعات و جذابیت قابلیت پیش بینی تمایل جهت حضور مجدد تماشاگران استقلال و پرسپولیس را دارند و همچنین مؤلفه حضور و حمایت قابلیت پیشبینی خرید کالای آرم دار را دارد (05/0≥p). به طوری که مؤلفه حضور و حمایت (beta= 0.182) بیشترین و تعامل و گریز (beta= 0.92 ) کمترین تأثیر را بر تمایل جهت حضور مجدد تماشاگران داشتند. براساس نتایج پژوهش حاضر میتوان به مدیران و مسئولین این باشگاه ها پیشنهاد داد کانون های هواداری را فعالتر نمایند، هیجان مسابقات را بالا برده و اطلاعات و دانش هواداران را افزایش دهند.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3143-fa.pdf
2021-07-01
1
16
10.52547/JRSM.11.21.1
بازاریابی ورزشی
هوادار
رفتار خرید
The Prediction of Intention to Attend Again and Consumption Marked Merchandises of Spectators of Famous Clubs of Tehran
This study was done to predict Consumption Behavior of spectators including tendency to Attend Again and purchasing marked merchandises. So, using correlation method, presented spectators in Azadi Stadium are chosen as statistical population. 696 people were chosen randomly and fill Alimohammadi's questionnaire of factors affecting presence and Kim's questionnaire of spectators' Consumption Behavior. Results from multi-regression analyze show that excitement, attendance & support, interaction & escape and information & attractiveness components have ability to prediction tendency to spectators of Esteghlal and Perspollis Attend Again and attendance and support components have ability to prediction purchasing marked merchandises. Attendance and support components have the most influence and interaction and escape have the least effect on spectators' tendency to Attend Again. According to these results, it can be suggested to managers of this clubs to more activate fan clubs, increase matches excitements and improve knowledge of spectators.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3143-en.pdf
2021-07-01
1
16
10.52547/JRSM.11.21.1
Sport Marketing
Fan
Consumption-Behavior
Reza
Khorshidi
1
Kharazmi University
AUTHOR
Alireza
Elahi
2
Kharazmi University
AUTHOR
Farideh
Hadavi
3
Islamic Azad University Islamshahr Branch
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
روانسنجی نسخه فارسی وابستگی به تمرین، بررسی میزان شیوع و برخی عوامل مرتبط با آن در ورزشکاران مرد و زن باشگاه های شهر ارومیه
هدف پژوهش حاضر روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه وابستگی به تمرین، بررسی میزان شیوع و برخی عوامل مرتبط با آن در ورزشکاران مرد و زن باشگاه های شهر ارومیه بود. تعداد 325 نفر (206 مرد و 119زن) به صورت در دسترس و داوطلبانه با میانگین سنی (8±06/28) رشته های ورزشی (تیمی 195 نفر و انفرادی 130 نفر) در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه وابستگی به تمرین هازنبلاس و داون (2002) بود. برای تعیین اعتبار و روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و برای تعیین ثبات درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد پرسشنامه از اعتبار سازه مطلوبی برخوردار است. همچنین میزان شیوع وابستگی به تمرین در بین جمعیت مردان و زنان این پژوهش تفاوت چندان زیادی باهم نداشته و میزان شیوع وابستگی به تمرین در بین ورزش های انفرادی مورد نظر این پژوهش دو برابر ورزش های تیمی است. از آنجا که وابستگی به تمرین در بین طیف متنوعی از ورزشکاران ممکن است وجود داشته باشد لذا برای رفع عوارض منفی ناشی از این عامل، باید دلایل زمینه ای آنرا بررسی نموده و نسبت به تعدیل آن اقدام نمود.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2548-fa.pdf
2021-07-01
17
29
10.52547/JRSM.11.21.17
وابستگی به تمرین
روایی و پایایی
تفاوت جنسیت
ورزشکاران انفرادی و تیمی
Psychometric Properties of Persian Version of Exercise Dependence, Prevalence of it and some Related Factors in Male and Female Athletes Clubs of Urmia
The aim of this study was to investigate the psychometric properties of Persian version of exercise dependence scale, prevalence of exercise dependence and some related factors in male and female athletes clubs of Urmia. Subjects of this research were 325 athletes in the sample (206 males; 119 females, mean age 28.06±8 years) various team and individual sports (team sports N= 195, individual sports N=130) in the form of voluntary and available attend in this study. Hausenblas and Downs (2002) exercise dependence scale 21 with seven subscale was the instruments of the study. Exploratory and confirmatory factor analysis was used to determine validity of questionnaire, and Cronbach's alpha coefficient was used to determine internal consistency. The results showed that the validity of exercise dependence scale 21 is desirable. Also the results showed that in this study the prevalence of exercise dependence between men and women population is not very different from each other and exercise dependence in individual sports is twice to team sports. Since exercise dependence may exist among a wide range of athletes, therefore, in order to address the adverse effects of this factor, it is necessary to examine the underlying causes and trying to modify it.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2548-en.pdf
2021-07-01
17
29
10.52547/JRSM.11.21.17
exercise dependence
indexes of fitness
gender differences
individual and team athletes
leily
Alizadeh
ipak65@gmail.com
1
Urmia University
AUTHOR
mohammad taghi
aghdasi
mt_aghdasi@tabriz.ac.ir
2
University of Tabriz
AUTHOR
vali
alizadeh
valializadeh20@yahoo.com
3
Allameh Tabataba'i University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رابطۀ هوش هیجانی و کمالگرایی مربیان با کیفیت رابطۀ مربی-ورزشکار در رزمی کاران نخبه
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ هوش هیجانی و کمالگرایی مربیان با کیفیت رابطۀ مربی-ورزشکار در رزمیکاران نخبه بود. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری آن تمامی رزمیکاران (تکواندو، کاراته، جودو، ووشو و کشتی) حاضر در مسابقات لیگ برتر در سال 1396 بودند. در این پژوهش مجموعاً 300 نفر (60 مربی و 240 ورزشکار) شرکت و پرسشنامه¬های هوش هیجانی، کمالگرایی و کیفیت رابطۀ مربی- ورزشکار را تکمیل نمودند. دادهها از طریق آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد. نتایج نشان داد که بهطور معناداری بین هوش هیجانی و کمالگرایی خودمحور، با کیفیت رابطۀ مربی-ورزشکار همبستگی وجود دارد (01/0>p)، بهعلاوه، تحلیل دادهها نشان داد که هوش هیجانی و کمالگرایی 58 درصد از تغییرات کیفیت رابطۀ مربی-ورزشکار را تبیین میکنند؛ درحالیکه این تبیین در مورد ابعاد دیگرمحور و جامعه محور کمال گرایی معکوس بود (001/0>p). بر اساس یافتههای حاضر به نظر میرسد، ویژگیهای هوش هیجانی و کمالگرایی مربیان نقش مؤثری در کیفیت رابطۀ مربی-ورزشکار ایفاء میکنند و سطوح کیفیت این رابطه در رزمیکاران نخبه متناسب با این ویژگیهاست.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2828-fa.pdf
2021-07-01
30
43
10.52547/JRSM.11.21.30
هوش هیجانی
رابطۀ مربی- ورزشکار
رزمیکاران نخبه
کمالگرایی چندبعدی
The Relationship between Emotional Intelligence and Perfectionism, Quality of Coach–Athlete Relationship in Elite Material Arts
The purpose of this research was conducted to examine the relationship between emotional intelligence and perfectionism, quality of coach–athlete relationship in elite material arts. Present study research method was descriptive– correlational, The statistical population included all the martial arts (Taekwondo, karate, judo, wushu and wrestling) present in Super league Competitions in 2017 and 300 male (60 Coaches and 240 Athletes) were participated and completed the Questionnaires of emotional intelligence, perfectionism and quality of coach–athlete relationship. The data was analyzed by Pearson correlation and multiple regression (Enter method) tests. The results revealed a significant relationship between emotional intelligence and self-oriented perfectionism with quality of coach–athlete relationship (p>0.01), In addition, Data analysis revealed that emotional intelligence and perfectionism predict 58 percent of quality of coach–athlete relationship variance, But this prediction was reversed with dimensions of other-oriented and socially prescribed perfectionism. (p>0.001). According to the findings, It seems that character of emotional intelligence and perfectionism in Coaches have an effective role in quality of coach–athlete relationship and the levels of quality of this relationship which elite material arts uses is correlated with these characteristics.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2828-en.pdf
2021-07-01
30
43
10.52547/JRSM.11.21.30
Emotional Intelligence
Coach–Athlete Relationship
Elite Material Arts
Multidimensional perfectionism
Mahmod
Mohebi
mohebi.psy@gmail.com
1
Tehran University
AUTHOR
Sahar
Zarei
sa.zarei.atu@gmail.com
2
Tehran University
AUTHOR
Hassan
Gharaian Zandi
ghzandi110@ut.ac.ir
3
Tehran University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر بازخورد عام و خاص بر یادگیری حرکتی پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان
بازخورد خاص به یک رویداد خاص، اجرای تکلیف به دلیل قابلیت اکتساب مهارت و عملکرد قابل انعطاف، اشاره می کند و در حالی که بازخورد عام یک عملکرد ذاتی را نشان می دهد. هدف پژوهش، تعیین میزان تأثیر بازخورد عام و خاص بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی و به لحاظ هدف کاربردی بود که با استفاده از 60 نفر از کودکان که در چهار گروه ۱۵ نفره قرار گرفتند، انجام شد. آزمودنی ها شش پرتاب آزاد بسکتبال در مرحله اکتساب را اجرا کردند، که بعد از پرتاب سوم، آزمودنی ها با توجه به گروه مربوطه بازخورد مثبت (عام یا خاص) و همچنین بعد از پرتاب ششم، بازخورد منفی دریافت کردند و بعد از نیم ساعت یادداری انجام شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون های تحلیل واریانس دوعاملی و آزمون اندازه های تکراری در سطح معنی داری ۰۵/۰ استفاده شد. نتایج نشان داد که بازخورد خاص در هر دو گروه نسبت به بازخورد عام به میزان معنی داری مؤثرتر بوده و موجب بهبودی بیشتر عملکرد شد. این نتایج نشان دهنده اهمیت عبارت مورد استفاده در بازخورد می باشد هرچند این عبارات ممکن است تأثیر فوری بر عملکرد نداشته باشند ولی با بالا بردن انگیزه، عملکرد ضعیف را بهبود میدهد.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2394-fa.pdf
2021-07-01
44
55
10.52547/JRSM.11.21.44
بازخورد عام
بازخورد خاص
پرتاب آزاد بسکتبال
پسر و دختر
کودکان
The Effect of Generic and Non-generic Feedback on Basketball Free Throw Learning in Children
Non-generic feedback refers to a specific event and that task performance is the reason to the acquisition of skills and implies that performance is malleable, while generic feedback implies that task performance reflects an inherent ability. The Goal of this study was to determine the generic and non-generic feedback effects on children’s motor learning basketball free throw. This research was semi-experimental. For this purpose, sixty children of Tehran (30 girls and 30 boys) aged 9-13 years participated in the study and were randomly divided into four groups of 15 individuals. Subjects performed six basketballs free throw in the acquisition (Two blocks of three trials). Which after the third throw, according to the group of subjects received a positive feedback (generic or non-generic) and also after the Sixth throw, negative feedback. After half an hour was immediate retention in the same way. Data were analyzed by using two-way ANOVA and repeated measures. Results showed that non-generic feedback was significantly more effective than generic feedback and shows more improvement in Performance. The present results demonstrate the importance of the wording of feedback, although these terms might not have an immediate effect on performance but by enhance motivation, poor performance is purportedly.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2394-en.pdf
2021-07-01
44
55
10.52547/JRSM.11.21.44
basketball free throw
girl ;
boy
Children
generic feedback
non-generic feedback
masoumeh
rahimizadeh
rahimizadeh69@ut.ac.ir
1
university of tehran
AUTHOR
mehdi
shahbazi
shahbazimehdi@ut.ac.ir
2
university of tehran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی آزمون استراتژیهای عملکردی در ورزشکاران جوان
پرسشنامه های روانشناختی خودگزارشی، ابزارهای مهمی برای ارزیابی وضعیت شناختی و عاطفی ورزشکاران است. به همین منظور هدف از تحقیق حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استراتژی های عملکرد در بین جوانان ورزشکار بود. بدین منظور 209 ورزشکار ملی و قهرمان کشوری مرد (125=n) و زن (84=n) 15 تا 18 ساله آزمون استراتژی های عملکرد را تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تاییدی برای آزمون روایی سازه پرسشنامه و ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون پایایی درونی گویههای هر عامل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی هشت خرده مقیاس هدفگزینی، خودکاری، کنترل عاطفی، تصویرسازی، فعالسازی، خودگفتاری مثبت، آرامسازی و کنترل توجه / تفکر منفی را برای مقیاس تمرین و مسابقه شناسایی کرد. نتایج ضریب آلفای کرونباخ نشان دهنده همسانی درونی مناسب سوالات خرده مقیاس های تمرین (70/0 تا 95/0) مسابقه (77/0 تا 88/0) بود. لذا بهنظر میرسد این پرسشنامه ابزار مناسبی برای اندازهگیری مهارت های روانشناختی در بین جوانان ورزشکار است.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2665-fa.pdf
2021-07-01
56
70
10.52547/JRSM.11.21.56
پرسشنامه
روایی
پایایی
ورزش
روانشناسی
Psychometric properties of the Persian Version of Test of Performance Strategies among Young Athletes
Self-report psychological questionnaires are important tools for assessing cognitive and emotional status of athletes. Therefore, the purpose of this study was to investigate the psychometric properties of test of performance strategies (TOPS) among athletes. For this purpose, 209 males (n=125) and females (n=84) national and champions athletes aged 15 to 18 completed TOPS measure. It was used confirmatory factor analysis to test the construct validity of questionnaire and Cronbach's alpha coefficient for testing internal consistency of each factor items. The results of factor analysis identified eight subscales of goal-setting, automaticity, emotional-control, imagery, activation, positive self-talk, relaxation, attentional control/negative thinking for the practice and competition. The results of the Cronbach's alpha coefficient indicated appropriate internal consistency of subscales items of practice (.70 to .95) and competition (.77 to .88). It seems that this questionnaire is an appropriate tool for measuring psychological skills among young athletes.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2665-en.pdf
2021-07-01
56
70
10.52547/JRSM.11.21.56
questionnaire
validity
reliability
sport
psychology
Behrouz
Abdoli
behrouz.abdoli@gmail.com
1
Shahid Beheshti University
AUTHOR
Elham
Azimzadeh
elhamazimzadeh@gmail.com
2
Shahid Beheshti University
AUTHOR
Nasour
Ahmadi
n_ahmadi@sbu.ac.ir
3
Shahid Beheshti University
AUTHOR
Maryam
Ekradi
4
Shahid Beheshti University
AUTHOR
Zahra
Asgari
5
Shahid Beheshti University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارزیابی تاثیر ابعاد حمایت ورزشی بر ارزش ویژه برند حامیان (مورد مطالعه: شرکت همراه اول)
امروزه شرکت های تجاری پذیرفته اند که حمایت ورزش می تواند به منزله یک ابزار تبلیغاتیِ قدرتمند در راستای ارتقای ارزش برند آنها عمل کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد حمایت ورزشی بر ارزشویژه برند حامیمالی، با تحقیق در مورد شرکت همراهاول میباشد. روشتحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از دیدِ هدف تحقیق، کاربردی بوده که با استفاده از معادلات ساختاری انجام گرفتهاست. جامعهآماری پژوهش متشکل از هواداران تیم های پرسپولیس و استقلالِ عضو سامانه ی هواداری شرکت همراهاول بوده؛که براساس روش نمونهگیریِ تصادفیِ طبقه ای، تعداد 393 پرسشنامه از طریق حضوری جمعآوری گردید. برای جمع آوری اطلاعاتاولیه نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشدهاست؛ که روایی آن بهصورت صوری، با تایید اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی، پایایی از طریق آلفای کرونباخ(0.95=α)و روایی سازه از طریق تحلیلعاملی تاییدی بدست آمد. نتایج نشان می دهد مدل پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و شش بُعد حمایت ورزشی بر ارزش ویژه برند حامی تاثیر مثبتی دارد و تمام فرضیههای پژوهش تایید شد. باتوجه به نتایج توصیه میشود حامیان بر مبنای ابعادی مانند پوشش تلویزیونی و فضاهای تبلیغاتی اقدام به طرحریزی برنامههای بازاریابی برای بالابردن ارزش ویژه ی برند خود نمایند.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2566-fa.pdf
2021-07-01
71
90
10.52547/JRSM.11.21.71
ارزش ویژه برند
حمایت مالی
ورزش
همراه اول
Evaluation the Effects of Sport Teams Sponsoring Dimensions on Sponsors Brand Equity (Case Study: Mobile Communication Company of Hamrah Aval)
Today, commercial companies have accepted that sportsponsoring can act as a powerful tool for promoting their value. This study examines the impact of sponsorship aspects on brand equity of sponsor while researching about Hamrah Aval Company. The research method is descriptive-analytical, and is practical in terms of research target. The research is implemented using Structural Equation Modeling (SEM). The statistical population of the research is consisted of the fans of Perspolis and Esteghlal football teams who are members of HamrahAval fan system.393 questionnaires were collected using stratified random sampling in the field.A researcher made questionnaire was used to collect primary data.The validity of the questionnaire was checked using confirmation of sport management and marketing professors, and its reliability was tested using Cronbach's alpha (α=0.95), and construct validity was made through confirmatory factor analysis.The findings showed that the suggested research model had a good fitness and all of the six aspects of sport sponsorship had a significant effect on the brand equity of the sponsor, and all the research hypotheses were confirmed.According to the findings, it is recommendedthat brand sponsors plan marketing activities (TV coverage and advertisements) to promote their brand equities.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2566-en.pdf
2021-07-01
71
90
10.52547/JRSM.11.21.71
Sport sponsorship
Brand
Advertisement-Space
TV coverage
Mohammad
Khabiri
1
Tehran University
AUTHOR
Mohammad Reza
Asadpour
Shahrokh422@gmail.com
2
University of Tarbiat Modares
AUTHOR
Abdolhossein
Karampour
3
University of Shiraz
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اثر توجه درونی/بیرونی و مربوط/نامربوط بر تغییرات چشم ساکن و دقت پرتاب آزاد بسکتبالیست های ماهر
هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه اثر توجه درونی/بیرونی و مربوط/نامربوط بر تغییرات چشم ساکن و دقت پرتاب بسکتبالیست های ماهر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بسکتبالیست های مرد ماهر شهر اصفهان در سال 1396 بودند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 20 بسکتبالیست ماهر (25/2 ± 55/24 سال) که شرایط ورود به پژوهش را داشتن(استفاده از بازیکنان لیگ برتر بسکتبال با توجه به آزمون تشخیص سطح تبحر پرتاب آزاد بسکتبال)انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری دقت پرتاب آزاد از مقیاس هشت ارزشی استفاده شد. برای اندازهگیری تغییرات چشم ساکن از دستگاه ردیابی حرکات چشم استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس از آزمون تی همبسته و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج حاکی از اثرگذاری هر یک از راهبردهای توجهی بر دقت پرتاب آزاد و تغییرات چشم ساکن بسکتبالیست های ماهر بود. همچنین، راهبرد توجه بیرونی نامربوط در مقایسه با راهبردهای دیگر باعث افزایش بیشتر دقت پرتاب آزاد بسکتبال شد و افزایش بیشتر طول دوره چشم ساکن بسکتبالیست های ماهر گردید. توصیه میگردد مربیان برای بهبود عملکرد و رفتار خیرگی ورزشکاران ماهر از راهبرد توجه بیرونی نامربوط استفاده نمایند.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2698-fa.pdf
2021-07-01
91
108
10.52547/JRSM.11.21.91
بازیکن ماهر
پرتاب آزاد بسکتبال
چشم ساکن
دقت
رفتار خیرگی
راهبردهای توجهی
The Effect of Internal / External Attention and Related / Unrelated on Quiet Eye Changes and Accuracy Free Throwing of Skilled Basketball Players
Purpose: of this research was to compare the effects of internal/external and related/unrelated on Quiet eye changes and accuracy free throw of skilled male basketball players. Methodology: The statistical population of this research was all-male skilled basketball players of Esfahan city in 2017. Using purposeful sampling, 20 skilled basketball players (24/55±2/25 years) who were eligible to enter the research (using the Basketball Premier League players according to the test of the level of mastery of free throwing basketball) were selected. In order to measure the accuracy of basketball throwing, an eight-value scale was used. To measure the Quiet eye changes Eye-tracking was used. In order to analyze data using SPSS software using paired t-test and analysis of variance with repeated measures were used. Results: showed the impact of each of the strategies on the accuracy of free throws and Quiet eye changes in skilled basketball players. Also, unrelated external focus strategy compared with other strategies, further enhancing the accuracy of the basketball free throw and further increased the length of the Quiet eye of skilled basketball players Conclusion: It is recommended that coaches use an irrelevant external strategy to improve the performance and behavior of skilled athletes.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2698-en.pdf
2021-07-01
91
108
10.52547/JRSM.11.21.91
Accuracy
Attentional Strategy
Basketball free throw
Gaz Behavior
Quiet Eye
Skilled Player
hamid
zahedi
hamidzhd@yahoo.com
1
NajafAbad branch, Islamic Azad University
AUTHOR
Forogh
Tabatabaei
hamidzhd@gmail.com
2
Isfahan islamic azad university
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر تمرینات شناختی-حرکتی طبق مدل جنتایل بر رشد حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم
در سالهای اخیر شیوع اختلالهای طیف اوتیسم، که یک وضعیت عصبی رشدی محسوب میشود افزایش یافته است. لذا هدف تحقیق حاضر تاثیر تمرینات شناختی-حرکتی طبق مدلجنتایل بر بهبود برخی از مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان مبتلا به اوتیسم بود. در مطالعه نیمهآزمایشی حاضر یکی از مراکز توانبخشی تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران به صورت در دسترس انتخاب و 20 کودک 6-10 ساله دچار اختلال اوتیسم به صورت تصادفی ساده در دو گروه همگن آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش در یک پروتکل تمرینی شش هفتهای (سه جلسه در هفته) شرکت کردند. هرجلسه تمرین شامل 60 دقیقه تمرینات شناختی- حرکتی طبق مدلجنتایل بود. برای گردآوری اطلاعات از خرده آزمونهای تبحر رشد حرکتی برونینکس-اوزرتسکی استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که پس از تمرین شناختی- حرکتی، مهارتهای سرعت دویدن و چابکی، تعادل ایستا و پویا، هماهنگی اندام فوقانی و سرعت پاسخ در گروه آزمایش بهطور معنیداری افزایش یافت (05/0P<). باتوجه به یافتهها، بهنظر میرسد تمرینات شناختی-حرکتی طراحی شده به عنوان یک روش مفید میتوانند جهت توانبخشی مهارتهای درشت و ظریف رشد حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم مورد استفاده قرار گیرند.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2846-fa.pdf
2021-07-01
109
123
10.52547/JRSM.11.21.109
تمرینات شناختی- حرکتی
اوتیسم
مهارتهای درشت و ظریف
رشد حرکتی
جنتایل
The Effectiveness of Cognitive-Motor Exercises on the Motor Development of Children with Autism Based on Gentile\'s Two-Stage Model
The prevalence of autism spectrum disorders (ASD), as a developmental neurological condition, has increased in recent years. The present study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-motor exercises on the improvement of some large and delicate motor skills of children with autism based on Gentile's Two-Stage Model. In the present Semi-experimental study, one of the rehabilitation centers under the supervision of Tehran Welfare Organization was selected as via the convenience sampling method and 20 children aged 6-10 years with autism were randomly divided into two homogeneous experimental and control groups. The subjects in the experimental group participated in a six-week training protocol (three sessions per week). Each session was made up of 60 minutes of cognitive-motor exercises based on Gentile’s model. Bruininks-Oseretsky subtests of motor proficiency were employed for data collection. The collected data were analyzed using the repeated measures ANOVA. The results indicated that after cognitive-motor training, running and agility skills, static and dynamic balance, upper limb coordination and response speed in the experimental group increased significantly (p<0.05). As the findings showed, cognitive-motor exercises designed as a useful method can be used to rehabilitate the fine and gross motor skills of children with autism.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2846-en.pdf
2021-07-01
109
123
10.52547/JRSM.11.21.109
Cognitive-motor exercises
autism
fine and gross motor skills
motor development
Gentile’s model
Hojat
Zamani sani
hojjatzamani8@gmail.com
1
University of Tabriz
AUTHOR
vahid
hasanpour
vahid.hassanpour1991@gmail.com
2
Shahid Beheshti University
AUTHOR
Zahra
Fathi Rezaei
zahra.fathirezaie@gmail.com
3
University of Tabriz
AUTHOR
amir
ghiamirad
amirghami@yahoo.com
4
University of Tabriz
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر بر توسعه صادرات کالاهای ورزشی
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر بر توسعه صادرات کالاهای ورزشی صورت گرفت. این پژوهش، کاربردی و از نظر روش شناسی از نوع توصیفی - پیمایشی است. در این پژوهش برای شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات، از روش کیفی- کمی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان اقتصاد ورزشی بوده است. برای انتخاب حجم نمونه مصاحبه کیفی، از شیوه نمونهگیرینظری استفاده شد. نمونه آماری کمی پژوهش به دلیل نامعلوم بودن حجم جامعه، 384 نفر به صورت تصادفی و هدف مند انتخاب شدند. تحلیل نتایج به روش معادلات ساختاری با نرم افزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد عوامل داخلی با ضریب اثر 526/0 و عوامل بیرونی با ضریب اثر 407/0 بر روی توسعه صادرات کالاهای ورزشی تأثیر می گذارد که مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تأیید می کند. به طور کلی و با توجه به یافته های پژوهش، شناسایی و تقویت عوامل تأثیرگذار داخلی نظیر پشتیبانی مالی، علمی و فنی، نوآوری در ارائه خدمات و ارتباطات، داشتن استراتژی و عوامل خارجی از جمله فراهم سازی زیرساختهای قوی برای صادرات و برقراری پیوندهای تجاری و سیاسی و اتحادهای راهبردی با سایر کشورهای دنیا بر توسعه صادرات کالاهای ورزشی تأثیر میگذارد.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2800-fa.pdf
2021-07-01
124
142
10.52547/JRSM.11.21.124
تجارت
توسعه صادرات
کالاهای ورزشی
رشد اقتصادی
Identification of Internal and External Factors Affecting the Development of Sporting Goods Export
This research is done with the aim of recognizing internal and external factors which are influential on exporting sportive commodities and the expansion of this export activity. From methodological point of view, this research is practical and descriptive-measureable. In qualitative method, profound interviews and in quantitative method a quantitative-reading based questionnaire is used. Statistical society of this research include the elites of sport economy. To choose a sample volume in qualitative interviews, we used the method of theoretical sampling. Due to uncertainty of the society’s volume, 384 people are picked up purposefully and by random. Analyzing the results is done by P.L.S software using structural equations. The results demonstrate that internal and external factors are influential on exporting sportive commodities with 0.526 and 0.407 impression ratios respectively. These results confirm that this structural model is adequate. On the whole and considering the findings of the research, internal influential factors on expanding the export of sportive commodities include: recognizing and reinforcement of internal factors via financial support, theoretical and technical backing, innovation in presenting services and communications, possessing strategy and external influential factors include assembling intense substructures for exporting goods, establishing commercial and political links and strategic alliance with other countries which could be influential on the export of sportive commodities.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2800-en.pdf
2021-07-01
124
142
10.52547/JRSM.11.21.124
Trade
export development
sport goods
economic growth
abdolhossein
ebrahimi
abdi6333@yahoo.com
1
Shahid Chamran University of Ahvaz
AUTHOR
Amin
Khatibi
khatibi83@yahoo.com
2
Shahid Chamran University of Ahvaz
AUTHOR
Abdorlahman
Mehdipour
mehdipour.rah@gmail.com
3
Shahid Chamran University of Ahvaz
AUTHOR
Seyedhossain
Marashian
hmarashian@scu.ac.ir
4
Shahid Chamran University of Ahvaz
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شناسایی راهبردهای جذب حامی در لیگ برتر فوتبال زنان ایران
هدف پژوهش حاضر مطالعه راهبردهای جذب حامیان در لیگ برتر فوتبال زنان ایران بود. پژوهش به شیوه دلفی انجام شد. در گام اول، چهار دسته راهبردهای قانون گذاری، پخش رسانه ای، برنامه های سازمان لیگ فدراسیون و برنامه های باشگاه ها فهرست شدند. سپس، نظرات خبرگان دربارۀ این راهبردها طیِ سه مرحله، جمع آوری شد. جامعۀ پژوهش متشکل از دو گروه بود: 1) صاحب نظران دانشگاهی؛ 2) مربیان و سرپرستان تیم های لیگ برتر فوتبال زنان. 21 نفر به روش قضاوتی به عنوان گروه دلفی انتخاب شدند. اعضای دلفی دربارۀ 25 گزارۀ پژوهش، به اجماع رسیدند. «پخش تلویزیونی بازی ها؛ توجه برنامه های پرمخاطب ورزشی؛ و مجوز شبکههای تلویزیونی اختصاصی» بیشترین و «دولتی کردن تیم های بانوان» کمترین میزان توافق را کسب کردند. چهار دسته راهبردهای ارائه شده به صورت راهبردهای رسانه ای، فعالیت های باشگاه ها، فعالیت های سازمان لیگ فدراسیون و تصمیمات قانونگذاری، اولویت بندی شدند. در کل، مهم ترین راهبردها به رسانه مربوط می شود که نشان می دهد حامیان از پیوند با فوتبال زنان، به دنبال دیده شدن هستند تا به جامعه هدف گسترده تر یا وفادارتری دست یابند. بنابراین، با توجه به حساسیت های مذهبی و اجتماعی نسبت به زنان، برای رفع چالش های رسانه ای، نیاز به رایزنی با گروه های صاحب نفوذ اجتماعی و سیاسی دارد. همچنین، عملکرد باشگاه ها می بایست با هدف افزایش ارزش تجاری لیگ و جذابیت آن ارتقا یابد.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2837-fa.pdf
2021-07-01
143
159
10.52547/JRSM.11.21.143
حمایتگری
حمایت مالی
پخش رسانهای
فوتبال بانوان
توسعه حرفه ای
Identifying Strategies for Attracting Sponsors in the Women\'s Football League of Iran
Abstract
The purpose of this study was to identify strategies attracting sponsors for Iranian women's football league. This study conducted in Delphi technique. First, strategies attractiing sponsors were listed in four categories: legislation, media broadcasting, federation/ league organization programs, and club programs. Then, the experts' opinions on these strategies were collected in three times. The research population consisted of two groups: 1) academic experts; 2) coaches and supervisors of the women's football teams in Pro league. 21 persons were selected as Delphi panel by judgment sampling. Delphi panel reached a consensus on 25 proposed strategies. "Games broadcasting; popular sports TV programs’ focus; and license for launching private TV” had the most and "governmentalized women's teams" had the least agreement. Media strategies, club activities, federation/league organization activities, and legislative decisions were prioritized, respectively. According to the results, the most important strategies were related to the media, which shows that sponsors were associated with women's football because of more public exposure and wider or more loyal target community. Therefore, with the social and religious sensitivities about women, resolving media challenges requires negotiation with socially and politically influential groups. Also, the performance of clubs should be improved to increase the league's commercial value and attractiveness.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2837-en.pdf
2021-07-01
143
159
10.52547/JRSM.11.21.143
Sponsorship
Finance Sponsorship
Media broadcasting
Woman Football
Professional Development
Hadi
Bagheri
bagherihadi25@yahoo.com
1
Sport management Department, Physical education faculty, Shahrood university of technology, Shahrood, Iran
AUTHOR
Shariat
Zare
2
Sport management Department, Physical education faculty, Shahrood university of technology, Shahrood, Iran
AUTHOR
Hosein
Alimohammadi
3
Qom university
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تعیین نقش میانجی مزیت رقابتی و شهرت سازمانی در رابطۀ علّی مسئولیت اجتماعی و عملکرد تیمی باشگاه پرسپولیس
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی مزیت رقابتی و شهرت سازمانی در رابطۀ علّی مسئولیت اجتماعی و عملکرد تیمی پرسپولیس بود. روششناسی پژوهش توصیفی – پیمایشی با هدف کاربردی و رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ هواداران پرسپولیس و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ۳۸۴ نفر (به روش تصادفی) بود. از پرسشنامه های شهرت باشگاه رسلر (۲۰۱۰)، مزیت رقابتی حسینی (1390)، مسئولیت اجتماعی گالبریث (۲۰۱۰)، عملکرد تیمی گلن (۲۰۰۳)، حسینی (۱۳۹۵)، کوپر و ساتر (۲۰۱۱) استفاده شد. جهت بررسی و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید؛ تحلیل نتایج نیز با نرم افزارهای SPSS 22 و Smart PLS 3 انجام شد. مشخص گردید مسئولیت اجتماعی بر عملکرد تیمی، مزیت رقابتی و شهرت سازمانی تأثیر مثبت ومعنادار دارد. به علاوه، اثر مستقیم ومعنادار شهرت بر عملکرد تیمی و نقش میانجی شهرت به صورت جزئی تأیید شد. با این حال، تأثیر مزیت رقابتی بر عملکرد تیمی و نقش میانجی مزیت رقابتی تایید نگردید. پیشنهاد می شود باشگاه پرسپولیس با انجام مسئولیت های اجتماعی در ابعاد اقتصادی، اخلاقی، قانونی و بشردوستانه، موجب ارتقاء شهرت، مزیت رقابتی و عملکرد تیمی باشگاه شود.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2839-fa.pdf
2021-07-01
160
183
10.52547/JRSM.11.21.160
مدل کارول
عملکرد ورزشی
مزیت رقابتی
خوشنامی
فوتبال
هوادار
Determining the Mediator\'s Role of Competitive Advantage and Organizational Reputation in the Causal Relationship Between the Social Responsibility and Team Performance of the Persepolis Club
The purpose of this study was to determine the role of mediator of competitive advantage and organizational reputation in the causal relationship between social responsibility and Team performance of Persepolis Club. The research method is descriptive-survey in terms of purpose and applied with a structural equation approach.The statistical population included all Persepolis fans and the sample size according to Morgan table was 384 people (randomly).The Ressler's Club Reputation Questionnaire (2010), Hosseini's Competitive Advantage (2011), Galbrith Social Responsibility (2010), Glenn Team Performance (2003), Hosseini (2016), Cooper and Satter (2011) were used. Descriptive and inferential statistics with SEM approach were used to analyze the data; The results were analyzed using SPSS22 and Smart PLS3 software. It was found that social responsibility has a positive and significant effect on team performance, competitive advantage and organizational reputation. The direct and significant effect of reputation on team performance and the mediating role of reputation was minor confirmed. However, the effect of competitive advantage on team performance and the mediating role of competitive advantage was not confirmed. It is suggested that Persepolis, by performing social responsibilities in economic, ethical, legal and humanitarian dimensions, promote the reputation, competitive advantage and team performance of the club.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2839-en.pdf
2021-07-01
160
183
10.52547/JRSM.11.21.160
Carroll's model
Sports Performance
Competitive Advantage
Reputation
Samaneh
Saeidpour
1
Kharazmi University
AUTHOR
Najaf
Aghaei
2
Kharazmi University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سناریوهای توسعۀ ورزش دانشآموزی ایران
ارتقاء فعالیت جسمانی مبتنی بر مدرسه، باعث گسترش فرهنگ ورزش در طول عمر و گسترش مؤلفه های سلامت ذهنی و جسمی دانش آموزان میگردد. از این رو هدف پژوهش حاضر کشف آینده های پیشروی ورزش دانشآموزی ایران و تدوین سناریوهای آن برای 15 سال آینده و ارائه استراتژی است. در این پژوهش روش آینده نگاری با رویکرد سناریونگاری بر اساس روش منطق شهودی به کار گرفته شده است و برای طراحی سناریوها از روش تحلیل روندها و عدم قطعیت ها و الگوی شش مرحله ای سناریونگاری تلفیقی استفاده گردید. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر شامل 38 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزش دانش آموزی ایران بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبه و پرسشنامه های باز صورت گرفت. بر اساس یافته ها، تحلیل 30 عامل اصلی بدست آمده در نهایت منجر به تولید دو عدم قطعیت کلیدی "برنامه ریزی منطقه ای و فراوانی منابع" و "قانون گذاری تطبیقی بر اصل تفاوت فرهنگی" شد که پایه و اساس چهار سناریوی اصلی ورزش دانش آموزی گردیدند. در نتیجه پیشنهاد می گردد به منظور توسعۀ ورزش دانش آموزی ایران، برنامه ریزی جامع بر اساس مسائل زیست بوم محلی برای هر منطقه صورت بگیرد.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2976-fa.pdf
2021-07-01
184
209
10.52547/JRSM.11.21.184
آیندهپژوهی
سناریونگاری
آموزش و پرورش
ورزش دانشآموزی
عدم قطعیت
Scenarios of Iranian Student Sports Development
Promoting physical activities at schools not only encourage students to do sport along their lifetime but also lead to a better physical and mental health among them. Therefore, the aim of this study is first to predict the future of sport among Iranian students, then, to develop its scenarios for the next 15 years and finally to make a strategy. In this study, the scenario-based approach, which is based on an intuitive logic one, was applied and the method of trends and uncertainty analysis as well as a six-step integrated scenario planning were used. The participants of this study were 38 internal and external stakeholders of Iranian student sport selected by purposeful sampling. The data were collected by interviews and open-ended questionnaires. According to the findings, the analysis of the 30 key factors resulted in two key uncertainties: "regional planning and resource abundance" and "adaptive legislation on the principle of cultural difference" which form the basis of the four main student sport scenarios. As a result, to develop Iranian student sport, it is recommended to make a comprehensive planning based on local ecological issues for each region.
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2976-en.pdf
2021-07-01
184
209
10.52547/JRSM.11.21.184
futures research
scenario planning
education
student sport
uncertainty
Javad
shahvali kohshouri
j.shahvali@live.com
1
Islamic Azad University - Mobarakeh Branch
AUTHOR
Ahmadreza
Askari
ahmadreza.askari@mau.ac.ir
2
Islamic Azad University - Mobarakeh Branch
AUTHOR
Rasool
Nazari
nazarirasool@yahoo.com
3
Islamic Azad university Isfahan Branch
AUTHOR
Amirreza
Naghsh
ar.naghsh@khuisf.ac.ir
4
Islamic Azad university Isfahan Branch
AUTHOR