fa
jalali
1391
9
1
gregorian
2012
12
1
2
4
online
1
fulltext
fa
آزمون مدل تعهد ورزشی اسکن لن و سیمون در تکواندو
Sport Commitment Model Test Scanlan and Simons in Taekwondo
این پژوهش استفاده از مدل تعهد ورزشی برای بررسی انگیزههای مشارکت مداوم افراد در ورزش رزمی تکواندو بوده است. این مطالعه با استفاده از روش پیمایشی و بهصورت مقطعی انجام شده است. دادهها از 135 مشارکتکننده در ورزش تکواندو در شهر یزد جمعآوری شده است. ابزار گردآوری دادهها مقیاس اصلاحشدۀ تعهد ورزشی بوده است. نتایج آزمون تجربی مدل ارائهشده به تکواندوکاران مشارکتکننده در برنامههای ورزشی نشان داد که پایایی سؤالات پرسشنامه بالاتر از 75/0 است. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد متغیرهای پیشبین لذت ورزشی، سرمایهگذاریهای شخصی، محدودیتهای اجتماعی و فرصتهای مشارکت با تعهد ورزشی تکواندوکاران رابطه دارند. یافتههای رگرسیون چندگانۀ گامبهگام نیز نشان داد که لذتبردن از ورزش و سرمایهگذاریهای شخصی از پیشبینهای اصلی تعهد در نمونۀ مورد مطالعه بودهاند. این دو متغیر مجموعاً توانستهاند 8/56 درصد از واریانس تعهد ورزشی را تبیین نمایند. نتایج کارآیی مقیاس تعهد ورزشی را برای شناخت انگیزهای مرتبط با مشارکت مداوم در ورزش تکواندو نشان داده است.
Purpose:The purpose of this study was to examine the motives of sport commitment model of continuous participation in the martial art of taekwondo.Method: This study used survey & cross-sectional method. The data is gathered from 135 participants at taekwondo sport city of Yazd.The collection instrument of data was sporting commitment measure revised. Results: Results from the empirical test of the model conducted with taekwondo athletes participating in a sport program showed that the questionnaire items formed reliable scales upper than 0.75. Pearson correlation test demonstrated that predictor variables sport enjoyment, personal investments, social consteriants and involvement opportunities were related to sport commitment of taekwondo as hypothesized. The stepwise regression analysis findings revealed that sport enjoyment in the first place and personal investments in the second place were the dominant predictors of commitment for this sample. Together, these two model components accounted for 56/8 of the sport commitment variance. Conclusion: The results obtained the recognition of sport's commitment scale performance incentives associated with participation in regular exercise has been shown taekwondo.
Taekwondo sport , Continuous participation , Sport commitment ,
ورزش تکواندو , مشارکت مداوم , تعهد ورزشی ,
1
12
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-6&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/31
1401/1/11
Mehraban
Parsamehr
Yazd University
مهربان
پارسامهر
00319475328460026
00319475328460026
Yes
دانشگاه یزد
fa
ارزیابی میزان پیچیدگی تکلیف با استفاده از تعداد کوشش های تمرینی
Evaluation of task complexity with using the number of practice trails
هدف این مطالعه بررسی کارآمدی تعداد کوششهای تمرینی در تعیین میزان پیچیدگی تکالیف است. 60 آزمودنی بنا به نوع تکلیف الف- ب و شیوه ارائه بازخورد(100درصدی، حذفی، خودکنترل) بهشکل تصادفی در شش گروه قرار گرفتند. آزمودنیها در طی دو روز نخست و در هر روز 100 مرتبه به تمرین تکالیف مورد نظر پرداختند. آزمونهای یادداری در روزهای دوم و سوم و آزمونهای بازاکتساب در روز سوم از ایشان به عمل آمد.با استفاده از آزمون آماری ANOVA مشخص شد که عملکرد آزمودنیها بهواسطه دسته کوششهای تمرینی در هر دو روز بهبود یافت، اما این بهبودی در روز دوم، در تکلیف ب بهشکل معناداری بهتر از تکلیف الف بود. عملکرد آزمودنیها در آزمون یادداری و بازاکتساب دوم به شکل معناداری بهتر از آزمـون یادداری و بازاکتساب نخـست بود. در ضمن گـروههای تمرینی تکلیف ب در آزمونهای یادداری بهشکل معناداری بهتر از گروههای تمرینی تکلیف الف عمل کردند (p<0.05). نتایج نشان میدهد تکلیف الف نسبت به تکلیف ب پیچیدهتر است و میزان بهینهای از کوششهای تمرینی لازم است تا تکلیف دشوارتر تشخیص داده شود.
The purpose of this study was to explore the effectiveness of the number of practice trials in determining the degree of task complexity. Sixty subjects according to the types of tasks (A-B) and receiving feedback (100%, omitted, self-control) were randomly divided into six groups.All of the subjects practiced 100 trials tasks in each day on first two days. Retention tests were performed during the second and third day and reacquisition tests were performed on the third day. Using ANOVA with repeated measures showed found that,all of the subjects improved across practice trials on both days but this improvement in B task was significantly better than A task on the second day. Subjects were significantly better in the second retention and reacquisition tests compare with first one’s, in addition subjects that practiced B task were better than those that practiced A task in the second retention test (p<0.05). Results indicate that A task was more complex than B task, and the optimal practice trials is required to understanding which task is complex.
Task complexity , Practice trials , feedback , retention , reacquisition ,
پیچیدگی تکلیف , کوشش های تمرینی , بازخورد , یادداری , بازاکتساب ,
13
24
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-12&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/31
1401/1/11
Mehdi
Roozbahani
Islamic Azad University, Science and Research Branch
مهدی
روزبهانی
mehdi.roozbahani@gmail.com
00319475328460037
00319475328460037
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
Seyyed Mohammad Kazem
Vaez Mosavi
Imam Hossein University
سیدمحمدکاظم
واعظ موسوی
m.vaezmosavi@gmail.com
00319475328460038
00319475328460038
No
دانشگاه امام حسین
Hasan
Khalaji
Arak University
حسن
خلجی
00319475328460039
00319475328460039
No
دانشگاه اراک
fa
اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر طی تمرین بدنی و مشاهده ای
The effect of self-control feedback on the learning of generalized motor program and parameters during physical and observational practice
هدف تحقیق بررسی اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیمیافته و پارامتر طی تمرین بدنی و مشاهدهای بود. 90 آزمودنی به طور تصادفی به شش گروه تمرین بدنی و مشاهدهای (بازخورد خودکنترلی، جفتشده، آزمونگر) تقسیم شدند و برای اجرای تکلیف از دستگاه زمانبندی متوالی استفاده شد. تکلیف فشردن کلیدهای 2، 6، 8 و 4 با حفظ زمانبندی نسبی و مطلق معین بود. در مرحله اکتساب 72 و یادداری و انتقال 12 کوشش انجام شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس عاملی مرکب تحلیل شدند. نتایج نشان داد اثر بازخورد در دسته کوششهای اکتساب معنیدار بود (05/0P ;le) و گروه خودکنترلی و آزمونگر خطای زمانبندی نسبی کمتری در مقایسه با گروه جفتشده داشت. در مرحله یادداری و انتقال اثر بازخورد و نوع تمرین بر زمانبندی نسبی معنیدار بود (05/0P ;le) و گروه خودکنترلی دارای خطای زمانبندی نسبی کمتری در مقایسه با گروههای جفتشده و آزمونگر بود.
The purpose of this study was to examine the effect of self-control feedback on the learningof generalized motor program and parameters during physical and observational practice. Participants (n=90) were randomly assigned to physical and observational practice (self-control, yoked and instructor KR) groups. They practiced a sequential timing task. The task required participants to press four keys (2, 6, 8, and 4).They performed 72 trials during the acquisition phase and 12 in retention and transfer phase. The analyses demonstrated that during the acquisition phase, relative timing errors were lower for the self-control and instructor groups. During the retention and transfer phase, relative timing errors were lower for the self-control groups and instructor groups. This might explain self-control feedback and physical practice develop the generalized motor program but not parameter learning and support the theoretical separation of GMP and parameter processes.
Observational practice , Physical practice , Self-control feedback , Relative timing , Absolute timing ,
تمرین بدنی , تمرین مشاهده ای , بازخورد خودکنترلی , زمان بندی نسبی , زمان بندی مطلق ,
25
39
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-19&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
Maryam
Nezakat Alhosseini
University of Isfahan
مریم
نزاکت الحسینی
mnezakat2003@yahoo.com
00319475328460056
00319475328460056
Yes
دانشگاه اصفهان
Abbas
Bahram
Kharazmi University
عباس
بهرام
abbas22ir@yahoo.com
00319475328460057
00319475328460057
No
دانشگاه خوارزمی
Ahmad
Farrokhi
University of Tehran
احمد
فرخی
00319475328460058
00319475328460058
No
دانشگاه تهران
fa
تأثیر سه نوع محیط تمرینی (رقابتی، غیررقابتی و ترکیبی) بر اکتساب و یادداری مهارت های باز و بسته
The Effect of Three Types of Training Environments (Competitive, NonCompetitive and Combined) on Acquisition and Retention of Open and Closed Skills
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر محیطهای مختلف تمرینی، نوع مهارت و تعامل این دو بر عملکرد در مراحل اکتساب و یادداری مهارتهای باز و بسته بود. جامعه آماری همه دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-89 بوده است. نمونهای 60 نفری به صورت در دسترس از بین افرادی که هیچ سابقهای در مهارتهای بدمینتون نداشتند برگزیده شدند. آزمودنیها براساس پیشآزمون در 6 گروه ده نفره (غیررقابتی، رقابتی و ترکیبی) همسانسازی شدند. آزمودنیهای هر شش گروه تمرینات خود را در محیطهای تعریفشده به مدت 10جلسه و هر جلسه 40 کوشش انجام دادند. در این تحقیق از آزمونهای سرویس بلند بدمینتون برای اندازهگیری مهارت باز و از آزمون تاس برای اندازهگیری مهارت بسته استفاده شد. امتیازات آزمودنیها در مراحل آزمون از میانگین امتیاز دهضربه محاسبه شد. از آمار توصیفی برای تعیین شاخصهای میانگین و انحراف معیار و برای دستیابی به اهداف تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد تمرین در هریک از محیطهای تمرینی موجب افزایش اکتساب و یادداری هریک از مهارتهای مذکور در سطوحی متفاوت میشود (05/0p<). همچنین نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که دو عامل مهارت و شرایط محیطی در هر دو مرحله اکتساب و یادداری غیرمعنیدار، اما هریک از مهارتها در تعامل با محیط تمرینی معنیدار (05/0p<) بود. بهعلاوه، تمرین هریک از مهارتها در محیطی واحد دارای سطوحی متفاوت از اکتساب و یادداری بود.
The aim of this research was to determine the effect of different training environments, type of skills and interactions on open and closed skills. The statistical population was all students living in dormitories of Tehran University in the 88-89 academic year. The sample was 60 people selected based on convenience sampling methods among students who had no experience in badminton skills (Long Service and clear). Based on pre-test subjects were matched in six groups of ten persons (noncompetitive, competitive, and combined). All of six groups performed a practice in defined medium for 10 sessions and each session were performed 40 times. The long-service tests were used to measure open badminton skill and clear test was performed to measure closed skill. Test scores of subjects were computed based on the mean of ten hits score. Descriptive statistics were used to determine the mean and standard deviations and to test research hypothesis, a two-way analysis of variance (ANOVA) with repeated measures and independent t-test were utilized. The result of ANOVA showed that exercise in each of the training environment increased acquisition and retention of each skill, but the levels are different (p<0.05). Also, Factorial ANOVA showed that the skills and environments does not have meaningful effects on acquisition and retention of skills while each skill interacts significantly with the training environment (p<0.05). In addition, exercising each of the skills in the same environments had different levels of acquisition and retention.
acquisition , retention , Training environment , Open and closed skills ,
اکتساب , یادداری , محیط تمرین , مهارت باز و بسته ,
41
56
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-28&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
Ali Akbar
Jaberi Moghadam
University of Tehran
علی اکبر
جابری مقدم
00319475328460078
00319475328460078
No
دانشگاه تهران
Ebrahim
Motesharee
University of Tehran
ابراهیم
متشرعی
moteshareie@gmail.com
00319475328460079
00319475328460079
Yes
دانشگاه تهران
Shahzad
Tahmasebi Broujeni
University of Tehran
شهزاد
طهماسبی بروجنی
00319475328460080
00319475328460080
No
دانشگاه تهران
Javad
Afshari
University of Tehran
جواد
افشاری
00319475328460081
00319475328460081
No
دانشگاه تهران
fa
جلوه های تصوف، فتوت و مذهب تشیع در ورزش باستانی و زورخانه ای ایران
Manifestations of Sufism, Chivarly, and Shia Religion in Ancient Sport and Gymnasium of Iran
این مقاله در مورد سرچشمههایورزش زورخانهای و باستانی ایران بحث کرده است. ظاهراً این ورزش باستانی از آغاز به صورت جدّی تحت تأثیر مسائل مذهبی و اجتماعی – اخلاقی قرار گرفته است. آیینها و ادیانی مانند آیین مهری و دین زردشتی پیش از اسلام، بر این ورزش باستانی تأثیر گذاشتهاند. پس از اسلام نیز جلوههایی از رفتارهای اجتماعی و دینی مانند عرفان و تصوف، آیین فتوت و مذهب تشیع در آن نمود پیدا کرده است. این جلوهها هم در ظاهر این ورزش (شیوۀ لباسپوشیدن، مکان ورزش، گفتار ورزشکاران و...) پیدا شده است و هم در کردار آنان (پاکدامنی، سحرخیزی و...) تأثیر گذاشته است.
The purpose of this paper was to briefly discuss origins of the Iranian sport clubs and ancient sports. Apparently, ancient sports, from the very beginning, have been dramatically under the influence of social, religious, and ethical factors. For instance, such sports are influenced by the principles of Mithraism and Zoroastrianism be for the emergence of Islam. There are also some manifestation of Islamic social behaviors such as Sufism, theologism , Islamic genensity , and Shiite principles in ancients sports. Such manifestation are physically evident in the sportment’s dressing styles the place of exercise, and speech. They are also evident in their daily performances such as getting up early and keeping chastity.
Ancient sports , Shiite , Generosity , Sufism ,
ورزش باستانی , زور خانه , فتوت , تصوف , تشیع ,
57
71
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-37&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
Ali
Heidary
Lorestan University
علی
حیدری
00319475328460099
00319475328460099
Yes
دانشگاه لرستان
Naser
Dolatshah
Allameh Tabatabai university
ناصر
دولتشاه
003194753284600100
003194753284600100
No
دانشگاه علامه طباطبایی
fa
ارتباط بین سبک های رهبری مدیران مدارس و نیازهای انگیزشی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریۀ مک گریگور
The relationship between principals’ leadership styles and motivational needs of the physical education teachers based on McGregor’s theory
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران مدارس و نیازهای انگیزشی معلمان تربیتبدنی بر اساس نظریۀ X و Y مکگریگور بود. مطابق فرضیۀ نظریۀ Y، انسان موجودی مسئولیتپذیر است و علاقه به کار در ذات و فطرت اوست چنین فردی خود کنترل و خود انگیزش است، در حالی که برطبق مفروضۀ X، انسان موجودی کارگریز و راحتطلب است و تنها راه واداشتن او به کار اجبار و کنترل مستقیم و ترساندن از تنبیه است. جامعه آماری این تحقیق تمامی معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی بود (640=N)، 241 معلم به صورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای چندعاملی رهبری (MLQ) باس و آلیو (1995) و نیازهای انگیزشی آلان چاپمن (2002) توسط متخصصان، پایایی آنها در یک مطالعه راهنما و به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 906/0=;alpha و 940/0=;alpha محاسبه شد. نتایج رابطه مثبت و معنیداری بین سبکهای رهبری تحـولگرا (001/0=sig و538/0=r) و عمـلگرا (001/0=sig و445/0=r) با مـفروضـههـای نظـریۀ Y مکگریگور نشان داد (01/0>P). بین سبک رهبری بیخاصیت و مفروضههای نظریۀ Y رابطه منفی غیرمعنیدار مشاهده شد (216/0=sig و080/0-=r). همچنین، بین اولویت سبکهای رهبری مدیران مدارس تفاوت معنیداری وجود داشت (01/0>P) و سبک رهبری تحولگرا (852/0±345/2) در اولویت اول و سبکهای رهبری عملگرا (713/0±928/1) و بیخاصیت (972/0±252/1) در اولویتهای بعدی بودند. از دیدگاه معلمان تربیتبدنی، وضعیت موجود در مدارس این استان با مفروضههای نظریۀ X همخوانی داشت. نتیجه اینکه مدیران تحولگرا تمایل و اعتقاد بیشتری به مفروضههای نظریۀ Y دارند و این مدیران با داشتن نگرش Y به کارکنان خود، توانایی ایجاد انگیزش بیشتری خواهند داشت.
The purpose of this research was to determine the relation between principals' transactional and transformational leadership styles and the motivational needs of physical education teachers based on Douglas McGregor's X & Y theory. According to X theorical supposing human is interest to work and responsible and this is in her essence. This person is self control and self motivation. Whereas in according to Y theorical, human is comfort-seeking person and he can work only with duress(compulsion), directly control and fear of punishment. All of the physical education teachers in the West Azarbaijan province were the statistical society for this research (N=640) and 241 teachers were selected randomly as sample. After verifying the validity of the Bass & Avolio's Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) as well as Alan Chapman's motivational needs Questionnaire by the experts, their reliability were calculated in a pilot study (;alpha=0.940 and ;alpha=0.906 respectively for leadership and motivation questionnaires). Data were analyzed by the Pearson correlation coefficient, independent t-test, ANOVA and repeated measure tests. The results showed positive significant correlation between transformational (r=0.538, sig=0.001) and transactional (r=0.445, sig=0.001) leadership styles with McGregor's theory Y assumptions (p> 0.01). There was no significant negative correlation between laissez- faire leadership style and theory Y assumptions (r=-0.080, sig=0.216). There was a significant difference between preferences of principals' leadership styles (p> 0.01). Thus, transformational style (2.345±0.852) was in first and the transactional (1.928±0.713) and laissez- faire (1.251±0.972) styles were in next preferences. From physical education teachers' perspective, the existing status in this province's schools was equivalent with theory X assumptions. It can be concluded that, transformational principals have more desire and belief to theory Y assumptions and these principals having Y-type attitude to employees, will have more ability to motivating them.
Physical education teacher , Leadership style , McGregor s X & Y theory , School principals ,
معلم تربیت بدنی , سبک های رهبری , نظریۀ مک گریگور , مدیران مدرسه ,
73
85
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-46&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
hossein
Poursoltani Zarandi
Sport Science Research Center
حسین
پورسلطانی زرندی
003194753284600120
003194753284600120
No
پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
Rasool
Faraji
Islamic Azad University, Naghadeh branch
رسول
فرجی
003194753284600121
003194753284600121
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نقده
Mahboobeh
Allahyari
Shomal Mar'ash University
محبوبه
اللهیاری
003194753284600122
003194753284600122
No
دانشگاه شمال مرعش
fa
ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمان های ورزشی ایران
The Relationship between organizational culture with knowledge management effectiveness and organizational effectiveness among selected sport organizations of Iran
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمـانهای ورزشـی ایران بود. بدینمنظور 169 مدیر و 209 کارشناس با استفاده از نمونهگیری تصـادفی بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2007)، اثربخشی مدیریت دانش گولد و همکاران (2001) و اثربخشی سازمانی چاین (2004) بودند. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی (از نظرات متخصصان)، روایی سازه (از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و پایایی (از آلفای کرونباخ) استفاده شد در جهت تعیین روابط علی و ارائه مدل نیز از روش معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید. درنهایت، یافتههای تحقیق ضمن تأیید مدل استخراجشده نشان دادند که فرهنگ سازمانی به ترتیب تأثیر مستقیم و غیرمستقیم مثبت و معناداری برابر با 55/0 و 31/0 بر اثربخشی سازمانی دارد. اثربخشی مدیریت دانش نیز تأثیر مثبت و معناداری برابر با 41/0 بر اثربخشی سازمانی دارد و درنهایت فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری برابر با 66/0 بر اثربخشی مدیریت دانش دارد. بنابراین سازمانهای موجود جهت دستیابی به حداکثر اثربخشی سازمانی نیاز به تقویت هرچه بیشتر ابعاد مأموریت و یکپارچگی فرهنگ سازمانی دارند تا زمینه مساعدی برای رشد فعالیتهای خلق کنند و تسهیم دانش بهوجود آورند.
The purpose of this study was to survey the relationship between organizational culture with knowledge management effectiveness and organizational effectiveness among selected sport organizations of Iran. For this purpose, 169 administrators and 209 experts have been selected using random sampling. The study scales consisted of Denison’s Organizational Culture Questionnaire (2007), Gold’s Knowledge Management Effectiveness Questionnaire (2001) and Chin’s Organizational Effectiveness Questionnaire (2004). To determine the face and content validity were used from panel of experts, construct validity (exploratory and confirmatory factor analysis) and reliability (alpha cronbach. Equation Modeling (SEM) was used to determine causal relationships and present of model. Results showed that organizational culture has a significant positive direct effective on KM effectiveness (P= 0/66). KM effectiveness has a significant positive direct effective on organizational effectiveness (P= 0/41) and organizational culture has a significant positive direct effective on organizational effectiveness (P=0/55) and finally organizational culture has a significant indirect effect on organizational effectiveness (P=0/31).
Sport Organizations , Organizational culture , KM Effectiveness ,
سازمان های ورزشی , فرهنگ سازمانی , اثربخشی مدیریت دانش , اثربخشی سازمانی ,
87
103
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-53&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
Alireza
Omidi
Shahrekord University
علیرضا
امیدی
a_omidi20@yahoo.com
003194753284600136
003194753284600136
Yes
دانشگاه شهرکرد
Fereydoon
Tondnevis
Kharazmi University
فریدون
تندنویس
tondnevis@yahoo.com
003194753284600137
003194753284600137
No
دانشگاه خوارزمی
Seyyed Amir Ahmad
Mozafari
Kharazmi University
سیدامیراحمد
مظفری
003194753284600138
003194753284600138
No
دانشگاه خوارزمی
fa
رابطه بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان تهران
The Relationship between Organizational Culture and Organizational Entrepreneurship in Physical Education Headquarter of Tehran
این تحقیق با هدف تعیین رابطه بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در ادارۀ کل تربیتبدنی استان تهران انجام شد روش تحقیق همبستگی بود و به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان و رؤسای اداره کل تربیتبدنی استان تهران بود. به علت محدودبودن جامعه تحقیق، نمونه برابر با جامعه (102n=) در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه دموگرافیک پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (955/0;alpha=) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی (953/0;alpha=) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون کلوموگروف – اسمیرنوف و برای تعیین نرمالبودن دادهها و برای تعیین ارتباط از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0p<،331/0r=). در میان مؤلفههای کارآفرینی سازمانی، ساختار (333/0r=)، اهداف و استراتژی (430/0r=)، حمایت مدیریت (271/0r=) و سیستم پاداش و تشویق (256/0r=) با فرهنگ سازمانی ارتباط مثبت و معنیداری نشان دادند (05/0p<)، اما بین سیستم آموزش و اطلاعات و فرهنگ سازمانی ارتباط معنیداری مشاهده نشد (05/0<P).
The main purpose of the present study was to determining the relationship between organizational culture and organizational entrepreneurship in physical education head quarters of Tehran province, which was carried out by a descriptive field method. The study population was the experts and heads of physical education headquarters of Tehran province. Statistical sample set of entire the experts and heads of physical education head quarters of Tehran province (n=102). In order to collect information demographic questionnaires, Denison organizational culture Questionnaire (=;alpha0/955) organizational entrepreneurship Questionnaire (=;alpha0/953) were used. Descriptive methods were used to analyze the data and in order to normality of data a Kolmogorov- Simonov and to determine the relationship a Pearson correlation coefficient were used. Data analysis results showed that there is a significant relationship between the organizational culture and organizational entrepreneurship (r=0/331, p<0/05). Also organizational culture has a positive and significant relationship (p0/05).
Physical education headquarter , Organizational culture , Organizational entrepreneurship ,
اداره کل تربیت بدنی , فرهنگ سازمانی , کارآفرینی سازمانی ,
105
117
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-61&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
Masoomeh
Kalateh Seifari
Guilan University
معصومه
کلاته سیفری
003194753284600156
003194753284600156
Yes
دانشگاه گیلان
Fereydoon
Tondnevis
Kharazmi University
فریدون
تندنویس
tondnevis@yahoo.com
003194753284600157
003194753284600157
No
دانشگاه خوارزمی
fa
بررسی اثربخشی سازمانی فدراسیون های منتخب ورزشی ایران
Study of Organizational Effectiveness in Selective Sporting Federations
سنجش اثربخشی و عملکرد سازمانی در تصمیمگیریهای استراتژیک و ارزیابی موفقیت سازمانهای ورزشی بسیار ضروری است. هدف این تحقیق، مطالعه اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای منتخب وزشی است. در این تحقیق از رویکرد ارزشهای رقابتی برای بررسی الگوهای اثربخشی چهار فدراسیون بسکتبال، هندبال، وزنهبرداری و تکواندو استفاده شد. این فدراسیونها به طور غیر تصادفی و هدفدار انتخاب شدند و کلیه ذینفعان (هیئت رئیسه، کارکنان، ورزشکاران، مربیان و داوران) جزء جامعه آماری تحقیق قرار گرفتند (236N=) و در نهایت 167 نفر در تحقیق شرکت کردند (72 0/0 نمونهها). پرسشنامه محققساخته اثربخشی سازمانی با مطالعه مبانی نظری در فرایند اکتشافی تنظیم و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی 62 سؤال و هشت خردهمقیاس انعطافپذیری، منابع (مدل سیستمهای باز)، برنامهریزی، بهرهوری (مدل اهداف عقلانی) تعامل سازمانی، ثبات (مدل فرایندهای درونی) و انسجام کارکنان و نیروی انسانی متخصص (مدل روابط انسانی) برمبنای رویکرد ارزشهای رقابتی شناسایی شد. همچنین، ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 84 0/0 = ;alpha بود. نتایج دادههای تحقیق نشان داد که از بین چهار الگوی اثربخشی در فدراسیونهای ورزشی، الگوی اهداف عقلانی (برنامهریزی، بهرهوری) در هر چهار فدراسیون غالب بود و در اولویت قرار داشت. توصیف هشت عامل اثربخشی رویکرد ارزشهای رقابتی در فدراسیونهای منتخب ورزشی نشان داد که در عامل انعطافپذیری، برنامهریزی، تعامل سازمانی و انسجام نیروی انسانی فدراسیون بسکتبال، در عامل منابع سازمانی، بهرهوری و نیروی انسانی متخصص فدراسیون تکواندو و در عامل ثبات سازمانی فدراسیون وزنهبرداری در وضعیت بهتری نسبت به دیگر فدراسیونها قرار داشتند.
It is widely recognized that the performance measurement of organizations should help them in their strategic decisions and in their capacity to evaluate their successes. This study uses the Competing Value Framework )CVF) for measurement the organizational effectiveness of four federations of basketball, handball, taekwondow and Weight lifting. Those federations were selected according to a goal oriented and non casual method that all of sport federation stakeholders (professional employee, president, and vice-president, secretary, coaches, national athletes and referees) selected as a sample (N=236) and 167 people participated in research (70 0/0). Self-management OE questionnaire in sport conducted according to survey of literature and using exploratory factor analysis in study showed the 62 questions that evaluate four quadrant and eight sub factors of human relations model (Flexibility, Resources) Internal process model (organizational interaction, Stability) open systems model(worked force cohesion, worked force expert) and rational-goal model (Planning, Productivity), according the CVF. Result showed that between four quadrants of effectiveness in sport federations, rational goal model (Planning, Productivity) has a most important quadrant. Descriptive result of eight factor of effectiveness in CVF showed that factors of flexibility, planning, organizational interaction and human resource cohesion basketball, in factor of resource, productivity and human resource expert the tekvandow and in a stability factor Weight lifting has a good state in comparison of other federations.
sport federations , Organizational effectiveness , Competing Value Framework ,
فدراسیون های ورزشی , اثربخشی سازمانی , مدل ارزش های رقابتی ,
119
134
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-68&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
hossein
Eydi
Razi University
حسین
عیدی
eydihossein@gmail.com
003194753284600171
003194753284600171
No
دانشگاه رازی
Rahim
Ramzaninezhad
Guilan University
رحیم
رمضانی نژاد
rramzani@guilan.ac.ir
003194753284600172
003194753284600172
No
دانشگاه گیلان
Bahram
Yousefi
Razi University
بهرام
یوسفی
bahramyoosefy@yahoo.com
003194753284600173
003194753284600173
No
دانشگاه رازی
Seyyed Nasrollah
Sajjadi
University of Tehran
سیدنصرا...
سجادی
003194753284600174
003194753284600174
No
دانشگاه تهران
fa
تحلیل وضعیت تعادل رقابتی لیگ حرفه ای فوتبال ایران
Estimation of Competitive Balance in Iran’s Football Pro League
مبحث تعادل رقابتی برای مسابقات ورزشی توجه زیادی را در رشته اقتصاد ورزش به خود جلب کرده است. تعادل رقابتی به پیشبینی هواداران اطلاق میشود درباره اینکه کدام تیم برنده خواهد شد. در این مقاله روند وضعیت تعادل رقابتی لیگ حرفهای فوتبال ایران مورد مطالعه قرار گرفت. این رهیافت مؤید این موضوع خواهد بود که لیگهای ورزشی برای پویابودن و باقیماندن در عرصه رقابت اقتصادی در ورزش، نیازمند سطح مطمئنی از تعادل رقابتیاند. بنابراین با استفاده از اطلاعات لیگ برتر ایران، برای دوره زمانی 1380-1388 و بهرهگیری از شاخصهای تشخیص تعادل رقابتی در اقتصاد شامل (C5ICB) و (HICB) توزیع قدرت برآورد گردید. نتایج نشان داد، طی فصول گذشته مسابقات تعادل رقابتی در بین دورههای لیگ برتر رو به بهبود بوده است، به طوری که لیگ حرفهای فوتبال طی سالهای 1380 تا 1388 با روندی نزولی مواجه بوده که نشاندهنده پیشبینی ناپذیر بودن نتایج مسابقات است. براساس روند حاصل از شاخصهای تعادل رقابتی مشاهده میشود لیگ فوتبال ایران در سال 1383 بدترین و در سال 1386 بهترین وضعیت تعادل رقابتی را بین دورههای لیگ برتر داشته است. در مجموع پیشنهاد میشود برای حفظ تعادل رقابتی لیگهای حرفهای فوتبال، قوانین خاصی برای باشگاهها بالاخص در زمینه نقل و انتقال بازیکنان تدوین گردد تا متعاقب آن صنعت فوتبال نیز نهایت بهره اقتصادی را از مزایای حاصل از درآمدزایی و حمایت مالی این وضعیت ببرد.
Nowadays the subject of competitive balance in sport events is getting huge attention in world economic science. CB in sport means what team will win in a competition. In this research the status of CB in Iran’s football pro league is studied. It’s obvious that if Football league in terms of economic is supposed to be dynamic and alive in economic area, they must follow a suitable of CB. Data gathering from Iran’s football league organization for 1380-1388 and using economic indices include, (C5ICB) and (HICB), CB was estimated. Results showed that CB has been passing through an improvement road. Indices decline shows unpredictability of matches results. Also Iran’s football league had the worst CB in 1383 and the best one in 1386. According to results it’s recommended that there should be suitable alternatives for retaining CB status in football league like setting special regulation for player's transportation so football industry could take advantage from revenue making and attracting sponsors.
Sport economic , Competitive balance , Iran’s football pro league , Uncertainty ,
اقتصاد ورزشی , تعادل رقابتی , لیگ حرفهای فوتبال , عدم اطمینان ,
135
148
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-74&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
Alireza
Elahi
Kharazmi University
علیرضا
الهی
alirezaelahi@yahoo.com
003194753284600183
003194753284600183
No
دانشگاه خوارزمی
Seyyed Mehdi
Rasooli
Kharazmi University
سیدمهدی
رسولی
003194753284600184
003194753284600184
No
دانشگاه خوارزمی
Vahid
Saatchian
Kharazmi University
وحید
ساعت چیان
saatchian_65@yahoo.com
003194753284600185
003194753284600185
Yes
دانشگاه خوارزمی
fa
تأثیر تغییر مربی بر عملکرد تیم در لیگ برتر فوتبال ایران
The effect of changing coach on team’s performance in Iran’s Football Pro-League
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر تغییر مربی در طول فصل بر عملکرد تیم در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش تحقیق عل;zwj;zwjّی ـ مقایسهای بود. جامعه پژوهش تمامی 54 تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در سه فصل (88-1387، 89-1388 و 90-1389) بود و نمونه آماری 30 تیمی بودند که در طول فصل مسابقات مربی خود را تغییر داده بودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تغییر مربی در هیچکدام از موارد (1، 2، 4، 8، 10، 12، 16، 18 و 20 مسابقه قبل و بعد از تغییر مربی) بر عملکرد تیم تأثیر نداشت (05/0<P). همچنین، تغییر مربی بر عملکرد تیم در کوتاهمدت تأثیر اندکی داشته است و در بلندمدت تأثیری نداشت (05/0<P). به نظر میرسد تغییر مربی تنها گزینه برای بهبود عملکرد تیم نیست. سایر عوامل نیز مانند انگیزه بازیکنان، دریافت حقوق بهموقع، میزان پاداشها، کیفیت بازیکنان، کیفیت داوریها و... بر بهبود عملکرد تیم تأثیر میگذارند.
This research aims to determination effect of changing coach on team’s performance in the Iran’s Football Pro-League during season. The method applied in this research is causal-comparative. The participants in this research were all the 54 teams in Iran’s pro league during three seasons (2008-09, 2009-10, 2010-11) and 30 teams which changed coaches were chosen as a sample. Variance analysis results showed that changing coach had no effect on team’s performance in none of 1, 2, 4, 8, 10, 12, 16, 18, 20 games before and after changing coach (p<0.05). Changing coach in short term had a few effect, and had no effect in long term on team performance (p<0.05). It seems that changing coach is not the only option to improve team’s performance. Other elements like player’s motivation, on time salary reception, rewards, player’s quality, referee’s quality and etc. can affect team’s performance.
Changing coach , Team Performance , Football pro-league ,
تغییر مربی , عملکرد تیم , لیگ برتر فوتبال ,
149
159
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-81&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
Mohsen
Behnam
University of Tehran
محسن
بهنام
mohsenbehnam@ut.ac.ir
003194753284600200
003194753284600200
Yes
دانشگاه تهران
Mehrzad
Hamidi
University of Tehran
مهرزاد
حمیدی
meh_hamidi@yahoo.com
003194753284600201
003194753284600201
No
دانشگاه تهران
Hamid Reza
Ahmadi
University of Tehran
حمیدرضا
احمدی
003194753284600202
003194753284600202
No
دانشگاه تهران
Hossein
Bakhshandeh
Sport Science Research Center
حسین
بخشنده
003194753284600203
003194753284600203
No
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
fa
تجزیه و تحلیل تطبیقپذیری موانع مشارکت ورزشی دبیران زن ورزشکار و غیر ورزشکار با استفاده از مدل هرمی موانع کرافورد) :مطالعه موردی دبیران شهر همدان)
The comparative study of barriers of sport participation among athletes and non-athletes’ female teachers in Hamadan, using Crawford hierarchical barriers (case study of female teachers in Hamadan)
هدف این تحقیق تجزیه و تحلیل تطبیقپذیری موانع مشارکت ورزشی دبیران زن و مقایسه موانع سهگانه در دو گروه دبیران ورزشکار و غیرورزشکار با استفاده از مدل هرمی موانع کرافورد بود. روش تحقیق توصیفی از نوع مقایسهای است که به شیوه میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیۀ دبیران زن شاغل در مقطع متوسطه آموزش و پرورش تشکیل دادند (923N=). نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان 269 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و در نهایت 230 نفر از آنها بهطور کامل در تحقیق همکاری کردند. از این تعداد 108 نفر ورزشکار و 122 نفر غیرورزشکار بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته با40 سؤال بود، که براساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت تدوین شده بود و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 86/0 تعیین گردید. موانع مشارکت ورزشی در سه حوزه موانع ساختاری، بینفردی و درونفردی و در 6 مؤلفۀ فرهنگی _اجتماعی، اقتصادی _مالی، منابع انسانی، رفتارهای خانوادگی، امکانات و تسهیلات و رسانه و تبلیغات بررسی شد. تطبیقپذیری موانع مشارکت ورزشی در این سه حوزه با استفاده از مدل هرمی موانع کرافورد مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت، با استفاده از آزمون t تکنمونهای، میزان تأثیرگذاری هریک از عوامل سهگانه و آزمون فریدمن موانع اولویتبندی شد و سپس به مقایسه عوامل سهگانه در دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار پرداخته شد. نتایج نشان داد در هر دو دسته دبیران زن ورزشکار و غیرورزشکار موانع ساختاری مهمترین و تأثیرگذارترین موانع به حساب میآیند و موانع بینفردی و موانع درونفردی در درجه بعدی اهمیت قرار دارند. اولویتبندی موانع مشارکت ورزشی دبیران در سه حوزه مذکور قابل تطبیق با مدل هرمی موانع کرافورد نبود، بنابراین توجه به موانع ساختاری و زیربنایی در حیطه تحقیق حاضر لازم و ضروری است و برطرفکردن موانع ساختاری گام مؤثر و مفیدی در ارتقای فرهنگ ورزش و سلامت به حساب میآید.
The purpose of this study was the comparative study of barriers of sport participation among athletes and non-athletes’ female teachers in Hamadan, using Crawford hierarchical barriers. This was a cross-sectional study design including all female teachers in Hamadan (N =923). The sample was determined using Morgan’s Table (n=230) people were selected using stratified sampling (108 athletes and 122 non-athletes) .Data collection measure was a 40 – item questionnaire with five response options (Cronbach's alpha coefficient of reliability= 0.86). The barriers to sport participation were measured in the three following areas: constraints model (intrapersonal, interpersonal and structural) and six subscales: 1) socio-cultural, 2) financial economics,3) human resources specialist, 4) attitudes of family, 5) equipment and facilities, and 6) advertising and the media were investigated. Dependent variable was the lack of participation in sport activities. Each of the six factors was considered as independent variables. SPSS software was used to run the analysis. To analyze the data one –sample T-test andFriedman test were used. Results indicated that lack of athletic participation of female teachers was related to economic, social and cultural factors as well as to the attitude of the family. Barriers of sport participation in three domains among athletes and non athletes female teachers were same and respectively 1-structural 2-inter personal 3-intra personal. It seems that it is not possible to extend the Crawford pyramid model to all those people and different conditions in which they live. This prioritization will be different due to the social, economic and cultural societies. Consider to the results of this study, we indicated that in Iran the structural and infrastructural barriers in sport community is necessary and removing the structural barriers in the promotion of sport culture and public health can be a useful step in participation in leisure and recreational activities.
Barriers sport participation , Female teachers , Crawford hierarchical barriers ,
موانع مشارکت ورزشی , دبیران زن , مدل هرمی , موانع کرافورد ,
161
174
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-87&slc_lang=fa&sid=1
2022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/312022/03/31
1401/1/11
Najaf
Aghaei
Kharazmi University
نجف
آقایی
aghaei.hamid@gmail.com
003194753284600213
003194753284600213
Yes
دانشگاه خوارزمی
Nafiseh
Fatahian
Bu-Ali Sina University
نفیسه
فتاحیان
003194753284600214
003194753284600214
No
دانشگاه بوعلی سینا