Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1402
6
1
gregorian
2023
9
1
13
25
online
1
fulltext
fa
مقایسه تمرین بدنی، تصویرسازی ذهنی، یادگیری مشاهده ای و ترکیب آنها بر کارکردهای شناختی و اجرایی گلف بازان مبتدی
Comparison of Physical Training, Mental Imagery, Observational Learning and their Combination on Cognitive and Executive Functions of Beginner Golfers
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="color:#000000;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="line-height:2;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA">هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تاثیر تمرین تصویرسازی ­ذهنی، یادگیری مشاهده­ ای، ترکیبی(تصویرسازی و یادگیری مشاهده ­ای) و بدنی بر بازنمایی­ ذهنی و عملکرد گلف­ بازان مبتدی بود. بدین منظور 60 نفر دانشجو (سن:22.8±</span><span lang="FA">2.11) بصورت تصادفی در 4 گروه: 1) تصویرسازی­ ذهنی، 2) یادگیری مشاهده ­ای، 3)ترکیبی(تصویرسازی ذهنی+یادگیری مشاهده ­ای) و تمرین بدنی قرار گرفتند. پس از اجرای پیش ­آزمون، شرکت­ کنندگان در هرگروه براساس گروه ­بندی خود تکلیف ضربه گلف را به مدت سه روز متوالی (هر روز 60 کوشش) اجرا کردند و در روز سوم پس ­آزمون بعمل آمد. دو روز بعد از پس ­آزمون، آزمون یادداری گرفته شد. دقت اجرا و ساختار بازنمایی ذهنی شرکت ­کنندگان بعنوان متغیر وابسته اندازه ­گیری شد. نتایج پژوهش نشان ­داد که در متغیر عملکرد، گروه تمرین بدنی بهتر از سایر گروه ­ها بوده است. همچنین عملکرد گروه ترکیبی نسبت به گروه تصویرسازی و یادگیری مشاهده ­ای بهتر بود. علاوه براین، در متغیر بازنمایی ­ذهنی گروه ترکیبی نسبت به سایر گروه ­ها بازنمایی ­ذهنی ساختاریافته ­تر و دقیق­تری داشت. ضمن اینکه گروه تصویرسازی نسبت به گروه یادگیری مشاهده ­ای و بدنی از بازنمایی­ ذهنی بهتری برخوردار بود. در کل نتایج پژوهش نشان می­ دهد که تمرین بدنی نسبت به سایر روش ها باعث افزایش دقت در ضربه گلف می­شود. همچنین تمرین ترکیبیِ تصویرسازی و یادگیری مشاهده ­ای در بهبود ساختار بازنمایی ذهنی تاثیر بیشتری نسبت به سایر روش های استفاده شده در این پژوهش دارد.</span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%"></span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#000000;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="line-height:2;">The purpose of this study was to investigate and compare the effect of mental imagery, observational learning, combined (imagery and observational learning) and physical training on mental representation and performance of novice golfers. To this end, 60 students(age:22.8±2.11) were randomly assigned in four groups: 1) mental imagery, 2) observational learning 3) combined (imagery + observational learning) and 4) physical training. After the pre-test, the participants in each group performed the golf putting for 3 consecutive days (60 attempts per day) and the post-test was performed on the third day. Two days after the post-test, a retention test was taken. Performance accuracy and structure of mental representation of participants were measured as dependent variables. Results showed that in the golf putting variable, the physical training group was better than other groups. Also, the performance of the combined group was better than the imagery and observational learning group. In addition, in the mental representation variable, the combined group had a more structured and accurate mental representation than than other groups. In addition, the imagery group had a better mental representation than the observational learning and physical training group. Overall, The result of this study show that physical training compared to other methods increases the accuracy of golf putting. Also combined imagery and observational learning training, has a greater impact than other methods used in this study.</span></span></span></span></div>
تصویرسازیذهنی, یادگیری مشاهدهای, ساختار بازنمایی ذهنی, گلفبازان
Mental Imagery, Observational Learning, Mental Representational Structure, Golfers
13
29
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-626-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehrzad
Kharestani
مهرزاد
خارستانی
10031947532846008733
10031947532846008733
No
Urmia University
دانشگاه ارومیه
Hasan
Mohamadzade
حسن
محمدزاده
h.mohammadzadeh@urmia.ac.ir
10031947532846008734
10031947532846008734
Yes
Urmia University
دانشگاه ارومیه