Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
نقش سرمایه گذاری مجدد حرکت در یادگیری و خودکاری مهارت بر اساس مدل تداخل-خطا
Motor performance automaticity based on the interference-error model: The role of movement reinvestment
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri"><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black">هدف این پژوهش، مطالعه نقش سرمایه­گذاری مجدد حرکت بالا و پایین بر اکتساب، یادداری و خودکاری مهارت پرتاب دارت در بر اساس مدل تداخل-خطا بود. تعداد 100 دانشجوی کارشناسی انتخاب و بر اساس مقیاس سرمایه­گذاری مجدد­ حرکت به دو طبقه بالا و پایین تقسیم شدند. افراد هر طبقه به طور تصادفی در پنج گروه مسدود-کم­خطا، مسدود-پرخطا، تصادفی-کم­خطا، تصادفی-پرخطا و تصادفی قرار گرفتند. شرکت­کنندگان پس از پیش­آزمون و مرحله اکتساب در آزمون یادداری و خودکاری شرکت نمودند. نتایج نشان داد، گروه تصادفی-کم­خطا و تصادفی-پرخطا به ترتیب بهترین و بدترین عملکرد را نسبت به سایر گروه­ها از خود به نمایش گذاشتند. تفاوت بین دو گروه سرمایه­گذاری مجدد بالا و پایین در آزمون یادداری و خودکاری معنی­دار و به نفع سرمایه­گذاری مجدد پایین بود. در آزمون­های اکتساب و یادداری، گروه­های مسدود در طبقه سرمایه­گذاری مجدد بالا و گروه­های تصادفی در طبقه سرمایه­گذاری مجدد پایین، عملکرد بهتری داشتند. نتایج در مرحله خودکاری متفاوت و در تمام گروه­ها به نفع سرمایه­گذاری مجدد پایین بود. نتایج این پژوهش، نشان می­دهد، سطح سرمایه­گذاری مجدد افراد می­تواند نقش مهمی در یادگیری و خودکاری مهارت­های حرکتی داشته باشد. افراد با سطح سرمایه­گذاری مجدد کمتر، در شرایط تمرینی با تلاش شناختی بیش­تر (تمرین تصادفی) و افراد با سطح سرمایه­گذاری مجدد بالاتر، در شرایط تمرینی با تلاش شناختی کمتر (تمرین مسدود) عملکرد بهتری دارند.</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"></span></span></span></span></span></span></span></span>
The purpose of this study was to investigate the role of high and low reinvestment on the acquisition, retention and automaticity of dart throwing skill based on the interference-error model. One hundred participants were selected and divided into two categories of high and low movement reinvestment using the movement specific reinvestment scale. Subjects of each category were randomly divided into five groups: block-errorless, block-errorfull, random-errorless, random-errorfull and random. After the pre-test and the acquisition phase, experimental groups participated in the retention and automaticity tests. Based on the results, the best and worst performance was observed for the random-errorless and random errorfull groups respectively. There was a significant difference between two categories of high and low movement reinvestment in retention and automaticity tests in favor of low movement reinvestment. In both acquisition and retention test, the block groups performed better in the high reinvestment category and the random groups performed better in low reinvestment category. Results were different at the automaticity phase and in all groups was in favor of the low movement reinvestment category. The results of this study show that the level of reinvestment can play an important role in learning and automaticity of motor skills. People with lover level of reinvestment perform better in practice conditions with more cognitive effort (random practice) and people with a higher level of reinvestment perform better in practice conditions with less cognitive effort (block practice).
سرمایه گذاری مجدد حرکت, تمرین کمخطا, اثر تداخل زمینهای, خودکاری
movement reinvestment, errorless practice, contextual interference, automaticity
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1140-2&slc_lang=fa&sid=1
Hesam
Ramezanzade
حسام
رمضان زاده
h.ramezanzadeh@du.ac.ir
10031947532846008867
10031947532846008867
Yes
Damghan University
دانشگاه دامغان