Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
مدل یابی تاثیرهویت تیمی و بیخویشتن شدن بر جو ورزشگاه و وفاداری تماشاچیان
Modeling the effect of team identity and flow on the stadium atmosphere and spectator loyalty
مدیریت ورزشی
sport management
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین هویت تیمی و بی­خویشتن شدن تماشاچیان با جو ورزشگاه و وفاداری تماشاچیان بود. <a>روش تحقیق از نوع ارتباط علی </a> و روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را 40 هزار نفر از تماشاگران فوتبال حاضر در ورزشگاه آزادی در بازی فوتبال بین تیم های پرسپولیس و استقلال خوزستان در فصل 96-97 تشکیل داده اند. که 384 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند که به صورت نمونه غیر تصادفی_داوطلبانه پرسشنامه ها بین آن ها توزیع شد. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه تعدیل شده هویت تیمی جیمز و روس(2002)، پرسشنامه بی­خویشتن­شدن سیگزمالی(1990)، پرسشنامه جو ورزشگاه اهریچ و بنگستین(2012) و پرسشنامه وفاداری تماشاچیان ماهونی و همکاران(2000) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل آماری از آمار توصیفی و روش معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی در نرم افزار اسمارت پی ال اس3 استفاده شد. نتایج نشان داد هویت تیمی و بی­خویشتن شدن تماشاچیان به ترتیب با ضریب مسیر580/0 و 386/0 تاثیر معناداری بر جو ورزشگاه دارند و همچنین سه متغیر جو ورزشگاه، بی­خویشتن شدن و هویت تیمی به ترتیب با ضرایب مسیر 247/0، 248/0 و 428/0 بر وفادارای تماشاچیان تاثیر مثبت دارد . <a>بر اساس نتایج این پژوهش به مدیران باشگاهها و ورزشگاهها پیشنهاد می­شود برای افزایش وفاداری </a>تماشاچیان و درک جو مناسب از ورزشگاه به هویت تیمی و بی­خویشتن شدن تماشاچیان توجه ویژه داشته باشند.
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div>
<div id="_com_1" uage="JavaScript"><span dir="LTR"></span><br>
</div>
</div>
<div></div>
</div>
The aim of this study was to determine the relationship between team identity and spectator flow with the atmosphere of the stadium and spectator loyalty. The research method is causal communication and the survey method is survey. The statistical population of the present study consists of 40,000 football spectators present at Azadi Stadium in the football match between Persepolis and Esteghlal Khuzestan in the 2017-2018 season. 384 of them were selected as the statistical sample of the study and the questionnaires were distributed among them as a non-random-voluntary sample. The research tools included James and Ross’s Team Identity Adjusted Questionnaire (2002), Csikszentmihalyi’s Stream Questionnaire (1990), Uhrich and Benkenstein’s Stadium Atmosphere Questionnaire (2012), and Mahoney et al.’s Spectators Loyalty Inventory (2000). The descriptive statistics and path analysis method were used in PLS software to analyze the data. The results showed that team identity and spectator flow with a path coefficient of 0.580 and 0.386, have a significant effect on the atmosphere of the stadium and also the three variables of stadium atmosphere, flow and team identity with path coefficients of 0.247, 0.248 and 0.428 have a positive effect on spectator loyalty. Based on the results of this study, it is suggested to the managers of clubs and stadiums to pay special attention to team identity and spectator flow in order to increase spectator loyalty and understand the appropriate atmosphere of the stadium.
هویت تیمی, جو ورزشگاه, بی خویشتن شدن, بازاریابی ورزشیریا, تماشاگران
Team Identity, Stadium Atmosphere, flow, Sports Marketing.
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1660-1&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Roodbari
حمید
رودباری
roodbari.hamid@yahoo.com
10031947532846006282
10031947532846006282
Yes
Hadi
Tabatabaei
هادی
طباطبایی
roodbari2.hamid@yahoo.com
10031947532846006283
10031947532846006283
No
Soleiman
Abdolahi
سلیمان
عبدالهی
abdolahi0087@gmail.com
10031947532846006284
10031947532846006284
No
Hossein
Akbari Yazdi
حسین
اکبری یزدی
roodbari.hamid1@yahoo.com
10031947532846006285
10031947532846006285
No