Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
تاثیر ارائه خودالگودهی به شیوه بازخورد خود تنظیمی و دامنه ای بر یادگیری سرویس تنیسی والیبال
The Effect of self-modeling by Self-regulation and Bandwidth feedback methodson learning of the volleyball tennis service.
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
هدف مطالعه حاضر، بررسی اثر بازخورد خودالگودهی خودتنظیمی در مقایسه با بازخورد خودالگودهی دامنه­ای، در تکلیف سرویس تنیسی والیبال بود. بدین منظور، دو گروه از افراد مبتدی و نیمه­ماهر، در دو زیر گروه بازخورد خودالگودهی خودتنظیمی و بازخورد خودالگودهی دامنه­ای، مهارت سرویس تنیسی والیبال را در شش جلسه تمرین کردند. طرح تحقیق شامل اندازه­گیری عملکرد سرویس تنیسی والیبال در پیش­آزمون، پس­آزمون، آزمون یادداری و آزمون انتقال بود. در هر جلسه، زیرگروه بازخورد خودتنظیمی خودالگودهی، متناسب با تعداد بازخوردهایی که زیرگروه بازخورد خودالگودهی دامنه­ای دریافت کرده بودند، جفت شدند و انتخاب می کردند که بازخورد خودالگودهی بعد از کدام کوشش ارائه گردد. نتایج نشان داد که هر دو شیوه ارائه بازخورد در هردو گروه به­طور معناداری باعث بهبود سطح عملکرد آزمودنی<span dir="LTR">­</span>ها در پس آزمون، آزمون یادداری وانتقال شد(05/0><span dir="LTR">P</span>). همچنین گروه مبتدی از بازخورد خودالگودهی خودتنظیمی بیشتر از بازخورد خودالگودهی دامنه­ای در آزمون انتقال سود بردند (05/0><span dir="LTR">P</span>)؛ درحالی­که گروه نیمه­ماهر از بازخورد خودتنظیمی و دامنه­ای در آزمون انتقال به یک اندازه سود بردند (05/0<<span dir="LTR">P</span>). به­نظر میرسد مزایای خودتنظیمی در خودالگودهی هم قابل تعمیم است. بنابراین استفاده از اثر خودتنظیمی در بازخورد خودالگودهی، در آموزش سرویس تنیسی والیبال، در گروه<span dir="LTR">­</span>های مبتدی و ماهر به مربیان و معلمان ورزشی پیشنهاد میشود.
The purpose of this study was to compare the effect of self-control feedback with bandwidth feedback through self-modeling strategies on volleyball service in novice and intermediate learners. For this purpose, two groups of novice and intermediate learners took part in this experiment. Each group practiced volleyball tennis skills in six sessions in two sub-groups of self-control and bandwidth feedback methods through self-modeling strategies. The design involved a pretest, acquisition sessions post-test, retention test and a transfers test. In each session, the self-control feedback sub-group was matched to the number of feedbacks received by bandwidth feedback subgroup; but the self-regulation feedback subgroup has a self-controlled role in when they receive feedback.The results showed that both methods of providing feedback in both groups improved the performance level of the subjects in the post-test, retention test and transfer test significantly (p<0.05). AlsoThe results showed that the beginners benefited from self-regulation feedback more than bandwidth feedback (p<0.05), while the intermediate benefited equally from self-regulation and bandwidth feedback (p>0.05).It seems that the self-control benefits can also be generalized in self-modeling. Therefore, the use of self-control effect in self-modeling feedback in volleyball tennis service training is suggested to coaches and sports teachers in the beginner and skilled groups.<span dir="RTL"></span><br>
<span dir="RTL"></span>
خودالگودهی, بازخورد دامنهای, بازخورد خودتنظیمی, سرویس تنیسی والیبال.
Self -modeling, Self- regulation feedback, Bandwidth feedback, volleyball tennis service.
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1550-1&slc_lang=fa&sid=1
zahra
ghadimi kalateh
زهرا
قدیمی کلاته
Z_ghadimi@yahoo.com
10031947532846005581
10031947532846005581
No
University of mazandaran
دانشگاه مازندران
mehdi
Shahbazi
مهدی
شهبازی
shahbazimehdi@ut.ac.ir
10031947532846005582
10031947532846005582
Yes
University of tehran
دانشگاه تهران
fardin
qeysari
فردین
قیصری
fardin.qeysari@ut.ac.ir
10031947532846005583
10031947532846005583
No
University of tehran
دانشگاه تهران