Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
9
18
online
1
fulltext
fa
تأثیر تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی بر قصد خرید مشتریان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی درگیری ذهنی مصرف کننده
The Effect of Electronic Word of Mouth (e-WOM) Advertising on the Sports Customers' Purchase Intention with Emphasis on the Mediator Role of Consumer’s Involvement
مدیریت ورزشی
sport management
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی بر قصد خرید مشتریان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی درگیری ذهنی مصرف کننده می باشد. برای این منظور، 270 نفر از مشتریان فروشگاه های ورزشی شهر تبریز پرسشنامه های استاندارد تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی بامبور</span></span><span style="font-family:sakkal majalla;"><span style="font-size:12.0pt;">–</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">ساچس و مانگولد (2011)، درگیری ذهنی مصرف کننده مک کواری (1992) و پرسشنامه قصد خرید مشتریان دیالو (2012) و پارک و همکاران (2008) را بطور داوطلبانه تکمیل نمودند. از آزمون مدل معادلات ساختاری (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">SEM</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">) در نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">Lisrel8.51</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی بر قصد خرید (05/0> </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">؛ 22/0= </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">γ</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">) و درگیری ذهنی مشتریان ورزشی (01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">؛ 70/0= </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">γ</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">) تاثیر مستقیم و معناداری دارد. نقش میانجیگری مثبت درگیری ذهنی بر رابطه بین تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی و قصد خرید مورد تایید قرار گرفت. بررسی برازش مدل نشان داد که مدل ارائه شده پژوهش از برازش قوی برخوردار می باشد (60/2 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">df=/2 χ</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">077/0=RMSEA</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">94/0= CFI</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">). در نتیجه گیری کلی می توان گفت که تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با فراهم ساختن حجم بالای اطلاعات در زمان کوتاه می تواند تاثیر زیادی بر روی شناخت افراد از محصول و درگیری ذهنی مصرف کننده داشته باشد و بر قصد خرید مشتریان ورزشی تاثیر بگذارد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The present study aimed to investigate the effects of electronic word of mouth (e-WOM) advertising on the sports customers' purchase intention with emphasis on the mediator role of consumer’s involvement. 270 sport customers voluntarily filled out the Bambauer-Sachse and Mangold electronic word of mouth advertising (2011), McQuarrie's consumer involvement (1992) and the Diallo (2012) and Park et al purchase intention (2008) questionnaires. Structural equation modeling (SEM) in software Lisrel 8.51 was used to analyze the data. The results showed that the electronic word of mouth advertising had a significant direct effect on the purchase intention (γ=0.22; p<0.05) and the consumer involvement (γ=0.70; p<0.01). The Findings prove the positive moderation role of involvement on the relationship between electronic word of mouth (e-WOM) advertising and purchase intention. According to results of model analysis the modified model had good fit (CFI=0.94; RMSEA=0.077; χ2/df=2.60). In conclusion, we can say that electronic word of mouth (e-WOM) advertising can have a great impact on the individual knowledge about products and consumer involvement in them, and it can thus affect consumers' purchase intention by provision of a large volume of information in a short time.</div>
تبلیغات توصیه ای الکترونیکی, بازاریابی دیجیتال, درگیری ذهنی مصرف کننده, تمایل به خرید, بازاریابی نسل 4, مشتریان ورزشی
Electronic Word of Mouth (e-WOM) Advertising, Digital Marketing, Purchase Intention, Consumer Involvement, Marketing 4, Sport Customers
111
126
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-172-2&slc_lang=fa&sid=1
Habibeh
Ghate
حبیبه
قطعی
ghatii1369@yahoo.com
10031947532846004458
10031947532846004458
No
, Department of Physical Education and Sport Sciences, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar,Iran
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
Mahboub
Sheikhalizadeh
محبوب
شیخعلی زاده
m-sheykhalizadeh@iau-ahar.ac.ir
10031947532846004459
10031947532846004459
Yes
, Department of Physical Education and Sport Sciences, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar,Iran
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران