Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
10
19
online
1
fulltext
fa
بازار سنجی مکان و گرایش به ورزش: تحلیلی بر نقش زیبایی شناختی و گرایش به ورزش مشتریان
Place Research and Return to Sport: An Analysis of the Aesthetic Role and the Tendency of Customers to Sport
مدیریت ورزشی
sport management
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد زیباییشناختی مکان و گرایش به ورزش مشتریان در باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک شهر مشهد میباشد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری شامل مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک شهر مشهد تشکیل دادند که با احتساب مطالعات همبستگی 250 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در ادامه از دو پرسشنامه ابعاد زیباییشناختی سلیمانی (1391) و پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی گیل (1983) استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین مؤلفهی زیباییشناختی " رنگ" با میانگین 19/4 در اولویت اول و مؤلفه " محیط" با میانگین 17/3 در اولویت آخر قرار دارند. ابعاد زیباییشناختی میتواند تأثیر مثبت و معناداری برابر با ضریب مسیر 77/0 بر گرایش به ورزش داشته باشد. با توجه به تغییر نگرش مشتریان امروزی در خصوص استفاده از فضاهای ورزشی مجهز و مدرن با فضاهای اختصاصی و سبک مدرن، به کار بستن ابعاد زیباییشناختی در حفظ و رضایتمندی مشتریان، تضمین وفاداری آنان و همچنین در گرایش افراد به ورزش و باشگاههای ورزشی میتواند مؤثر باشد.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The present study investigates the role of aesthetic dimensions of the place and the tendency of costumers to the sport in physical fitness and aerobics clubs in Mashhad. The research method was descriptive-correlational and the statistical population consisted of customers of Mashhad fitness and aerobics clubs. Considering correlational studies, 250 persons were selected (randomly) as the samples. Then two questionnaires of Soleimani's Aesthetic Dimensions (2012) and Gil's Sport Participation Motivation Questionnaire (1983) were used. The validity and reliability of the questionnaires were 0.71 and 0.82, respectively. The results showed that the most important aesthetic component of "color" is in the first priority and the "environment" component is in the last priority. In terms of forecasting the tendency of customers to sports, It can be said that 43% of the changes in tendency to sports is related to aesthetic variable (P<0.05). The dimensions of aesthetics can have a positive and significant effect equal to 0.77 on tendency to sports. Considering the changing of today's customer’s attitude regarding the use of equipped and modern sports spaces with exclusive spaces and modern style, applying aesthetic dimensions can be useful for customer satisfaction, assurance of their loyalty, as well as the tendency of people to sports and sports clubs.</div>
بازاریابی ورزشی, باشگاه های ورزشی, زیباییشناختی, گرایش به ورزش, مشتری ورزشی
Sport Marketing, Sport club, aesthetic, Tendency to exercise, Sports customer
57
71
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1511-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Karimi
زهرا
کریمی
flightkarimi@gmail.com
10031947532846006143
10031947532846006143
No
Sanabad- Golbahar University
موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار
Javad
Gholamian
جواد
غلامیان
Ja.Gho3@gmail.com
10031947532846006144
10031947532846006144
No
Ferdowsi University
دانشگاه فردوسی مشهد
Vahid
Saatchian
وحید
ساعت چیان
saatchian.vahid@gmail.com
10031947532846006145
10031947532846006145
Yes
Imam Reza International University
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)