Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
تأثیر نوع هدف گزینی و خودثبتی بر اکتساب و یادگیری خود تنظیم پرتاب آزاد بسکتبال (خودکارآمدی و عملکرد)
Effect of the Type of Goal- setting and self-recording on acquisition and self-regulatory learning of basketball free throw (Self-Efficacy and Performance)
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر نوع هدف گزینی و خودثبتی بر اکتساب و یادگیری خودتنظیم پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 70 دانش آموز پسر مقطع راهنمایی به صورت در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفی در شش گروه تجربی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. داده­های خودکارآمدی جمع­آوری شده با پرسشنامه­ و داده­های عملکرد در آزمون­های اکتساب و یادداری از طریق تحلیل واریانس عاملی در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شد. یافته­ ها نشان داد که گروه­های هدف گزینی همراه با خودثبتی نسبت به گروه­های هدف گزینی بدون خودثبتی و گروه کنترل، اجرا و خودکارآمدی بالاتری در طول آزمون اکتساب و یادداری پرتاب آزاد بسکتبال داشتند. این تحقیق نشان داد که انواع هدف گزینی می تواند از ابتدا با هم ترکیب و به نتایج مثبت در اجرا و یادگیری منجر شوند<span dir="LTR">.</span> خودثبتی برای اجرا و خودکارآمدی مهم است و میتواند در طول جلسات تربیت بدنی به آسانی تدریس و استفاده شود.</div>
The aim of this study was to determine the effectiveness of the type of goal setting and self-recording on acquisition and self-regulation learning of basketball free throw. Seventy middle school student boys were selected for available and randomly allocated to 6 experimental groups and one control group. A factor ANOVA with a significant level of 5% (<em>p</em> < 0.05) was conducted to analyze the self-efficacy and performance data in acquisition and retention tests. The results showed that the goal-setting with the self-recording group has a higher self-efficacy and performance than the goal-setting without self-recording and the control groups in acquisition and retention test of basketball free throw<span dir="RTL">.</span> This research showed that a variety of goals can begin to combine and cause positive results in performance and learning. Self-recording is important for performance and self-efficacy and can be easily taught and used during physical education sessions<span dir="RTL">.</span>
پرتاب آزاد بسکتبال, خودثبتی, خودکارآمدی, هدف گزینی, یادگیری خود تنظیم
Basketball free throw, Goal-setting, Self-efficacy, Self-recording, Self-regulation learning
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-960-1&slc_lang=fa&sid=1
Saeed
Arsham
سعید
ارشم
saeedarsham@khu.ac.ir
10031947532846005882
10031947532846005882
Yes
Kharazmi
خوارزمی
Mohammad
Garavand
محمد
گراوند
10031947532846005883
10031947532846005883
No
Abbas
Bahram
عباس
بهرام
10031947532846005884
10031947532846005884
No
Kharazmi
خوارزمی