Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
7
13
online
1
fulltext
fa
تأثیر خودگفتاری انگیزشی آشکار و پنهان بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بزرگسالان
The Effect of motivational covert and overt self-talk on basketball free throw skill learning in adults
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف از این تحقیق بررسی تأثیر خودگفتاری انگیزشی آشکار و پنهان بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بزرگسالان بود. 60 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گرگان بر اساس نمره­های پرتاب آزاد بسکتبال در پیش­آزمون به سه گروه مساوی 20 نفره شامل گروه های خودگفتاری انگیزشی آشکار، انگیزشی پنهان و کنترل تقسیم شدند. مرحله اکتساب 12جلسه و هر جلسه 30 تکرار پرتاب آزاد بسکتبال بود. گروه خودگفتاری انگیزشی آشکار قبل از هر پرتاب عبارت "من می توانم" را با صدای بلند و گروه خودگفتاری انگیزشی پنهان آن را با صدای آهسته تکرار کردند. آزمون یادداری و انتقال به ترتیب 48 و 72 ساعت بعد از آخرین جلسه اکتساب صورت گرفت. از تحلیل واریانس با اندازه گیری­های مکرر و یک راهه و آزمون تعقیبی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">LSD</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;"> جهت تحلیل داده ها (05/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">≥</span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">) استفاده شد. <span style="background:aqua;">نتایج نشان داد که اثر جلسات تمرین(01/0</span></span></span><span style="background:aqua;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">˂</span></span></span><span dir="LTR" style="background:aqua;"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span style="background:aqua;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">)، اثرگروه (01/0</span></span></span><span style="background:aqua;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">˂</span></span></span><span dir="LTR" style="background:aqua;"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span style="background:aqua;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">) و اثر متقابل گروه و جلسات تمرینی (05/0</span></span></span><span style="background:aqua;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">˂</span></span></span><span dir="LTR" style="background:aqua;"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span style="background:aqua;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">) معنی دار بود.</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;"> گروه­های خودگفتاری انگیزشی آشکار و پنهان در مرحله اکتساب، یادداری و انتقال بهتر از گروه کنترل عمل کردند، اما تفاوت معنی داری بین دو گروه خودگفتاری انگیزشی آشکار و پنهان یافت نشد( 05/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;"><</span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">). با توجه به نتایج تحقیق ورزشکاران می توانند جهت یادگیری مهارتی جدید همچون پرتاب آزاد بسکتبال از خودگفتاری انگیزشی به صورت آشکار و پنهان استفاده کنند. </span></span>
The purpose of this study was to evaluate the effect of motivational covert and overt self-talk on basketball free throw skill learning in adults. 60 students of Gorgan Islamic Azad University based on pretest scores randomly assigned in three equal groups (n<sub>1</sub>=n<sub>2</sub>=n<sub>3=</sub>20). Participants in motivational covert and overt self-talk conducted basketball shooting skill acquisition in 12 sessions (each session 30 throws) with repeating “I Can” slow and loud respectively before of each throw. The transfer and retention tests were held respectively 24 and 48 hours after the last session of acquisition. Repeated measures and one-way ANOVA were run to analyze the data and LSD post hoc test was used to compare groups. Significance level for all statistical tests was set at p<0.05. Results revealed that the effect of practice sessions (p≤0.05), group (p≤0.05) and practice sessions × group (F<sub>(10.12,57)</sub>=5.84,p≤0.05) was significant (p<0.05). Results showed that motivational covert and overt self-talk in acquisition, transfer and retention tests was better than control group. But comparison between covert and overt self-talk was not significant (p>0.05). The results of this study indicate that motivational overt and covert self-talk is useful for learning relatively complex tasks.
خودگفتاری آشکار, خودگفتاری پنهان, خودگفتاری انگیزشی, یادگیری حرکتی
Covert self-talk, Overt self-talk, Motivational self-talk, Learning
35
43
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-761-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Abbas
Afsaneh poorak
سید عباس
افسانه پورک
10031947532846001801
10031947532846001801
Yes
Seyed Mohamad Kazem
Vaez Moosavi
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
10031947532846001802
10031947532846001802
No