Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
نقش تمرین کم خطا و پرخطا در یادگیری تکالیف هدفگیری نوجوانان عادی و کم توان ذهنی
The role of errorless and error full training on aiming task learning of normal teens and intellectual disability ones
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش تمرین کم ­خطا و پر ­خطا بر یادگیری مهارت هدفگیری نوجوانان کمتوان­ ذهنی و عادی بود. 20 نوجوان کمتوان­ذهنی از مدرسه استثنایی و 20 نوجوان عادی از مدرسه عادی شهرستان اردبیل در دامنه سنی 11 تا 13 سال (<span dir="LTR">M=12, SD=0.8</span>) انتخاب شدند. افراد عادی و کم­توان ذهنی به­ طور جداگانه با توجه به آزمون هوش وکسلر و آزمون حافظه کاری آلووی بهطور تصادفی در دو گروه تمرینی کم ­خطا و پر خطا قرار گرفتند. تکلیف شامل پرتاب توپ بسکتبال به صورت پاس سینه­ای به سمت اهداف با دایره­های متحدالمرکز بود. این اهداف در ارتفاع سینه افراد در دیوار نصب می­گردید. آزمودنی­ ها 200 کوشش تمرینی را در مرحله اکتساب در پنج بلوک تمرینی اجرا کردند. آزمون انتقال تکلیف منفرد و دوگانه به صورت فوری، تاخیری 24 ساعته و تاخیری یک هفته­ای برگزار گردید. داده­ های این پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوراهه با اندازه­های تکراری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد گروه­ دارای کمترین درگیری حافظه کاری و کمترین خطا در هر دو نوع آزمودنی، هم در آزمون تکلیف منفرد (<span dir="LTR">P</span> ) و هم در آزمون تکلیف دوگانه (<span dir="LTR">P</span> ) بهتر بودند. گروه­ کم خطای عادی بهتر از گروه کم خطای کم­توان­ذهنی نبود، اما گروه پر خطای عادی بهتر از گروه پر خطای کم­توان­ذهنی است. یافته­ های این تحقیق با برآوردهای نظریه حلقه بسته آدامز، نظریه بازگماری و تا حدودی با برآوردهای ساختار نقطه چالش در خصوص وجود خطا در مرحله اکتساب همخوانی دارد؛ اما این یافته­ ها تا حدودی با برآوردهای نظریه طرحواره مغایرت دارد.<br>
The purpose of the present study was to determine the role of errorless and error full training on aiming task learning of normal teens and intellectual disability ones. 20 intellectual disability teenagers were selected from an exceptional school and 20 normal children from the Normal school in Ardebil in the range of 11 to 13 years old (M = 12, SD = 0.8). Normal and intellectual disability individuals were randomly assigned to two errorless and error full training groups according to Wechsler's intelligence test and Alloway's working memory test. The task was to throw basketball balls in the form of a chest pass to the targets with concentric circles. These goals were set at the height of the people's chest in the wall. The subjects performed 200 exercise attempts at the acquisition stage in five training blocks. Single and dual task transfer tests were carried out immediately, 24-hour latency and one week's delay. The data were analyzed using two way repeated measures analysis of variance analysis (ANOVA). The findings showed that the group had the least memory involvement and the least error in both subjects type, in the single task test [P<0.05 and in the dual task test were better [P<0.05 . The normal errorless group was not better than the intellectual disability errorless group, but the normal error full group was better than the intellectual disability error full group. The findings of this study are consistent with the Adam's closed loop theory, the reinvestment theory, and somewhat consistent with the estimates of the challenge point framework regarding the error in the acquisition stage, but these findings are somewhat contradictory with the estimates of the schema theory.<br>
<br>
یادگیری آشکار, یادگیری ضمنی, کم توان ذهنی, تمرین کم خطا, حافظه کاری
Errorless training, explicit learning, implicit learning, intellectual disability and Working memory
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1339-1&slc_lang=fa&sid=1
Alihossein
Naseri
علی حسین
ناصری
Ali_naseri1356@yahoo.com
10031947532846005550
10031947532846005550
Yes
Education
آموزش و پرورش
Abbas
Bahram
عباس
بهرام
abbas22ir@yahoo.com
10031947532846005551
10031947532846005551
No
Kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
Hamid
Salehi
حمید
صالحی
salehi.hamid@gmail.com
10031947532846005552
10031947532846005552
No
3. Associate Professor
دانشگاه اصفهان
Afkham
Daneshfar
افخم
دانشور
afkham.danesh@gmail.com
10031947532846005553
10031947532846005553
No
3. Associate Professor
دانشگاه الزهرا