Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
5
9
online
1
fulltext
fa
ملی گرایی مصرفی و رابطه آن با وطن پرستی و جهانگرایی در ارزیابی کالاهای ورزشی داخلی و خارجی
Consumer Nationalism and its relation with Patriotism and World mindedness in Assessment of Domestic and Foreign Sporting Goods
تخصصی
technical
پژوهشي
Research
<p>ملیگرایی در مصرف، شکلی اقتصادی از ملیگرایی است که باورهای مصرفکنندگان را درباب مناسببودن یا درحقیقت<br>
اخلاقیبودن خرید کالا شکل میدهد و موضوع بسیاری از تحقیقات قرارگرفته است. در تحقیق حاضر 872 نفر ازمیان<br>
569 دانشجوی دوره کارشناسی تربیتبدنی دانشگاههای منتخب شهر تهران و کرج بهعنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده<br>
شیمپ و شارما CETSCALE از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق مقیاس 77 سؤالی<br>
0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز آمار / 7527 ( و پرسشنامه حسینزاده ) 7326 ( است که پایایی آن 247 (<br>
با سطح معناداری spss توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون من -ویتنی در نرمافزار<br>
استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که دانشجویان تربیتبدنی ازنظر ملیگراییمصرفی در درجه پایینی p<5/50<br>
قرار دارند. علاوهبراین، بین ملیگرایی و وطنپرستی رابطهای بهدست نیامد، درحالیکه رابطهای منفی بین جهانگرایی و<br>
ملیگرایی مصرفی دانشجویان وجود داشته است. همچنین در متغیرهای ملیگراییمصرفی، جهانگرایی و ارزیابی از<br>
محصولات ورزشی داخلی بین دختران و پسران تفاوت وجود دارد. دختران ملیگراتر از پسران هستند و ارزیابی بهتری<br>
نیز از کالاهای ورزشی داخلی دارند در مقابل، پسران از جهانگرایی بیشتری برخوردارند. درنهایت میتوان گفت<br>
مصرفکنندگانی با ملیگرایی مصرفی پایین، ارزیابی پایینی از محصولات داخلی دارند و بالعکس.</p>
<p>Nationalism in consumption is a form of economic of nationalism that forms<br>
consumer beliefs about appropriate or actually morality of goods purchasing and<br>
it has been the subject of many investigations. In this study, According to Krejcie<br>
& Morgan chart, 278 cases were selected a mong among 965 undergraduate<br>
physical education students of Tehran and karaj selected Universities as a<br>
research samples. The measuring tools included CETSCALE of shimp &<br>
sharma(1987) and Questionnaire of Hoseinzade(1386) , its Reliability was<br>
achieved 0/841. For data analysis, descriptive statistics and Inferential statistics<br>
including spearman coorelation and Mann-Whitney test in SPSS with p<0.05<br>
Significance level were used.The finding of investigation demonstrates<br>
Consumer Nationalism of physical education students have been in low grade.<br>
Moreover there wasn’t and relation between Nationalism and Patriotism, whereas<br>
there was a negative relation between World Mindedness and Consumer<br>
Nationalism among students .Also results of Mann-Whitney test imply that there<br>
is a difference among boys and girls between of Consumer Nationalism, World<br>
Mindedness and Assessment of Domestic Sporting Goods. Girls are more<br>
nationalist than boys and also they have a good Assessment of Domestic<br>
Sporting Goods, but boys have more than World Mindedness.<br>
In the end, consumers with low consumer nationalism have a low assessment of<br>
domestic goods and inverse.</p>
ملیگرایی مصرفی, وطنپرستی, جهانگرایی, ارزیابی کالاهای ورزشی داخلی و خارجی
Consumer Nationalism, Patriotism, World Mindedness, Assessment of Domestic and Foreign Sporting Goods
47
59
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=1