Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
5
9
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی دارودرمانی، تمرینهای ادراکی- حرکتی و درمان ترکیبی بر 21 ساله با اختلال کمبود توجه- بیشفعالی - کارکردهای توجهی کودکان
Comparing the effectiveness of drug therapy, motion-perceptual exercises and their combination on attentive functionin in children age 6-12 with attention deficit hyperactivity disorder
تخصصی
technical
پژوهشي
Research
<p>هدف تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی دارودرمانی، تمرینهای ادراکی- حرکتی و درمان ترکیبی در کارکردهای توجهی<br>
- 6 ساله با اختلال کمبود توجه-بیشفعالی است. در این مطالعه نیمهتجربی 3 گروه 21 نفره دختر و پسر ) 6 - کودکان 21<br>
21 سال( با اختلال کمبود توجه-بیشفعالی به صورت دردسترس و براساس پیشآزمون انتخاب شدند. ابزار این پژوهش،<br>
پرسشنامه کانرز والدین، سیاهه رفتاری کودکان و آزمون عملکرد مداوم بود. برنامه حرکتی منتخب که شامل تمرینهای<br>
ادراکی – حرکتی بود به مدت 21 جلسه در 6 هفته برای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیشفعالی اجرا و داروهای<br>
انجام شد و از روش آزمون تحلیل واریانس Spss منتخب ریتالین و ریسپریدون مصرف شد. تحلیل دادهها با نرمافزار 16<br>
اندازههای مکرر جهت بررسی تأثیر هر روش بر آزمودنیها و تحلیل واریانس یکطرفه برای آزمون تفاوت میانگین<br>
نمرات آزمودنیها در زیرمؤلفههای آزمون عملکرد مداوم برای مقایسه روشهای مختلف درمانی استفاده شد. با سطح<br>
اطمینان 59 درصد در مؤلفههای آزمون عملکرد مداوم )نقص توجه، تکانشگری و زمان واکنش( قبل و بعد از اجرای<br>
روشهای اختلاف معنیداری دیده شد. نتایج تحقیق وجود تفاوت معنیدار بین اثربخشی گروههای دارودرمانی،<br>
21 ساله با اختلال کمبود توجه-بیشفعالی - تمرینهای ادراکی-حرکتی و درمان ترکیبی در کارکردهای توجهی کودکان 6<br>
در سطح اطمینان 59 درصد را تأیید نکرد و اثربخشی روشها در مؤلفههای نقص توجه و زمان واکنش با روشهای<br>
دیگر مشابه است. اما اثر روش ترکیبی در مقایسه با روش دارودرمانی بر متغیر تکانشگری بیشتر است.</p>
<p>The purpose of this research was comparing the effectiveness of drug therapy,<br>
motion-perceptual exercises and their combination on attentive function in<br>
children between 6 to 12 years old with attention- hyperactivity disorder. In this<br>
Semi-empirical study, three groups were selected including 12 girls and boys (6-<br>
12 years old) with attention/hyperactivity disorde. To collect data Conners<br>
Parents Rating Scale, CBCL, Continious performance test, and Bruninks –<br>
Oseretsky Test of Motor Proficiency were used. The selected motion program<br>
included motion-perceptual exercises and was implemented over 18 sessions<br>
within 6 weeks and the selected metions, Ritalinica & Respridoon, were<br>
prescribed. With 95% confidence level, there was significant difference in<br>
components of Continues Performance test (attention deficit, impulsivity and<br>
reaction time) before and after implementing motion-perceptual exercises. Data<br>
analysis using ANOVA to evaluate the effectiveness of each method and subjects<br>
ANOVA to test the difference between mean scores of subjects in the Subcomponents<br>
continuous performance test for comparison of various methods was<br>
used in treatment. There were no significant differences in all components of CPT<br>
test in cdifferent methods and. The results showed no significant differences with<br>
95% confidence level between effectiveness of drug therapy groups, motionperceptual<br>
exercises and combination method and it was confirmed that the<br>
effectiveness of methods (attention deficit, impulsivity and reaction time) is similar<br>
to the other.</p>
دارودرمانی, تمرینهای ادراکی-حرکتی, درمان ترکیبی, کارکردهای توجهی, اختلال کمبود توجه- بیشفعالی
Drug therapy, motion-perceptual exercises, combination therapy, attentive function, attention- hyperactivity disorder
31
45
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-4&slc_lang=fa&sid=1