Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
4
7
online
1
fulltext
fa
ارتباط هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی
The relationship between Emotional Intelligence and Staff’s Organizational Citizenship Behavior in Sport and Youngs Organization of Khorasan-e Razavi
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی (75=N) تشکیل دادند. نمونه آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. بـه منظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ هوش هیجانی (شوتز و همکاران، 1993) و رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوکسی (1996) استفاده کردیم. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از دیدگاههای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی هردو پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0=&alpha و 81/0=&alpha به دست آمد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی بـا رفتار شهروندی سازمانی رابـطۀ مثبت و معنیداری (03/0=P ، 263/0=r) وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی با مؤلفههای نوعدوستی (041/0=P ، 249/0=r) و وجدان (046/0=P ، 243/0=r) رابطۀ مثبت و معنیداری وجود داشت. اما بین هوش هیجانی با مؤلفههای جوانمردی (327/0=P، 121/0=r)، رفتار مدنی (612/0=P، 063/0=r) و ادب و ملاحظه (384/0=P، 107/0-=r) رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. ازطرفی، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد هوش هیجانی میتواند مؤلفههای نوعدوستی و وجدان را پیشبینی کند. بنابراین میتوان برای استفاده از مزایای رفتارهای فرانقش در سازمان، به تقویت میانگین هوش هیجانی در کارکنان پـرداخت و با ارتقای نظام شغلی استاندارد و سازوکار ترفیع مناسب براساس اصول شایستگیهای ذهنی و عاطفی، لیاقت در کار و رفتار شهروندی سازمانی را در بین کارکنان سازمان توسعه داد.
The aim of this study was to analyze the relationship between emotional intelligence and organizational citizenship behaviors. The statistical population of this study was the staff members of Physical Education Organization of Khorasan-e Razavi Province (N=75). The size of population was selected as, the size of sample. For gathering data, two standard questionnaires, driven from emotional intelligence (<em>Schuz</em> et al, 1993) and organizational citizenship behavior (Organ and Konovsky, 1996) were used. Validity of questionnaires was achieved through considering comments of professors of sport management course and by using Cronbach’s alpha test the reliability of knowledge management and creativity questionnaires were found to be 0.78 and 0.81, respectively. The research method is descriptive and correlational which has been done through field method. Descriptive scales and Kolmogorov-Smirnov statistical tests, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. The results of correlation test indicated that there is a positive and significant relation between (r=0.263, P=0.03) emotional intelligence satisfaction and organizational citizenship behavior. Furthermore between Emotional Intelligence and factors altruism (r=0.249, P=0.041), the conscience (r=0.243, P=0.046) positive and significant relationship was observed. But between emotional intelligence and factors sportsmanship (r=0.121, P=0.327), civic virtue (r=0.063, P=0.612) and courtesy (r=0.107, P=0.384) no-significant relationship was observed. Furthermore the results of regression analysis showed that emotional intelligence is expect to qualify altruism and conscience. Therefore can take the advantage of learned behaviors in the organization, to improve the emotional intelligence of employees paid out and standard work and by improving systems of proper promotion system based on merit principles of mental and emotional efficiency in work and organizational citizenship behavior in the organization expanded.
هوش هیجانی , رفتار شهروندی سازمانی , کارکنان ,
Emotional Intelligence , Organizational Citizenship Behavior , Staff ,
29
41
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-22&slc_lang=fa&sid=1