Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1391
9
1
gregorian
2012
12
1
2
4
online
1
fulltext
fa
اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر طی تمرین بدنی و مشاهده ای
The effect of self-control feedback on the learning of generalized motor program and parameters during physical and observational practice
پژوهشي
Research
<span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف تحقیق بررسی اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">یافته و پارامتر طی تمرین بدنی و مشاهده</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ای بود. 90 آزمودنی به طور تصادفی به شش گروه تمرین بدنی و مشاهده</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ای (بازخورد خودکنترلی، جفت</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">شده، آزمونگر) تقسیم شدند و برای اجرای تکلیف از دستگاه زمان</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بندی متوالی استفاده شد. تکلیف </span><span lang="FA" dir="RTL"> فشردن کلیدهای 2، 6، 8 و 4 با حفظ زمان</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">بندی نسبی و مطلق معین بود. در مرحله اکتساب 72 و یادداری و انتقال 12 کوشش انجام شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس عاملی مرکب</span><span lang="FA" dir="RTL"> تحلیل شدند. نتایج نشان داد اثر بازخورد در دسته کوششهای اکتساب معنیدار بود (05/0</span><span>P &le</span><span lang="FA" dir="RTL">) و گروه خودکنترلی و آزمونگر خطای زمانبندی نسبی کمتری در مقایسه با گروه جفتشده داشت. در مرحله یادداری و انتقال اثر بازخورد و نوع تمرین بر زمانبندی نسبی معنیدار بود (05/0</span><span>P &le</span><span lang="FA" dir="RTL">) و گروه خودکنترلی دارای خطای زمانبندی نسبی کمتری در مقایسه با گروههای جفتشده و آزمونگر<span> بود.</span></span>
The purpose of this study was to examine the effect of self-control feedback on the learningof generalized motor program and parameters during physical and observational practice. Participants (n=90) were randomly assigned to physical and observational practice (self-control, yoked and instructor KR) groups. They practiced a sequential timing task. The task required participants to press four keys (2, 6, 8, and 4).They performed 72 trials during the acquisition phase and 12 in retention and transfer phase. The analyses demonstrated that during the acquisition phase, relative timing errors were lower for the self-control and instructor groups. During the retention and transfer phase, relative timing errors were lower for the self-control groups and instructor groups. This might explain self-control feedback and physical practice develop the generalized motor program but not parameter learning and support the theoretical separation of GMP and parameter processes.
تمرین بدنی , تمرین مشاهده ای , بازخورد خودکنترلی , زمان بندی نسبی , زمان بندی مطلق ,
Observational practice , Physical practice , Self-control feedback , Relative timing , Absolute timing ,
25
39
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-19&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Nezakat Alhosseini
مریم
نزاکت الحسینی
mnezakat2003@yahoo.com
100319475328460056
100319475328460056
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Abbas
Bahram
عباس
بهرام
abbas22ir@yahoo.com
100319475328460057
100319475328460057
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Ahmad
Farrokhi
احمد
فرخی
100319475328460058
100319475328460058
No
University of Tehran
دانشگاه تهران